Interessante feitjes over diabetes

Hoe herken ik de symptomen van suikerziekte? Waar moet ik op letten? Lees het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Interessante feitjes over diabetes

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Insuline speelt een rol bij de productie van moedermelk

Ik lees net een stukje, waarin beschreven staat dat insuline een rol speelt bij de aanmaak van moedermelk. Moeders die meer risico lopen op suikerziekte (door hogere leeftijd, door overgewicht) hebben ook vaker problemen met de aanmaak van moedermelk. Nu is aangetoond dat genen die betrokken zijn bij de verwerking van insuline, heel actief zijn bij het op gang komen van de melkproductie.
Misschien voor weinig katten van belang, maar ik vind het wel een interessant achtergrondfeitje...
Overigens wist ik al eerder dat een aantal van de medicijnen die mensen krijgen voor suikerziekte, tevens ingezet worden om bepaalde vormen van onvruchtbaarheid te bestrijden. Ze werken eisprongbevorderend.

LINK naar het nu.nl bericht en LINK naar het wetenschappelijker artikel (Engelstalig).
Gebruikersavatar
Paasnini
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 11262
Lid geworden op: 29 jun 2010, 23:57
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Insuline speelt een rol bij de productie van moedermelk

Bericht door Paasnini »

Uit onderzoek naar vroegcastratie is gebleken dat poezen die na 6 maanden gecastreerd worden een verhoogd risico op suikerziekte hebben.
Personeel van Yari, Moekje, Pjotr, Max, Moos en Tommy.
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Insuline speelt een rol bij de productie van moedermelk

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Interessant! Linkje?
Onlangs kwam ik een berichtje tegen dat er ook een diabetes type 3 bij de mens is. In de humane medische wereld spreekt men niet van type 3 bij een onderliggende aandoening, dit heet gewoon 'diabetes veroorzaakt door [onderliggende aandoening]'. Humaan spreekt men van type 3 bij hersendiabetes, waarbij de hersenen stoppen met het aanmaken van insuline. Er is nog niet lang geleden ontdekt dat de hersenen dit produceren. Mogelijk speelt dit bij (een deel van) de mensen met de ziekte van Alzheimer. Deze informatie is nog niet volledig bevestigd door andere onderzoeken en is daarom nog niet onomstreden. Maar leek me interessant genoeg om te vermelden!
http://www.diabetesfonds.nl/artikel/diabetes-type-3
Plaats reactie