Insulineresistentie veroorzaakt door antistoffen

Hoe herken ik de symptomen van suikerziekte? Waar moet ik op letten? Lees het hier!
Gesloten
Brigitte

Insulineresistentie veroorzaakt door antistoffen

Bericht door Brigitte »

Onderstaand een vertaling van een van de infopagina's op het Duitse Lantusforum, overgenomen na verkregen toestemming.

Hoewel er natuurlijk veel oorzaken zijn voor insulineresistentie (overgewicht, te snel werkende schildklier etc.) heb ik het hier over insulineresistentie die ontstaan omdat het kattenlijfje antistoffen aanmaakt tegen insuline. Het gaat dus om insulineresistentie die mogelijk verdwijnt door op een insulinesoort met een andere structuur over te stappen (bv. van varkensinsuline naar runderinsuline).
Onderstaand enige informatie die ik heb gevonden over insulineresistentie als gevolg van antistoffen:

Insulineresistentie op basis van antistoffen is een zeer zeldzaam fenomeen waarbij de kat meer dan 70% van de insuline van een dosis verliest als gevolg van antistoffen.

Er bestaan verschillende definities van insulineresistentie; een daarvan zegt dat er sprake is van resistentie wanneer een kat meer dan 1,5 EH/kg nodig heeft (Link)

De meeste diabetische katten (ongeacht welke insuline ze krijgen) schijnen kleine hoeveelheden insuline-antistoffen aan te maken, die echter de algemene werking van de insuline niet schaden. Ik heb zelfs gelezen dat een geringe hoeveelheid antistoffen een positieve werking kan hebben: de afbouw van insuline en daarmee de werking worden erdoor vertraagd.

Links
"The Hard to Regulate Pet"
"Insulin Resistance"
"Beta cell and insulin antibodies in treated and untreated diabetic cats." Hoenig M, Reusch C, Peterson ME, Vet Immunol Immunopathol, 2000
Auteur: Kirsten mit Tilly
Datum: november 2005
Gesloten