Mijn siamees en suiker

Dit gedeelte is bestemd voor het verhaal van het personeel van een suikerkat, nadat ze de diagnose suikerziekte te horen kregen van hun dierenarts en op zoek ging naar informatie hierover en hier bij Suikerkatten terecht zijn gekomen. Beschrijf hoe jij de zoektochtperiode ervaren hebt.
Plaats reactie
Shamantha
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2014, 22:48

Mijn siamees en suiker

Bericht door Shamantha »

Ik heb de afgelopen maanden veel aan dit forum gehad, ik wilde dan dus ook maar even mijn verhaal doen, niet heel kort maar wel compleet hoop ik!

Ik heb een siamese poes, bijna 13 jaar oud, met chronische bronchitis. Hier kreeg ze dus regelmatig als het te erg werd een prednisolon injectie voor, een keer per jaar ongeveer. Na de laatste werd ze erg ziek, viel af van 4 tot 3 kilo, verloor haar eetlust etc. Ze dronk en plaste heel veel en had problemen met plassen. Dit was in oktober.

Bij de dierenarts dacht men aan een blaasontsteking, maar bij controle van de urine bleek al snel dat ze ook torenhoge suikerwaarden had. Begonnen met 2 x 0,5 units caninsulin, in de loop van een maand iedere keer met een halfje verhoogd naar 2 x 3 units. Daar heeft ze een maand op gezeten.

Ik had naar aanleiding van informatie op dit forum al in een vroeg stadium zelf een glucosemeter gekocht en toen bleek dat ze ineens best snel omlaag ging, ze had ineens heel lage waardes. Ik ben in overleg met de dierenarts af gaan bouwen met een halfje per keer, op een gegeven moment iets sneller dan de dierenarts adviseerde omdat ik als de dood was voor een hypo, ze had op dat moment waardes onder de 2. Dat afbouwen is dus in een periode van twee weken gebeurd, ze is nu 1,5 week in remissie / op honeymoon en ik hoop dat dit zo blijft.

Zonder de tips hier over zelf testen weet ik niet of het goed was gegaan, ik ging 1 keer per week naar de dierenarts voor controle, en dan gaat de insulinebehoefte ineens in twee weken van 3 naar 0... De dierenarts was blij met de tabel die ik gemaakt had op basis van jullie voorbeelden, dat gaf een duidelijk plaatje, omdat ik op een gegeven moment dagelijks testte, ook vlak voor de insuline toediening. Op de laatste dag, toen ik nog een kwart dosis wou geven, zat ze op 4,7 voor de injectie, die heb ik toen dus niet meer gegeven en heb haar door de dierenarts laten onderzoeken, die ook adviseerde even te stoppen. Ze zit nu rond de 5.

Ze eet wel diabetesvoer van Royal Canin (plus wat ze van mijn bord kan jatten :-)) en dat hou ik voorlopig nog wel zo. Om haar bronchitis te behandelen was ik na de laatste prednisolon injectie al overgestapt op Aerokat met een puffer, die lokaler werkt, omdat ik prednisolon injecties toch geen fijn idee vond voor een ouder wordende kat. Een puffer is ook een risico, maar dat is een acute bronchitis aanval ook.

Ik test nu om de andere dag, en als dit een aantal weken goed gaat, ga ik terug naar twee keer per week en dan naar 1 keer per week. Ik blijf echter wel testen, want ze kreeg pas echt kenmerken van suikerziekte toen ze al een glucose niveau van boven de 25 had, ik vertrouw er niet op dat ik het snel genoeg merk als het weer fout gaat.

Bedankt voor alle info op de site, het heeft me erg geholpen en heeft ervoor gezorgd dat ik mijn kat zo goed mogelijk kon begeleiden.
Gebruikersavatar
daphne
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jun 2012, 14:41
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn siamees en suiker

Bericht door daphne »

Hoi Samantha,

Ben blij dat je spinner nu op Honeymoon is, en dat je wat gehad hebt met de info op deze site.

Ik duim voor jullie dat het zo blijft.


Groetjes van Daphne
[url=https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ApQ6CHAUq37adHRMdjlBSlhPNE5aTGFVUkF4eEY2bHc][b]waarden CAESAR[/b][/url]
Garfield
kattenfan
kattenfan
Berichten: 1103
Lid geworden op: 12 mar 2012, 19:36
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn siamees en suiker

Bericht door Garfield »

Kijk, dat zijn goede berichten - die lezen wij graag :knippie:

:cheer: Gefeliciteerd met de honeymoon
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Re: Mijn siamees en suiker

Bericht door Jeanne »

Wat geweldig Shamantha, dat je enkel al van de info op het forum zo goed je suikersiamees kunt helpen.
Dank je wel voor je feed-back. :dankbaar:

Vind je het ook leuk om met andere forumleden over het wel en wee van je suikerspinner te delen?
Dan wil ik je aanbevelen om bij Ben je nieuw? Dan hier even voorstellen een topic te openen. Door elkaars ervaringen te delen, leren we van elkaar, niet alle tips zijn in het INFO-subforum te lezen. Hopelijk zien we je daar ook. :hee:
Shamantha
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2014, 22:48

Re: Mijn siamees en suiker

Bericht door Shamantha »

Weer een update, want het is weer mis... Door een verkoudheid die maar niet over ging is ze op neusdruppels met corticosteroiden gezet. Nee, dit veroorzaakt echt geen suikerziekte. Is heeeeel anders dan injecties. Mooi niet, vanmorgen zat ze op een bloedglucose van 27. Ik stop natuurlijk direct met de neusdruppels (Dexamathason) en ga morgen direct naar de DA terug.

Ik ben boos. Op mezelf, dat ik niet vanaf dag 1 van de neusdruppels getest heb (na 2 weken pas). Op de dierenartsen die weer geen flauw idee hebben van wat suikerziekte kan triggeren en wat niet.

Ik hoop dat het snel uit haar lijfje is en ze herstelt, maar reken erop dat ik vanaf morgen weer insuline ga spuiten voor een tijdje.
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Mijn siamees en suiker

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Hoi Shamantha,
Neem het jezelf en ook je dierenarts niet al te hard kwalijk... Weet je dat men er nog maar pas achter is dat bij mensen ook de corticosteroiden die met pufjes genomen worden ervoor zorgen dat je dikker wordt en meer kans hebt op suikerziekte, de 'gewone' algemene verschijnselen van prednison dus? Die pufjes waarvan ze tot voor kort zeiden dat het voor je longen grote voordelen had en voor de rest van je lichaam geen enkel nadeel omdat het zo lokaal toegediend wordt? En dan denk je dat voor mensen alles al uitgebreid onderzocht is...
Brengt me natuurlijk gelijk bij de vraag welke pufjes je geeft met die aerocat, en of je die nog altijd geeft? Want in zo'n klein kattenlijfje zullen die algemene verschijnselen vast wel sneller optreden dan bij ons, mensen. Er zijn luchtwegverwijders en ontstekingsremmers en alleen die laatste geven die verschijnselen.
'Suikerziekte' veroorzaakt door corticosteroiden noem je pas echt suikerziekte als het al een tijdje bestaat, daarvoor is het 'hoge bloedsuikerwaardes door de pred'. Ga niet te snel behandelen, meet heel vaak als je begint en reken op het 'instorten' van de waardes als het effect van de corticosteroiden wegvalt. Je kan het best even afwachten (zeker een paar weken) of dat cortico-effect vanzelf verdwijnt. En begin met heeeeeeel lage doseringen! In mijn onderschrift staan linken naar het verhaal van Carlijn. Zij had haar diabetes ook te danken aan de behandeling met corticosteroiden en bleef ondanks de suikerziekte af en toe een injectie nodig hebben. Daarbij heb ik niet iedere keer insuline hoeven geven en vaak maar 1 of 2 dagen. Alleen de eerste keer heeft ze 3 weken nodig gehad om zichzelf te stabiliseren, waarbij ik vaak maar 1x per dag hoefde te spuiten, de andere keer zat ze dan te laag voor insuline. Lees haar verhaal maar eens als je een voorbeeld van de combinatie kat/insuline/corticosteroiden wilt lezen.
En houd ons op de hoogte, dan denken we graag met je mee! Je hoeft het echt niet alleen te doen!
Shamantha
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2014, 22:48

Re: Mijn siamees en suiker

Bericht door Shamantha »

Bedankt voor de tips!
De pufjes (Flixotide, ook corticosteroide) geef ik al een aantal maanden niet meer omdat ze steeds verkouden was. Ze heeft ze drie jaar gebruikt zonder dat het invloed had op haar suiker waardes, ik checkte nog elke paar maanden. Nu dus in twee weken van een waarde van 6 naar 27 door de neusdruppels, ik dacht echt niet dat het zo enorm snel zou stijgen.

Ik ga voorlopig weer even elke dag meten, maar wil morgen wel heel graag de dierenarts spreken.

Dank voor het hart onder de riem, ik heb haar er vorige keer ook doorheen gesleept (met behulp van alle info hier, niet dankzij de dierenarts) en dat gaat nu vast ook lukken.
Gebruikersavatar
Paasnini
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 11262
Lid geworden op: 29 jun 2010, 23:57
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn siamees en suiker

Bericht door Paasnini »

Blijft vervelend dat je het dan zelf weer moet ondervinden. Voor welke klachten gaf je de neusdruppels?
Personeel van Yari, Moekje, Pjotr, Max, Moos en Tommy.
Shamantha
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2014, 22:48

Re: Mijn siamees en suiker

Bericht door Shamantha »

De neusdruppels waren voor chronisch niezen (feline herpes). Sinds gisteren krijgt ze hier Famciclovir voor, ik hoop dat dit aan gaat slaan.
Plaats reactie