STEVIA - alternatieve behandeling suikerkatten

Alternatieven en supplementen voor dieren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

STEVIA - alternatieve behandeling suikerkatten

Bericht door Jeanne »

Hier op het forum hebben we geen ervaring met Stevia en kunnen geen feedback geven. Mede vanwege het ontbreken van wetenschappelijk onderzoek hoe dit bij katten manifesteert, staan wij niet achter deze behandelmethode zoals in het voorbeeld, om de suikerziekte verder onbehandeld te laten, zonder insuline.
Mogelijk dat Stevia een ondersteunende functie heeft bij diabetes bij de kat, maar niet ter vervanging van insuline.
Stevia is een vervanger van suiker maar zeker geen vervanger van insuline.
Wikipedia schrijft er dit over.


In het INFO-forum zijn de topics alleen 'leesbaar'. Zie voor reacties van forumleden vwb betreft dit topic: Stevia.. (Vraagbaak)
__________________________________________________________________________________________

Informatie over deze alternatieve behandeling van suikerziekte bij de kat, staat beschreven op http://www.InfoNu.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en is een bijdrage van Biet, dit is haar profiel.

Beste Lezer,

Ik ben begonnen met het schrijven van artikelen omdat ik van nature onderzoekend van aard ben.
Lezen, leren en studeren zijn mijn hobby's. Ik heb een aantal huisdieren waaronder muizen, een kat en vissen. Door mijn vele onderzoek naar allerhande zaken waarin ik geinteresseerd ben, en een aantal experimenten die ik uitvoer en uitgevoerd heb, vind ik het leuk om mijn kennis te delen met andere mensen in de hoop dat ze iets met deze kennis kunnen doen.

De artikelen die ik wil schrijven zullen gaan over:
Dieren
Psychologie
Astrologie
Astronomie

In mjin dagelijks leven ben ik alleenstaand moeder, beveiliger en lifecoach. De artikelen die ik schrijf zullen artikelen zijn vanuit mijn eigen ervaringen, toepasbaar voor iedereen in het dagelijks leven.

Ik lees graag jullie reacties op mijn ideeen als aanvulling op mijn artikelen of om mijn kennis verder uit te breiden.

Be

Diabetes katten behandelen met Stevia
Een onbehandelde kat met suikerziekte verandert ten positieve als u Stevia toevoegt aan zijn dieet. Afhankelijk van hoe ziek uw kat is ziet u mogelijk al na 1 week het verschil.


________________________________________________________________________________


Katten met suikerziekte
Een kat met suikerziekte is serieus ziek. Of u deze kat nu behandeld met insuline of niet. Hieronder een beschrijving hoe er mogelijk mee om te gaan. En een kat een zo katwaardig mogelijk leven te geven ook als hij ziek is

Wat is suikerziekte?
Suikerziekte ook wel diabetes mellitus is een aandoening aan de alvleesklier. Uit voeding halen wij, maar ook katten energie. Als de alvleesklier geen of te weinig insuline (insuline is een lichaamseigen hormoon) aanmaakt, worden suikers en voedingsstoffen niet meer in de cellen opgenomen. Met als gevolg heel veel suiker in het bloed en te weinig of geen suikers meer naar de spieren en de organen.

Katten met suikerziekte
Symptomen
katten met suikerziekte gaan heel veel drinken en willen veel eten. Binnen een dag staat de kattenbak vol met urine, de urine ruikt heel zoet, bijna stroperig. Door het vele plassen verliezen ze in korte tijd heel veel gewicht en verzwakken de spieren. Het vele eten, drinken en plassen wordt veroorzaakt door het teveel aan suikers in het bloed van de kat en daardoor een overloop van de nieren. Omdat de kat dus alle energie die hij met zijn eten naar binnenkrijgt weer uitplast, houdt hij honger en een ongelofelijke dorst maar blijft hij toch veel afvallen Ook oogt de vacht van de kat warrig en vettig. In tegenstelling tot mensen kan de alvleesklier zich enigzins herstellen bij katten. Soms tijdelijk, soms definitief al zal het nooit meer helemaal goed komen.

Behandeling
Suikerziekte wordt ook bij katten behandeld met insuline (catsuline of insuline voor mensen) in combinatie met speciaal dieetvoer dat verkrijgbaar is bij de dierenarts. Als de suikerziekte net ontdekt is en u heeft besloten om de kat te behandelen met insuline, moet u regelmatig terug naar de dierenarts om de bloedsuikerspiegel te laten meten en de gezondheid van de kat te controleren. De kosten voor het behandelen van uw kat kunnen bijzonder hoog oplopen. Denk maar aan de dierenarts kosten, insuline, spuiten en naalden en een bloedsuikermeter. Ook moet u bereid zijn om uw kat 2 maal daags in te spuiten met insuline en prikken (vaak in het oor) om zijn bloedsuiker waardes te bepalen.

Als u besluit niet te behandelen
Indien wordt begonnen met het dieetvoer en de kat iedere dag ongeveer op dezelfde tijden te eten krijgt, zal het afvallen langzamer gaan en de dorst iets minder worden. U zult wel merken dat de spieren zwak zijn en/of blijven. De kat krijgt moeite met springen en het lijkt alsof de kat steeds verder door zijn achterpoten zakt. Als de kat blijft afvallen zal de kat ook gaan dementeren door een gebrek aan voeding in de hersenen met als gevolg dat hij zijn kattenbak niet meer kan vinden en het lijkt alsof hij in huis de weg kwijt is. Als de kat nog maar 2 kilo weegt, valt de kat uiteindelijk om.

Een andere manier van behandelen
Mocht u niet in staat zijn om uw kat te laten behandelen met insuline, maar wel het speciale dieetvoer wilt geven aan uw kat, kunt u bij het voer ook een paar druppeltjes *Stevia toevoegen. En het voer (als u brokjes geeft), een beetje aanmaken met water. Als de alvleesklier van de kat nog enigszins werkt, kunt u na ongeveer een week een verschil bemerken bij uw zieke kat.

*In Brazilië wordt aan diabetes patiënten het middel Stevia of Stevioside voorgeschreven. Dit middel is afkomstig van een plantje Stevia Rebaudiana dat in Paraguay groeit en gebruikt wordt door indianen om voedsel mee te zoeten. Het middel Stevia en de werkzame stof Rebaudioside A, zou volgens onderzoeken in Japan, de alvleesklier stimuleren en de bloedsuikerspiegel verlagen. Ook zou het de weerstand verhogen en geen tandbederf veroorzaken zoals de traditionele suikers. In Japan is deze stof getest op dieren zonder enige negatieve gevolgen. Ondanks dat Stevia in Nederland niet als zoetstof of voedingsstof verkocht mag worden, is het via het internet en in reform zaken wel te verkrijgen. Op de verpakking zult u dan lezen dat het voor uitwendig gebruik is.

Bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... iekte.html

________________________________________________________________________________


Diabetes katten behandelen met Stevia
Een onbehandelde kat met suikerziekte verandert ten positieve als u Stevia toevoegt aan zijn dieet. Afhankelijk van hoe ziek uw kat is ziet u mogelijk al na 1 week het verschil.

Enkele tips voor het omgaan met een kat met Diabetes.
Ga niet teveel met de kat naar de dierenarts behalve als het echt niet anders kan. Het reizen met een zieke kat levert zoveel stress op dat zijn bloedsuikerwaarde erg hoog wordt. Met als gevolg dat het dagenlang duurt voordat de kat er weer een beetje bovenop is.
Zorg dat de kat zich terug kan trekken om ergens rustig te liggen. U zult merken dat dit vaak dicht bij zijn water en voerbak is.
Zet de kattenbak niet te ver bij zijn voer- en waterbak vandaan

Er zijn mensen die denken dat een kat geen katwaardig leven kan lijden met suikerziekte en kiezen voor euthanasie. Lees verder en ontdek hoe u een kat een katwaardig leven kan laten lijden met suikerziekte. De eerder u begint met het behandelen van uw kat, de langer u kunt genieten van uw huisdier. Voor welke behandeling u ook kiest.

Een ernstig zieke kat met Suikerziekte
De eerste aanwijzingen

Huiduitslag of jeuk
Plast erg veel
Drinkt erg veel
Valt in hoog tempo af
De vacht oogt warrig of vettig
Urine ruikt zoet of stroperig
De kattenbak staat na 1 dag vol met urine

Na enkele maanden onbehandeld met Suikerziekte

Drinkt nog steeds erg veel
Kattenbak blijft erg nat
Krijgt moeite met eten
Valt af
Slaapt of ligt vrijwel de hele dag
Wordt moeilijk wakker
Heeft moeite met overeind komen
Zakt door zijn achterpoten door spierzwakte
Kan niet meer op de bank of op een stoel springen
Verzorgt zichzelf nauwelijks
Kan zichzelf niet wassen
Raakt regelmatig uit balans
Plast per ongeluk naast zijn bak

Het afvallen gaat redelijk snel. In de eerste maanden kan dat met ongeveer een kilo per maand gaan. Als speciaal dieetvoer (verkrijgbaar bij de dierenarts) wordt gegeven, gaat het wat langzamer. De klachten blijven al lijkt de kat wel iets op te knappen met het dieetvoer. Waarschijnlijk omdat de bloedsuikerwaarde weliswaar hoog, maar redelijk stabiel is.

Wat mogelijk gebeurt als u begint met het geven van Stevia
Na de eerste week:

De kat zakt minder door zijn achterpoten
Is in staat om kleine sprongen zoals op de bank te maken
Kan zichzelf beter wassen
Verliest af en toe nog zijn evenwicht
Urine ruikt zoet
Kattenbak vaak nat

Na een maand:

Evenwicht is bijna helemaal terug
Loopt weer normaal op zijn achterpoten
Drinkt minder
Plast minder
Wil meer eten
Gewicht stabiel
Kattenbak vaak nat
Urine ruikt zoet

Na 2 maanden

Oogt zwaarder/gespierder
Is in staat op een tafel te springen
Is ondernemender
Gaat weer spelen
Kattenbak hoeft niet meer iedere dag verschoont te worden
Urine ruikt nog steeds zoet
Vacht glanst weer

Voetnoot: In dit geval betreft het een kater van 11 jaar Hij ging naar de dierenarts wegens jeuk en huiduitslag. De eigenaren van de kat kregen een waarschuwing voor Suikerziekte op dat moment woog hij 7,2 kilo. Na een dieet van 3 maanden woog de kat nog 5,4 kilo en werd suikerziekte geconstateerd. 7 maanden na de diagnose suikerziekte, woog de kat nog 3,6 kilo. Op eigen initiatief is begonnen met het geven van druppeltjes Stevia door het voer. Na 2 maanden 3x per dag Stevia door het voer, weegt de kat 3,7 kilo en oogt hij mager maar levenslustig. Echter blijft zijn Urine zoet ruiken wat betekent dat hij niet genezen is van Suikerziekte. Wel is hij weer in staat een katwaardig leven te lijden.

Bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... tevia.html
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: STEVIA - alternatieve behandeling suikerkatten

Bericht door Nynke »

Ik ben zo brutaal geweest om een reactie op de site te plaatsen met de vraag waarom geen insuline is toegediend...
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
Plaats reactie