Waarschuwing: LELIES kunnen dodelijk zijn!

o.a. nierfalen is een ziekte die bij een kat kan voorkomen. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Plaats reactie
Anonymous

Waarschuwing: LELIES kunnen dodelijk zijn!

Bericht door Anonymous »

Veel mensen weten niet dat Lelies dodelijk kunnen zijn voor katten. Als ik bij mijn bloemenman kijk zijn Lelies op het moment weer volop te krijgen. Opeten van één stukje van een lelie (blad of bloem maakt niet uit) kan acuut dodelijk nierfalen veroorzaken.
Loop geen risio! Hieronder ook het verhaal van Jetty, de kat van een amerikaanse vriendin die op 25 feb. 2005 overleed hierdoor.

http://home.planet.nl/~boe00645/marga/jetty-ned.html

www.stadiondierenkliniek.nl/main.html#lelies

www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=466
Laatst gewijzigd door Anonymous op 24 feb 2008, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Vreselijk en inderdaad iets wat te weinig mensen weten.

Ter aanvulling: praktisch alle bolgewassen zijn giftig, maar narcissen zijn daarnaast heel gemeen omdat ook het bloemwater vergiftigd wordt. Niks leuk van het bloemwater laten drinken dus, de kans is groot dat je daarna de weekendarts mag bezoeken.

Andere te vermijden planten: http://www.kattenplaza.nl/page/infoplanten.php
Laatst gewijzigd door Brigitte op 23 feb 2008, 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Claudia
kattofiel
kattofiel
Berichten: 9286
Lid geworden op: 03 okt 2005, 10:54
Contacteer:

Bericht door Claudia »

Ben ik ff blij dat ik niet van bloemen hou

:catnutty:
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Bericht door kathy »

Claudia schreef:Ben ik ff blij dat ik niet van bloemen hou

:catnutty:
ik ook niet. als ik bosje bloemen krijg,vind ik er niets aan.......staat me in de weg en gaat spontaan dood hier.....
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
Claudia
kattofiel
kattofiel
Berichten: 9286
Lid geworden op: 03 okt 2005, 10:54
Contacteer:

Bericht door Claudia »

ik geef ze altijd aan mijn buuf. Die is er gek op, hihihi.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Bericht door kathy »

heb ze laatst linea recta in de otto gegooit,zijn niet eens binnen geweest.

of ik zet ze op een plaats waar ik er geen last van heb,als ik het niet maken kan om ze te moven.....
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
marielou

Bericht door marielou »

Ik kan niet goed tegen bloemen, allergisch. En Pinkeltje en Apollo hebben sterk de neiging om de bloemen uit de vaas te willen plukken, en dan de vaas aan gruzelementen te laten vallen om het geheel even af te maken! Ik heb nu dus geen vazen meer.
Dieffenbachia is ook een plant die je onmiddellijk uit je huis moet verwijderen! Levensgevaarlijk!
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Bericht door kathy »

heb alleen een paar vetplanten,die kunnen redelijk zonder water.....

dieffenbach? nooit van gehoord.......

op mijn balkons komen alleen nog maar buxussen,geen bloemetjes meer.....
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
Diny
kattofiel
kattofiel
Berichten: 11504
Lid geworden op: 06 aug 2007, 21:14
Locatie: Hoorn.was CANINSULIN

Bericht door Diny »

Wat is een Otto Kathy?
Of geef jij je vuilnisbak een naam? De mijne heet Kliko

Dieffenbachia is een plant met grote groen-gele bladeren en de melk die eruit komt is giftig en geeft brandwonden....
Mijn schoondochter heeft er 6 op een rij staan inde vensterbank, maar vond het niet nodig om ze weg te doen.....

Dieffenbachia's zijn er in verschillende kleuren en vormen; deze heeft spitse bladeren, maar ze kunnen ook veel ronder zijn. Deze plant is zo'n 40 cm hoog, maar forsere typen kunnen wel een meter of meer worden. Ze worden als kamerplant gekweekt om het mooie blad, maar ze kunnen ook bloeien. Dat is op deze foto's te zien.
Het sap van de Dieffenbachia is zeer giftig:
Wordt het sap via de mond of een wondje opgenomen, dan treden verlammingsverschijnselen op. Bovendien is het sap zeer scherp aan de tong door naaldvormige calciumoxalaatkristallen, die verwondingen veroorzaken.
Met groetjes van :AfbeeldingPoquito in zomerland en Diny +Afbeelding
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Dieffenbachia:

Afbeelding
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Bericht door kathy »

o'n plant heb ik ooit ook wel eens gehad.......goed dat ik het weet...

diny: hier heet jullie kliko een otto........iedereen noemt hier zijn grijze ton een otto.........
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

kathy schreef:heb ze laatst linea recta in de otto gegooit,zijn niet eens binnen geweest.

of ik zet ze op een plaats waar ik er geen last van heb,als ik het niet maken kan om ze te moven.....
Mijn amerikaanse vriendin had de lelies bovenop een heel hoge kast gezet, waar de katten niet bij konden. Echter: er waren een paar bloemblaadjes uitgevallen en op de grond terecht gekomen. Jetty had er een stukje van opgegeten, en later uitgebraakt. Vandaar dat ze wisten dat ze van de lelie gegeten had. Helaas dacht de dierenarts dat Jetty daardoor hooguit een geirriteerde maag kon hebben, en mijn waarschuwing per email kwam te laat. Vier dagen na het eten van de lelie was Jettty dood....
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Bericht door kathy »

margali schreef:
kathy schreef:heb ze laatst linea recta in de otto gegooit,zijn niet eens binnen geweest.

of ik zet ze op een plaats waar ik er geen last van heb,als ik het niet maken kan om ze te moven.....
Mijn amerikaanse vriendin had de lelies bovenop een heel hoge kast gezet, waar de katten niet bij konden. Echter: er waren een paar bloemblaadjes uitgevallen en op de grond terecht gekomen. Jetty had er een stukje van opgegeten, en later uitgebraakt. Vandaar dat ze wisten dat ze van de lelie gegeten had. Helaas dacht de dierenarts dat Jetty daardoor hooguit een geirriteerde maag kon hebben, en mijn waarschuwing per email kwam te laat. Vier dagen na het eten van de lelie was Jettty dood....
verschrikkelijk marga,die komen noooooit mijn huis in! moet er bij zeggen dat ik ze wel mooi vind,maar bij een ander!
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
Diny
kattofiel
kattofiel
Berichten: 11504
Lid geworden op: 06 aug 2007, 21:14
Locatie: Hoorn.was CANINSULIN

Bericht door Diny »

Zodra ik ze bij een ander zie, waarschuw ik meteen......ik hoef ze nooit meer!
Met groetjes van :AfbeeldingPoquito in zomerland en Diny +Afbeelding
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Vroeger had ik 2 zwarte katjes. Er was toen geen internet....ik wist van niks. Mijn zwarte katten zagen toen vaak rood van de stuifmeel van die lelies ....als ik er nog aan terug denk. Wat een mazzel dat dat geen plantenvreters waren. Het "tuig" dat ik nu heb hangt in de bloemen en planten zodra ze de kans krijgen
cornijl
katthousiast
katthousiast
Berichten: 3702
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:14
Locatie: Haarlem HONEYMOONER, Lantus

Bericht door cornijl »

Hier komen vrijwel alleen rozen de deur in. Veilig en mooi.

Grote uitzondering: de clivia's. We hebben 2 vrij oude clivia's( 20 jaar oud ofzo). We kunnen het niet over ons hart verkrijgen ze weg te doen. Maar mocht ooit een nieuwe poezel er zelfs maar naar kijken dan gaan ze de deur uit. Gelukkig eet Zap geen clivia's. Wel is hij dol op alles wat stekeltjes heeft, dus de kerstboom en kerstgroen zijn hier het huis niet in gekomen dit jaar. Zap is gek, hij kauwt ook op zo'n kattenborstel met van die stalen tandjes...
5 nov '07-5 mrt '08 kreeg Spock Lantus glargine. Nu in remissie :-) Veel liefs van Spock!

Waardes Spock
marielou

Bericht door marielou »

Zap is inderdaad een beeeetje vreemd! :catjump: :catjump: :catjump:
Gebruikersavatar
Claudia
kattofiel
kattofiel
Berichten: 9286
Lid geworden op: 03 okt 2005, 10:54
Contacteer:

Bericht door Claudia »

misschien jeukt zijn tandvlees. Of is hij gewoon goed bezig met netjes tandenstoken. Mijn tandarts zou blij met hem zijn, hihihi.
Gebruikersavatar
Claudia
kattofiel
kattofiel
Berichten: 9286
Lid geworden op: 03 okt 2005, 10:54
Contacteer:

Bericht door Claudia »

margali schreef:Mijn amerikaanse vriendin had de lelies bovenop een heel hoge kast gezet, waar de katten niet bij konden. Echter: er waren een paar bloemblaadjes uitgevallen en op de grond terecht gekomen. Jetty had er een stukje van opgegeten, en later uitgebraakt. Vandaar dat ze wisten dat ze van de lelie gegeten had. Helaas dacht de dierenarts dat Jetty daardoor hooguit een geirriteerde maag kon hebben, en mijn waarschuwing per email kwam te laat. Vier dagen na het eten van de lelie was Jettty dood....
Maar weet je wel zeker dat ze dood is gegaan aan dat lelieblaadje dan? Als het vier dagen daarna pas is. Is ze in de drie tussenliggende dagen dan ook ziek geweest?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Claudia schreef:
margali schreef:Mijn amerikaanse vriendin had de lelies bovenop een heel hoge kast gezet, waar de katten niet bij konden. Echter: er waren een paar bloemblaadjes uitgevallen en op de grond terecht gekomen. Jetty had er een stukje van opgegeten, en later uitgebraakt. Vandaar dat ze wisten dat ze van de lelie gegeten had. Helaas dacht de dierenarts dat Jetty daardoor hooguit een geirriteerde maag kon hebben, en mijn waarschuwing per email kwam te laat. Vier dagen na het eten van de lelie was Jettty dood....
Maar weet je wel zeker dat ze dood is gegaan aan dat lelieblaadje dan? Als het vier dagen daarna pas is. Is ze in de drie tussenliggende dagen dan ook ziek geweest?
Ja hoor Claudia. Ik heb mijn eigen link in m'n eerste bericht even gerepareerd zodat die direct aanklikbaar is. Lees maar.
Gebruikersavatar
Claudia
kattofiel
kattofiel
Berichten: 9286
Lid geworden op: 03 okt 2005, 10:54
Contacteer:

Bericht door Claudia »

Ach gossie, wat een triest geval. Lekkere DA ook. Zoek het dan op zijn minst even op als je weet dat poes zoiets gegeten heeft. Zucht... echt sneu.
Gebruikersavatar
Sunny
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2008, 17:26
Locatie: Rotterdam

Bericht door Sunny »

Ik heb de drie bossen lelies die ik had staan direct de prullenbak ingekieperd. Bedankt voor de tip.[/i]
Plaats reactie