waarschuwing applaws droog voer

Het is niet noodzakelijk maar er is speciaal voer dat het reguleren voor een suikerspinner stimuleert. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Gebruikersavatar
Jori
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 603
Lid geworden op: 25 sep 2008, 17:44
Locatie: Zoetermeer

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Jori »

Ben behoorlijk geschrokken van dit bericht dus heb ik de Applaws brokjes weggegooid en ben weer overgestapt op MD.

Moet wel zeggen dat Jori niet aan de rees is of vaak moet overgeven.
Groetjes
Ellen
Franca
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 884
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:49
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Franca »

Nynke schreef:Ik vind nog een artikel dat die mycotoxine een algemener probleem is in kattenvoeding: http://www.petfoodindustry.com/uploaded ... 0extra.pdf (wel van een organisatie die er dan weer de oplossing voor zou verkopen...)

En ik vind ook een artikel dat suggereert dat Applaws in Thailand wordt gemaakt, geen idee wat voor eisen ze daar stellen voor de gezondheid natuurlijk en in hoeverre ze op die manier mee wegkomen natuurlijk: https://www.uktradeinvest.gov.uk/ukti/f ... cid=427809
Als je bovenstaande lees komen mycotoxines in 97% van de voeders voor dus niet alleen in Applaws. Ongeacht te regels die in een bepaald land gelden qua voedselveiligheid moet dingen aan eisen van de EU voldoen om geimporteerd te worden.

Ik vind het ook een beetje erg stokend bericht en een oprope voor massa-hysterie. Iemand al een mail gestuurd naar Applaws om het na te vragen? Het kan best net een verkeerde partij geweest zijn, gebeurt wel vaker ook met levensmiddelen voor mensen. Boris krijgt nu nog maar een paar brokjes Applaws en dat blijft zo.
Henny

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Henny »

Ze krijgen het hier niet meer voordat ik zeker weet dat de hoeveelheid van de toxische stoffen niet hoger is dan in andere voeders. Ik heb namelijk vaker het gevoel gehad dat er iets was met Applaws en ik kon er niet mijn vinger op leggen wat het was en heb mezelf dan ook steeds moeten overtuigen dat dit het beste voer mijn katten zou zijn. Ik hoop dat er genoeg actie is ondernomen om in ieder geval duidelijkheid hierover te krijgen.
Gebruikersavatar
elidamarian
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4242
Lid geworden op: 03 okt 2005, 11:49
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door elidamarian »

Een ieder beslist natuurlijk zelf om wel of niet het Applawsvoer te (blijven) geven. Het is wel goed dat hier de aandacht op wordt gevestigd. Vragen stellen en het een en ander hierover uitzoeken kan nooit kwaad. En uiteraard moet je je pas ongerust gaan maken, als er inderdaad blijkt dat er meer toxische stoffen in zouden zitten dan toegestaan.
groetjes Marian

http://www.camerakwast.blogspot.com
Sinds 26 januari 2014 woont Buddha bij mij.
Afbeelding
Sheet van Bommel
Bommel had diabetes sinds 2005 met daarbij pancreatitis, en was voor de 5e keer op honeymoon.
Afbeelding

Afbeelding
Op 2 augustus 2013 is Bommel naar de regenboogbrug gegaan, twee dagen na het overlijden van zijn en mijn liefje Luna. Bommel is 15 jaar geworden en Luna 10 jaar.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door kathy »

ik ben dus zeker van plan hier wat mee te doen. en ik geef absoluut de applaws niet meer. ik ga 2 dierenartsen benaderen of die willen/kunnen helpen.

er was sprake van dat nobo geen rode bloedlichaampjes meer had. hij had nog 15%. dat heb ik hier op papier. en volgens die 15% had hij al moeten omvallen. en dat is dus niet zo. nu blijkt dat apparaat dus kapot. maar ik ben er wel van overtuigd dat er iets niet goed is met zijn bloed. laat het dan iets minder erg zijn dan gesteld werd. en bij vergiftingen worden dit soort dingen waar genomen is me verteld. dan is voor mij 1+1 =2.......

ik moest gisteren weg en wist niet hoe lang ik weg zou zijn en wilde geen timerbak zetten,dus heb er een handje applaws in gedaan en toen ik terug kwam was alles op. maar boven was alles er uit gekotst en dat waren pure applaws brokjes zag ik.

ook is nobo een halve kilo afgevallen en dan zo ongeveer binnen een week of 6-7. en dan bij de da gewogen. en op dit moment drink hij vreselijk veel.

gister heb ik de da gebeld voor de terug gave van het geld en ik krijg niet alles terug,want de nierwaardes waren wel getest en dat apparaat was wel goed. dus ik heb wel een zekerheid dat die nieren nog oke zijn.

dit is voor mij een gevoel en intuitie en die heeft mij nooit in de steek gelaten en dan moet ik er dus wat mee gaan doen.

ik heb sinds afgelopen zaterdag een nieuwe zak en zie net dat ik de oude lege nog bewaard heb.

ik houd er ook rekening mee dat het een hoop heisa kan zijn,zoals franca opperde,maar voor mijn gevoel kan het geen kwaad. en alles voor het welzijn van de katten.

ik heb dus via die lorraine een mail adres gekregen van die roger wood (althans zijn manager) en vandaag gaat er dus een mail uit. het is allemaal in het engels,dus even concentratie vereist....
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
elidamarian
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4242
Lid geworden op: 03 okt 2005, 11:49
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door elidamarian »

Succes Kathy, goed dat je dit gaat/wilt doen. Voor wat het waard is; Bommel heeft ze vorige week ook uitgespuugd en hij is beslist geen spugerd.. behalve dan af en toe een haarbal..Ik heb het overigens al in mijn sheet geschreven ongeveer twee weken geleden, toen hierover nog niets bekend was. Het is toch wel handig om de bijzonderheden bij te houden
groetjes Marian

http://www.camerakwast.blogspot.com
Sinds 26 januari 2014 woont Buddha bij mij.
Afbeelding
Sheet van Bommel
Bommel had diabetes sinds 2005 met daarbij pancreatitis, en was voor de 5e keer op honeymoon.
Afbeelding

Afbeelding
Op 2 augustus 2013 is Bommel naar de regenboogbrug gegaan, twee dagen na het overlijden van zijn en mijn liefje Luna. Bommel is 15 jaar geworden en Luna 10 jaar.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door kathy »

de mail naar de manager is er uit. ik had hem gekregen via die lorraine,maar heb het zelf gecheckt op de applaws site en het klopt. heb hem in mijn school engels geschreven,maar sommige medische termen zijn erg lastig......maar we komen er wel.
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Henny

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Henny »

De partij van de dieren heeft toch sneller gereageerd dan gedacht. Dit is hun antwoord.


Geachte heer Meertens,

Hartelijk dank voor uw email. Het is zeker een kwalijke zaak als
diervoeding giftige stoffen bevat. Ik zal uw email onder de aandacht
brengen van onze beleidsmedewerkers. Zij zullen de informatie bekijken
en meenemen binnen hun werk in de Tweede Kamer.

Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Rxx Vxxx
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door kathy »

nou,dat is een eerste reactie.

die lorraine heeft me via de mail ' voorgesteld' aan ene chris uit frankrijk en die heeft me vanmiddag een mail gestuurd. het komt er op neer dat ie meerdere mensen zoekt die soortgelijke ervaringen hebben om samen sterk te staan om een klacht in te dienen in de uk (food savety authorities).

ik heb niet gelijk toe gezegd,want wil wel eerst even wat info hebben en wees vertrouwd,maar vertrouw nooit. zo zegt een gezegde.......ga dus even wat namen googlen enzo.......
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Henny

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Henny »

Nu het stuk ook bij de partij voor dieren ligt kunnen we er wel vanuit gaan dat het eerst goed onderzocht gaat worden. Men zal niet zomaar over één dag ijs gaan tenslotte hebben ze veel te verliezen als het uiteindelijk meevalt. Heb niet voor niets op hen gestemd. :glimlach:
Gebruikersavatar
Cd
kattofiel
kattofiel
Berichten: 5380
Lid geworden op: 15 jul 2008, 00:47
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Cd »

Oke!!! Ik heb ook 2 katten aan de diarree gehad , met slecht eten. Daar is toen oa de tandvleesontsteking uitgekomen bij beiden, waarvoor ze nu bij de da zijn, maar ze hadden ook applaws gekregen in de weken ervoor. Daarvoor had Solo ook wel eens diaree, maar at dan wel goed en Gyzz heeft eigenlijk nooit diarree en at juist altijd wat matig. Ineens hadden ze allebei beiden en ze waren echt niet in orde. Na de AB en metacam ging het langzaam beter, maar ik heb ze de afgelopen 2 weken ook geen brokjes gegeven, alleen natvoer. Toeval :gaatnietgoed: ??
Ik geef de brokjes nu ook even niet meer, tot er meer duidelijkheid is. Heb toevellig net een hele nieuwe zak binnen van zooplus :verdriet: .
Chantal en Solo
waardes Solo
http://www.fedors-site.nl (site over Fedor + huisgenootjes)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door kathy »

toch meerdere katten met mss wat problemen.

hier geen diarree,gelukkig. maar nu ik ze ook niet meer geef vind ik nobo veel bewegelijker. ik vind hem nog wel heel erg veel drinken.

maar mss zie ik spoken en wil ik een verklaring. ik wil wel heel graag de applaws getest hebben.
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
elidamarian
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4242
Lid geworden op: 03 okt 2005, 11:49
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door elidamarian »

Ik heb inmiddels mijn DA gesproken en zij vertelde mij dat ze het liever houdt op vers vlees omdat je nooit weet welke toevoegingen aan het voer worden toegevoegd en dat ze de ervaring heeft dat natvoer bij sommige katten diarree kan veroorzaken.. zucht.... voorlopig staat Bommel dan deels op md en daarnaast vers vlees....dit moeten we nog even volhouden.
groetjes Marian

http://www.camerakwast.blogspot.com
Sinds 26 januari 2014 woont Buddha bij mij.
Afbeelding
Sheet van Bommel
Bommel had diabetes sinds 2005 met daarbij pancreatitis, en was voor de 5e keer op honeymoon.
Afbeelding

Afbeelding
Op 2 augustus 2013 is Bommel naar de regenboogbrug gegaan, twee dagen na het overlijden van zijn en mijn liefje Luna. Bommel is 15 jaar geworden en Luna 10 jaar.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door kathy »

ik heb vanmiddag de VWA gebeld en heb een telefoonnummer gekregen van TNO,die moest ik bellen om te kijken of hun het voer kunnen testen. maandag bel ik daar heen. de meneer van de VWA kon niets doen,aangezien ik de enige was die een klacht had.....zucht......ik heb gezegd dat ik weet dat iemand (nynke) een mail heeft gestuurd.

maar toch geldt.........meerdere mensen,in je eentje sta je machteloos. en ik denk dat dat ook de opzet is van lorraine,meer mensen verzamelen dmv het versturen van die waarschuwing. en ik heb persoonlijk mail contact met haar en dan merk je dat ook.

na veel lezen ben ik meer en meer overtuigd dat dat hier met nobo wel eens een grote invloed heeft,dat voer.
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
dena
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 912
Lid geworden op: 16 sep 2009, 10:24
Locatie: Boxtel Caninsulin

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door dena »

Zou dit dan de verklaring zijn voor de maandenlange diarree van beiden katten die plotseling ophield toen we Orijen introduceerde?

Weet iemand vanaf wanneer dit al aan de gang is bij Applaws...
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door kathy »

ik heb geen idee hoe lang dit speelt,ben ik nog niet achter. lees wel op kattenplaza (jaja,wie zou dat geplaatst hebben?) dat die bewuste persoon zegt dat de meeste problemen zijn na 1 jan 2010. maar dat is niet officieel hoor.

ik had dus de MPM products gemaild en krijg daar net een antwoord op. zal hem ff hierheen kopieren. ik vind het een vaag antwoord.... :gaatnietgoed: en daarbij staat er niet eens een naam onder. beetje onbeschofd...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dear Kathy
Thank you for your email, I am sorry to hear that your cats are having issues. There is nothing wrong with the Applaws dried food but I would take advice from your vet before feeding it if your cat is diabetic. Diabetic cats require a specific type of diet and your vet is the only person to advise you in this specific area.

Please let me know if I can be of any further help.
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Nynke »

Op een Engelstalig forum vindt ik een link naar het Applaws verhaal uit 2008. Speelt dus waarschijnlijk al veel langer... Apart hoor!

http://www.petforums.co.uk/dog-chat/903 ... rning.html
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
Gebruikersavatar
elidamarian
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4242
Lid geworden op: 03 okt 2005, 11:49
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door elidamarian »

Volgens mij heb ik vanavond eindelijk een normale drol gevonden van Bommel althans dat denk ik, jammer dat ze hun naam er niet op schrijven, maar gezien de hoeveel grit die hij altijd buiten de bak schept, is deze volgens mij van hem. Ik ben nu sinds drie dagen gestopt met de Applaws, geen natvoer meer behalve dan de biefstuk... je weet het niet.. we wachten wel weer af..
groetjes Marian

http://www.camerakwast.blogspot.com
Sinds 26 januari 2014 woont Buddha bij mij.
Afbeelding
Sheet van Bommel
Bommel had diabetes sinds 2005 met daarbij pancreatitis, en was voor de 5e keer op honeymoon.
Afbeelding

Afbeelding
Op 2 augustus 2013 is Bommel naar de regenboogbrug gegaan, twee dagen na het overlijden van zijn en mijn liefje Luna. Bommel is 15 jaar geworden en Luna 10 jaar.
Gebruikersavatar
Gizmo2000
kattenfan
kattenfan
Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 sep 2009, 09:10
Locatie: Brunssum

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Gizmo2000 »

kathy schreef:ik heb vanmiddag de VWA gebeld en heb een telefoonnummer gekregen van TNO,die moest ik bellen om te kijken of hun het voer kunnen testen. maandag bel ik daar heen. de meneer van de VWA kon niets doen,aangezien ik de enige was die een klacht had.....zucht......ik heb gezegd dat ik weet dat iemand (nynke) een mail heeft gestuurd.

maar toch geldt.........meerdere mensen,in je eentje sta je machteloos. en ik denk dat dat ook de opzet is van lorraine,meer mensen verzamelen dmv het versturen van die waarschuwing. en ik heb persoonlijk mail contact met haar en dan merk je dat ook.

na veel lezen ben ik meer en meer overtuigd dat dat hier met nobo wel eens een grote invloed heeft,dat voer.
En als we allemaal even bellen of mailen...?
Groetjes Anke, Kane (& MissGizz 12-11-2011 r.i.p.)
Waarde's Gizmo Online

Afbeelding
Henny

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door Henny »

kathy schreef:ik heb vanmiddag de VWA gebeld en heb een telefoonnummer gekregen van TNO,die moest ik bellen om te kijken of hun het voer kunnen testen. maandag bel ik daar heen. de meneer van de VWA kon niets doen,aangezien ik de enige was die een klacht had.....zucht......ik heb gezegd dat ik weet dat iemand (nynke) een mail heeft gestuurd.

maar toch geldt.........meerdere mensen,in je eentje sta je machteloos. en ik denk dat dat ook de opzet is van lorraine,meer mensen verzamelen dmv het versturen van die waarschuwing. en ik heb persoonlijk mail contact met haar en dan merk je dat ook.

na veel lezen ben ik meer en meer overtuigd dat dat hier met nobo wel eens een grote invloed heeft,dat voer.
Het kan natuurlijk zijn dat TNO het voer al eerder heeft getest. Dat zou natuurlijk duidelijkheid geven. Het kan natuurlijk ook zijn dat de concurentie Applaws opzettelijk wil beschadigen en geloof me maar bij zo'n machtsstrijd gaan ze over lijken. Zo'n bericht verspreidt zich dan ook als een Hoax. Wat mij opvalt is dat er bijvoorbeeld niet zo gereageerd wordt zoals toen Felix in opspraak was of Orijen in Australië.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door kathy »

ik heb gister antwoord gekregen van mijn da. zal hem ff kopieren

ik ben er ook wel op bedacht dat er inderdaad een opzet in het spel kan zijn.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hai,

Mycotoxinen kun je niet uitsluiten. Het zou best kunnen dat een bepaald batchnummer van een bepaald voer per ongeluk besmet zijn met mycotoxinen. Mocht dit zo zijn dan is denk ik de fabrikant er het eerste bij gebaat dit probleem op te lossen en te zorgen dat er in een volgend batchnummer zeker geen mycotoxinen meer aanwezig zijn. Dit zou dus ook een andere voederfabrikant kunnen overkomen denk ik. Mycotoxinen kunnen natuurlijk ook ontstaan in de winkel of bij de eigenaar wannneer de verpakking kapot is gegaan of het voer langere tijd vochtig is geweest en lang bewaard is, hetgeen vaak nog aannemelijker is dan dat de fout bij de fabrikant ligt.
Symptomen van mycotoxinen zijn denk ik vaak vaag. Als de kat gele oogslijmvliezen of oren had, dan zou je zeker in het afgedraaide bloed-serum of plasma deze geelheid duidelijk te zien moeten zijn geweest. Vaak zie je toch ook maag-darmverschijnselen. Ik zou niet als eerste bij Nobo denken aan mycotoxines, ook niet omdat iemand anders daar problemen mee heeft gehad.

Groeten, (naam weg gehaald door mij)
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
mirjamisdenaam
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 okt 2009, 20:00
Locatie: Koningsbosch

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door mirjamisdenaam »

Poeh, ik schrik wel even van deze berichten.
Heb net een nieuwe, nog onaangebroken, zak Applaws staan. Maar die blijft voorlopig ook nog even dicht.
Het valt mij op dat ik 2 dagen achter elkaar iets van slijmovergeefsel vindt, maar geen idee welke van mijn 2 poezels dit doet. Er zitten geen brokjes bij. Daarbij ben ik nog bezig aan een oude verpakking.

Welk soort droogvoer is een goede vervanging voor Applaws?
Gebruikersavatar
elidamarian
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4242
Lid geworden op: 03 okt 2005, 11:49
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door elidamarian »

Volgens mij Orijen. Zelf geef ik MD van Hills
groetjes Marian

http://www.camerakwast.blogspot.com
Sinds 26 januari 2014 woont Buddha bij mij.
Afbeelding
Sheet van Bommel
Bommel had diabetes sinds 2005 met daarbij pancreatitis, en was voor de 5e keer op honeymoon.
Afbeelding

Afbeelding
Op 2 augustus 2013 is Bommel naar de regenboogbrug gegaan, twee dagen na het overlijden van zijn en mijn liefje Luna. Bommel is 15 jaar geworden en Luna 10 jaar.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: waarschuwing applaws droog voer

Bericht door kathy »

orijen en hill m/d zijn nagenoeg gelijk aan kh. applaws heeft net iets minder kh. ik laat de applaws ook even voor wat het is,ben het vertrouwen kwijt.....
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Plaats reactie