Kitten - verhoogde glucose

Dit gedeelte is bestemd voor het verhaal van het personeel van een suikerkat, nadat ze de diagnose suikerziekte te horen kregen van hun dierenarts en op zoek ging naar informatie hierover en hier bij Suikerkatten terecht zijn gekomen. Beschrijf hoe jij de zoektochtperiode ervaren hebt.
Plaats reactie
Tamara80
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2016, 14:13

Kitten - verhoogde glucose

Bericht door Tamara80 »

Hi allemaal,
Ik heb een kitten van 6mnd die vanaf 2mnd bij mij is en vanaf het begin viel het mij op dat hij best veel dronk. Gisteren werd hij gecastreerd en heb toen gelijk ook zijn bloed laten onderzoeken. Daaruit bleek dat hij een Glucose waarde had van 18.2, andere waarden waren allemaal oke daarnaast is hij super goed gegroeid en heeft hij totaal geen andere klachten. Hierdoor snapt de dierenarts niet goed wat er nu precies aan de hand en wil hij eerst meer literatuur onderzoek gaan doen omdat hij dit zelf nog nooit meegemaakt heeft bij zo'n jonge, verdere gezonde, kat. Ik lees zelf alleen maar verhalen van oudere en/of te zware katten en ben ontzettend benieuwd of er nog andere mensen zijn die dit meegemaakt hebben? Alvast bedankt voor jullie hulp/advies! Gr Tamara en van mijn lieve Simba:)
Gebruikersavatar
Marjolijn
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 jan 2014, 22:03
Locatie: Beuningen

Re: Kitten - verhoogde glucose

Bericht door Marjolijn »

Hallo,

Welkom op dit forum. Veel informatie is op dit forum terug te zoeken.

Er zijn meerdere personen die jou goed kunnen adviseren. Ik weet ondertussen dat alleen de verhoogde glucose-waarde niet veel zegt. Stress van de dierenarts kan de glucose waarde in het bloed van een kat al erg verhogen (volgens mij zelfs tot boven de 20). Het is belangrijker om naar de fructosamine waarde in het bloed te kijken. Dit zegt namelijk meer over langdurig verhoogde glucose waarde in het bloed.

Ik weet niet of de dierenarts ook hiernaar heeft gekeken tijdens het bloedonderzoek en of jij deze waarde weet.

Nogmaals, welkom op het forum en ik hoop dat je snel meer duidelijke informatie hebt.
Gebruikersavatar
Christal
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 jun 2016, 07:38
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kitten - verhoogde glucose

Bericht door Christal »

Ik was begonnen engelse en amerikaanse papers te vertalen. Het lastige is, om dat goed te doen met je het snappen, en daarvoor raak je snel verdwaald in papers die naar elkaar wijzen en die heel interessant zijn, dus ben je binnen no time heel veel aan het lezen in plaats van vertalen..

In die papers worden katten onder 1 jaar vaak uitgesloten van de onderzoeken - omdat deze nog in ontwikkeling zijn en je hier geen langdurige resultaten op kunt meten.
Ook kwam ik tegen dat net als bij mensen er verschillende soorten diabetes kunnen zijn, maar veruit de meesten het type is wat reageert op een insuline behandeling.

Wat betreft jouw kitten: een verhoogde glucosewaarde kan een indicatie zijn voor het niet goed om kunnen gaan met insuline, of het te weinig produceren er van. Echter het kan ook stress betekenen of een bijverschijnsel zijn van heel iets anders.
Mogelijk had je net een kattensnoepje gegeven om het kitten onderweg gerust te stellen of was je kitten zenuwachtig of opgewonden door alle nieuwe ervaringen.
Persoonlijk vind ik kittens schattig, maar word ik altijd verliefd op de oudere asielkatten en heb dus alleen persoonlijke ervaring met seniorkatten.

Heel veel succes! Voordat de dierenarts conclusies kan trekken, zullen er wel een uitgebreid bloed en urineonderzoek gedaan moeten worden.. Houd je ons op de hoogte?


Deze papers zijn misschien interessant voor je dierenarts:
Effects of diet on glucose control in cats with diabetes mellitus treated with twice daily insulin glargine
Journal of Feline Medicine and Surgery February 2009 11
Wat verwijst naar de redenen voor diabetes:
Rand JS. Current understanding of feline diabetes: part 1, pathogenesis. J Feline Med Surg 1999;

Ik houd mijn ogen open voor papers over kittens!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Kyra op Lantus
Tamara80
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2016, 14:13

Re: Kitten - verhoogde glucose

Bericht door Tamara80 »

Bedankt voor jullie reacties!
Heb nog niks gehoord van de dierenarts dus zal eind van de middag zelf even gaan bellen.
Ben in ieder geval overgestapt naar zo puur mogelijke voeding (gaf al niet de massa merken) en hij is nog steeds verder een druktemaker:)
Zal al jullie tips meenemen voor de dierenarts en hou jullie op de hoogte.

gr
Tamara
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Kitten - verhoogde glucose

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Het is mogelijk dat je katje zo jong al suikerziekte heeft ontwikkeld, maar die kans is maar klein gelukkig! Laat de dierenarts de fructosaminewaarde bepalen in het bloed. Heeft hij misschien nog wat bloed van de vorige onderzoeken? Dan kan de bepaling misschien daar nog op gedaan worden scheelt weer een keer bloedafname...
Wat je anders ook nog kan doen is thuis eens meten wat de waarde dan is. Heb je een diabeet in je omgeving? Die heeft misschien wel een testertje dat je even mag lenen. Zijn/haar reservemeter krijgen zou natuurlijk helemaal mooi zijn! Wat je dan doet is een klein prikje in het oor geven en wachten tot daar een druppeltje bloed op 'groeit'. Meetstripje in de meter, puntje van de strip in de bloeddruppel totdat de meter piept. Dan krijg je een stresssvrije waarde te zien. Best kans dat de stress van nuchter moeten blijven, de rit naar de DA, de vreemde omgeving, vreemde geurtjes, vreemde mensen die vreemde dingen van hem willen, alles bij elkaar hem een verhoogde suikerwaarde heeft bezorgt. Die zakt vanzelf als de stress weer wegvalt en die moet je dus ook niet behandelen... Hij is snel genoeg weer thuis na de castratie en dan komt dit vanzelf weer goed!
Ik hoop voorje dat het inderdaad een stress-hypergycemie is!
Tamara80
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2016, 14:13

Re: Kitten - verhoogde glucose

Bericht door Tamara80 »

Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie antwoorden/reacties! daardoor wist ik veel beter waar ik op moest letten en naar moest vragen. Mijn dierenarts wist nog steeds niet wat hij er mee aan moest en vond het onzin om zn fructosamine waardes te testen, daarop heb ik besloten om naar een andere dierenarts te gaan en na uitgebreid testen kwam daaruit dat hij geen suikerziekte had! zijn glucos waarden en fructosamine waren normaal en het was dus waarschijnlijk toch stress.
Baal dat mijn vorige dierenarts hier zo slecht mee omging waardoor ik veel meer in de stress heb gezeten dan nodig was maar heb nu wel een andere (goede) dierenarts. Fijne avond nog!

gr
Tamara
Gebruikersavatar
Paasnini
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 11262
Lid geworden op: 29 jun 2010, 23:57
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kitten - verhoogde glucose

Bericht door Paasnini »

Dat is heel vervelend maar gelukkig nu dan wel een fijne arts. Misschien een idee om het kitten andere voeding te geven? Wanneer je brokken voert en zeker brokken met zout etc dan gaan ze veel meer drinken.
Goede brok, natvoer (zonder suiker en graan) en een waterfontein doen wonderen.
Personeel van Yari, Moekje, Pjotr, Max, Moos en Tommy.
Tamara80
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2016, 14:13

Re: Kitten - verhoogde glucose

Bericht door Tamara80 »

Ja dat had ik eigenlijk al vanaf het begin gedaan maar toen ik hoorde dat zijn glucose verhoogd was heb ik zijn voeding nog meer aangepast, dat zal waarschijnlijk ook wel geholpen hebben:)
Dank je!
Plaats reactie