Verslag MSD-Veterinair Diabetes Consulenten informatiemiddag

Alle informatie over insuline en het gebruik ervan!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Verslag MSD-Veterinair Diabetes Consulenten informatiemiddag

Bericht door Nynke »

Verslag VetPen

Op 11 september had MSD een informatiemiddag georganiseerd voor de Veterinair Diabetes Consulenten. Zoals Jeanne al eerder aan gaf was er 1 plaats voor een VDC van Suikerkatten gereserveerd en mocht ik er heen. Het was zowel een leuke als interessante middag, MSD had het echt leuk georganiseerd.

Van de 250 VDC die er op dit moment in NL zijn, waren er rond de 50 aanwezig. Uiteraard allemaal dierenartsassistentes. Het was erg leuk om te zien hoe serieus deze meiden hun taak oppakken en hoe gedreven ze allemaal waren. Een deel van de presentatie was ingevuld met herhaling van de kennis en het beantwoorden van vragen daarover en ik werd echt heel blij van de antwoorden die deze meiden gaven! Zij waren op hun beurt trouwens nogal verbaasd toen ik vertelde dat wij zouden willen dat elke DA over hun kennis zou beschikken en ze wat van de wantoestanden die we hier wel eens krijgen vertelde. Menigeen heb ik dan ook uitgenodigd om hier eens te komen kijken.

De presentatie werd door Lars Slingerland gegeven, Yolanda Schaap vulde aan en stelde kritische vragen waar verduidelijking wenselijk was. Opvallend voor mij waren een flink aantal punten waar Lars tijdens ons vorige gesprek duidelijk niet achter stond en waar zijn zienswijze nu toch aanmerkelijk meer op die van ons aansluit. Vooropgesteld blijft dat geen enkel protocol een wet van Meden en Perzen is en elk geval individueel bekeken zal moeten worden. De 'opvallende' punten bij katten:

- Startdosering niet te snel willen wijzigen, pas in week 2 eventueel wijzigingen (note: uitgangspunt 1x per week controle bij arts);
- Startdosering max 2, uitzonderingen eerder op lichaamsbouw dan op gewicht (bij een slanke Main Coon van 6 kilo is iets meer eerder gerechtvaardigd dan bij een HTK van 10 kilo);
- Dosering niet te snel willen ophogen: Wat te lang hoog is minder schadelijk dan te laag...
- Nadruk op thuis testen!!!
- Wanneer een kat op de gewenste waarden komt te zitten is extra aandacht, aangezien bij veel katten de dosering dan verlaagd kan worden;
- Nadruk werd ook gelegd op de mogelijkheid van remissie bij katten, dus blijven testen ook al lijkt een kat goed ingesteld;
- Curve maken wanneer een verhoging van de dosering niet leidt tot lagere waarden (eerst eigenaar gerelateerde zaken checken);
- Curve maken is meten om het uur totdat er een duidelijke stijging meetbaar is, bij een sterke daling of rondom laagste punt frequentie opschroeven naar om het half uur (rest van curve eventueel met grotere interval);
- Resistentie wil niet zeggen dat een dier niet reageert, maar dat er een hogere dosering nodig is;
- % katten dat aan Acromegalie lijdt is fors groter dan gedacht (zie ook verslag Kooistra);
- Bij hypo's 1mg Dextrose per kg lichaamsgewicht toedienen.

-------------------------------
Opvallend puntjes bij HONDEN:
Bij ongeveer 1/3 van de honden blijkt dat de dosering lang genoeg werkt om 1x daags te spuiten

-------------------------------

Over de VetPen zelf

Er bestaan 2 type pennen. De een is per hele eh instelbaar met een maximum van 16 eh per shot. De andere instelbaar per 0,5 eh met een maximum van 8 eh per shot. De pen is geen vervanging van de normale flesjes / injectienaalden, maar een aanvulling op de wijze van behandelen. Met de pen hoopt MSD nog meer mensen over de streep te trekken om voor behandelen te kiezen.

Behandeling met de pen zou conform MSD 8% duurder zijn dan met het conventionele flesje / spuitje. Voor de pen worden ampullen verkocht met een inhoud van 2,7ml. Uitleg hoe de pen in gebruik genomen moet worden staat op YOUTUBE

MSD geeft er de voorkeur aan om na elke injectie de naald weg te gooien en steeds een nieuwe gebruiken. Daarnaast zou voor elke injectie 1 halve of hele (afhankelijk van welke pen je hebt) eenheid wegspuiten om lucht te voorkomen en de werking van de pen te checken, ook de voorkeur hebben.

Nieuw aan de ampul zijn de mengbolletjes die er aan toegevoegd zijn. Ze lijken een beetje op van die bolletjes die je in vulpenvullingen hebt en zijn bedoeld om de inhoud nog beter te mengen. Zwenken heeft de voorkeur boven hard schudden, aangezien schudden schuim veroorzaakt en het bij de pen belangrijk is dat lucht uit de ampul verwijderd wordt. Dat is lastiger als er schuim is.

Belangrijke puntjes bij behandeling met de VetPen:
- Opletten dat de doseringknop niet wordt belemmerd door je hand tijdens het spuiten;
- De ontspanner moet ingedrukt blijven tot de hele dosering is ingespoten (LET OP: 5 seconden in de huid vasthouden);
- Bij het instellen van de dosering kan door de druk op de spuit een druppeltje insuline uit de naald komen. Die behoort niet tot de dosering. Komt er na injectie nog insuline uit de spuit, dan heb je de spuit niet lang genoeg ingedrukt gehouden;
- De pen kan maar 1 kant op worden gedraaid: Heb je hem op 3 gezet ipv 2 zul je de 3 eenheden weg moeten spuiten voor je opnieuw 2 eh kan afmeten;
- De VetPen mag NIET in de koelkast worden bewaard. De insuline op zich natuurlijk wel, maar de pen kan kapot gaan door vocht wat door temperatuursverschillen door in/uit koelkast zullen ontstaan;
- Volgens MSD kan de insuline dus na aanbreken prima uit de koelkast (kamertemperatuur) bewaard blijven. Bij verminderde werking veronderstellen zij dat het schudden / zwenken en meermaals gebruik van naalden (niet steriel) eerder van invloed kunnen zijn (don't shoot the messenger)

Instructies om fles en ampullen rechtop te bewaren zijn overigens simpelweg omdat de houdbaarheid op die manier is getest en ze niet zeker weten of dat liggend hetzelfde is. Ampul in de pen mag uiteraard wel gewoon liggend bewaard worden.

Bij overstap naar behandeling met VetPen kan 1 op 1 (behandeling met 3 eh uit spuit wordt 3 eh met pen). Wel wordt extra controle noodzakelijk omdat de pen veel accurater afmeet en bijstellen mogelijk noodzakelijk is. Ze gaan er vanuit dat er met een gewone spuit eigenlijk altijd over- of onderdosering is.

Prijs pen zal rond de 45 euro liggen. Het lastige is dat MSD geen adviesprijzen mag aangeven en het aan de dierenartsen is wat ze gaan doen met de hoop van MSD dat ze de winstmarge om materiaal en medicijnen voor chronische aandoeningen niet te hoog gaan leggen.

Volgens mij heb ik dan de belangrijkste dingen wel gehad. Bij vragen roept u maar, kan ik mijn nieuwste certificaatje waarmaken :knippie:

ps. Ik heb gevraagd of ze die mengbolletjes ook in de flesjes gaan stoppen, maar dat is een duur grapje aangezien het dan opnieuw geregistreerd zou moeten worden in die vorm. Nee dus...
Plaats reactie