Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Hoe herken ik de symptomen van suikerziekte? Waar moet ik op letten? Lees het hier!
Mauranius
DIERENARTS
DIERENARTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:43

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Mauranius »

De resultaten uit Zwitserland zijn binnen, de resultaten uit Kansas zullen nog volgen (fPLI, fTLI. Vit B9 & B12).

Ik zal proberen de resultaten van de dieren van het forum aanstaande vrijdag te verwerken, mocht dit niet lukken dan zal het nog een weekje moeten wachten.
Mocht de nieuwsgierigheid het toch winnen van het geduld dan kan ik altijd de resultaten doorgeven, maar dan heb ik helaas nog geen interpretatie erbij!
Gebruikersavatar
Paasnini
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 11262
Lid geworden op: 29 jun 2010, 23:57
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Paasnini »

Spannend en succes de komende dagen zo te lezen mag je flink aan de bak :lach:
Personeel van Yari, Moekje, Pjotr, Max, Moos en Tommy.
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

In de eerste oogopslag al bijzonderheden erbij? Of kijk je daar niet gelijk, heel nieuwsgierig, naar? Dan bedoel ik dus niet 'heeft kat X een vreemde uitslag', maar meer of er rare uitschieters tussen zitten, die je niet geheel verwacht had.
Oh, en voor Carlijn wacht ik natuurlijk rustig af, ze hoeft tenslotte nergens meer voor behandeld te worden... :glimlach:
Mauranius
DIERENARTS
DIERENARTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:43

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Mauranius »

Ik heb stiekem al wel een aantal uitslagen bekeken, ik kan wel wat voorlopige uitslagen geven (alleen gezien vanuit het bloed, ik moet de patientkaart er nog naast leggen. Er zijn inderdaad wat uitschieters, zelfs een aantal waarop ik (denk ik) Somogyi kan aanwijzen, van mijn 44 patiënten waarvan ik IGF-1 terug heb (vanuit serum) zijn er 9 patiënten met een verhoging (20%), dit is een mogelijke aanwijzing voor acromegalie.
Zoals de consulenten weten is er pasgeleden een artikel gepubliceerd waarbij vergelijkbare resultaten gezien worden.
Daarnaast zijn er negen dieren met aanwijzingen op pancreatitis, maar die kan ik pas goed interpreteren als de Kansas resultaten terug zijn. (20%)

Er zijn 3 - 4 patiënten die ik verdenk van een slecht gereguleerde DM door Somogyi (6,8%)

Van de 45 patiënten waarvan ik urine heb waren er 5 samples met een verhoogd cortisol/creatinine ratio (verdenking op cushing), een hiervan kan ik uitsluiten met een verdenking op somogyi (somogyi geeft ook weer stress) met een laag glucose & een laag fructosamine. De rest nog niet (8,9%).

3 patiënten vertonen een verlaagde T4 spiegel (Sick Euthyroid syndrome, of zeldzaam; primaire hypothyreoidie) (6,8%)

1 patiënt met een licht verhoogde T4 spiegel (Hyperthyreoidie) 2,3%
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Wat grappig dat je Somogyi ook in het bloed terug kan vinden... Dat is nieuw voor mij. Een laag glucosegehalte en een lage fructosamine dus? Maar die twee dingen golden natuurlijk ook voor Carlijn, de HM'er.
Dat lage glucosegehalte is natuurlijk ook niet steeds bij Somogyi, je krijgt eerst een sterke daling en daarna een snelle stijging met langdurig hoog blijven zitten. Wordt de fructosamine daar toch uiteindelijk laag van?
Je had trouwens wel een heel gevarieerde patiëntengroep, van alles wat!
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Nynke »

Ik ben benieuwd waar je de Somogyi groep aan kunt herkennen dan!

@Annemiek: bij onderzoek streef je er naar dat je onderzoeksgroep een evenredige afspiegeling is van de totale populatie. Als het geen gevarieerde groep was geweest, had Maurice een heel ander probleem in de zin dat zijn onderzoek niet als betrouwbaar op herhaalbaarheid had kunnen worden bestempeld.
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

@Nynke: ik ken de principes van wetenschappelijk onderzoek...
Franca
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 884
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:49
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Franca »

Leuk alvast wat uitslagen! Ben benieuwd of er bij Boris nog bijzonderheden waren.

Misschien vraag ik naar de bekende weg maar wat zijn Kansas-resultaten?
Mauranius
DIERENARTS
DIERENARTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:43

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Mauranius »

Sorry voor mijn afwezigheid, sinds ik op de intensive care loop heb ik geen tijd gehad om te beantwoorden (en eerlijk gezegd vergeet ik het ook vaak *schaam*).

Ik zal deze twee dagen bezig gaan met het verwerken van de resultaten per dier ik hoop op het eind hiervan iedereen persoonlijk zijn resultaten gegeven te kunnen hebben :)

de Kansas-resultaten zijn de resultaten die naar Amerika zijn verstuurd. Dit zijn de fPLI, fTLI, Vitamine B9 en vitamine B12 resultaten.

De Somogyi groep (tenminste waarvan ik denk dat ze somogyi hebben) zijn te herkennen aan een laag glucose gehalte en een hoog fructose gehalte. Door een overmatige dosering van insuline krijg je - over een langere periode - hyperglycemie vanwege het somogyi effect en de suikerziekte zelf, maar zijn er ook periodes van hypoglycemie.
Een patiënt met een te laag glucose op hogere dosering insuline met verhoogde fructosamines is daarom - naar mijn idee - een somogyi patiënt. Maar dat moet ik nog even met Dr. Kooistra overleggen :)
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Wij kijken naar de curve.... Maar dat is met het bloed dat jij hebt natuurlijk niet mogelijk, dat snap ik ook wel.
Klinkt wel zinnig trouwens: onverwachte combinatie van laag glucose en hoog fructosamine gehalte doet vermoeden dat de glucose toch een aanzienlijk deel van de dag wel hoog is. En zie hier: we hebben een somogyi curve gereconstrueerd... :glimlach:
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Nynke »

Waar ligt trouwens de grens tussen een 'gewoon te hoge dosering' en Somogyi?

Voor zover ik het snapte geeft het lichaam behoorlijk tegengas als er sprake is van Somogyi door met wat andere hormonen processen aan te sturen die de glucose omhoog jassen. Zouden die hormonen dan niet verhoogd moeten zijn of kun je daar geen gemiddelde van meten?
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
Mauranius
DIERENARTS
DIERENARTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:43

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Mauranius »

In principe treed het Somogyi effect op bij alle te hoge doseringen, het gaat meer om het effect zelf (de hyperglycemie die volgt op een hypoglycemie). De andere hormonen zou je eventueel kunnen meten (corticosteroïden bijvoorbeeld) een die heb ik ook bij een van de patiënten terug gevonden.
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Nynke »

Op Can stijgt een kat toch altijd weer naar hypoglycemie? Wat is dan het verschil tussen een kat die van 4 naar 20 schiet en een kat die van 6 naar 22 schiet?
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Ik denk dat het om de snelheid van stijgen gaat. Bij langzaam stijgen hebben blijkbaar de tegenwerkende hormonen niet zo veel invloed en is de 'gemiddelde' waarde ook lager. Langer lage waardes geeft natuurlijk een lagere fructosamine.
Verder is het toch zo dat 'effecten' een geleidelijk verloop hebben van 'normaal' naar 'effect met naam'? Dan is er toch geen grens aan te geven wanneer je van Somogyi effect spreekt en wanneer niet?
Mauranius
DIERENARTS
DIERENARTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:43

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Mauranius »

Het klinkt misschien vreemd maar het verschil zit erin dat de glucosewaardes onder de minimale noodzakelijke glucosespiegels vallen waardoor andere hormonen worden aangezet. De stijging die volgt zal inderdaad sneller zijn omdat er bij een hypoglycemie ook andere hormonen een grotere rol gaan spelen.

Alle dierenartsen zijn trouwens nu op de hoogte gebracht van de resultaten en alle forumgebruikers die mee hebben gedaan hebben ook de resultaten mogen ontvangen.

Meest belangrijke bevindingen; 30% wordt verdacht op acromegalie als onderliggende oorzaak, 15% van de katten vertoonde Somogyi, 14% werd verdacht op Cushing/Stress, 8% werd verdacht op hypothyreoidie, 5% werd verdacht op hyperthyreoidie.

62,50% vertoonde pancreatitis, vaak ook in combinatie met verdenking op een verminderde functie van de exocriene pancreas.
85% van de dieren had een urinewegprobleem (danwel nierprobleem, blaasgruis of urinewegontsteking)

Bij 36% van de dieren is geen mogelijke onderliggende oorzaak gevonden voor de suikerziekte

Bij 26% van de dieren (zowel DM type II als III) was de therapie voldoende

Alle getallen zijn onder voorbehoud, maar dit zijn de uitslagen zoals ik ze nu zie. Cushing/stress % kan nog veranderen
Gebruikersavatar
Emmie
kattenfan
kattenfan
Berichten: 1228
Lid geworden op: 20 jan 2012, 09:40
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Emmie »

Even een hele snelle vraag tussendoor die meteen bij mij naar voren komt als ik deze cijfers zie....
Als bij slechts 26% van de dieren de therapie voldoende is (en daar ga ik dus vanuit het toedienen van insuline), wat kan er dan nog worden gedaan bij de overige 74%? Ik schrik een beetje van dit lage cijfer. Of zie ik het verkeerd?
[size=100]Op 19 januari 2012 is bij Gizmo suikerziekte vastgesteld. Hier de sheets met zijn bss-waarden:

[url=https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AvvHK1WroptRdHV2VVM5ODI3dkt0eVZWQ1d0dU9obVE]Gizmo op Lantus[/url] - vanaf 14 juli 2012
[url=https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AvvHK1WroptRdFc4Z3lCbVpJelVzV2V3cmxDdG12S0E]Gizmo op Caninsulin[/url] - vanaf 19 januari 2012
[/size]
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Even voor m'n beurt antwoorden... Er waren veel katten bij die nog maar nét gediagnosticeerd waren. Dat die nog niet voldoende behandeld worden is natuurlijk niet zo bijzonder, instellen duurt nou eenmaal een soms heeeeel lange periode.
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Wat mij trouwens verbaast is het hoge percentage hypothyroidie! Dat komt volgens de literatuur die ik tot nu toe gevonden heb nauwelijks voor, maar ik vind 8% toch wel behoorlijk, vooral als je ziet dat het anderhalf keer zoveel is al een te snelle schildklier die wel behoorlijk bekend is.
Wat me verder verbaast, maar wat niet uit deze cijfertjes blijkt, is dat honeymooner Carlijn een verhoogd fructosaminegehalte had... Ze zat altijd zo laag in haar honeymoon! Niet meer op de waardes onder de 3 zoals in het begin, maar toch wel onder de 5,5 iedere keer dat ik haar meette. Tijdens het onderzoek had ze al een behoorlijke poos geen Vetacortyl gehad, dus die kan de boosdoener niet zijn.
Mauranius
DIERENARTS
DIERENARTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:43

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Mauranius »

Precies wat Carlijn zegt ;)

Instellen kan heel lang duren, en dan is er ook nog een verschil tussen precies goed ingesteld en binnen wenselijke waarden ingesteld.

Het liefst wil je dat de glucose waarde terug komt tussen de 4 en 9 mmol/L, maar dit valt niet altijd te doen. Daarbij heb ik in dit onderzoek ook meegekeken naar de dieren die ondanks een goed (4-9) of redelijk (10-15) plasma glucose toch nog een te hoog fructosamine hadden. Een fructosamine van onder de 400 is eigenlijk uitstekend terwijl boven de 500 teveel is. De referentiewaarden zeggen weer wat anders, boven de 300 is verhoogd. Dit verschilt ook weer met welke therapie er gebruikt word. Als je lantus gebruikt dan kun je verwachten dat de glucose concentraties over een langere periode laag blijven en dus de fructosamines ook. Als je een kortwerkend insuline gebruikt - zoals bijvoorbeeld caninsuline - dan kun je verwachten dat de fructosamines hoger liggen.

@Carlijntje, de fructosamines van carlijn waren onder de 400, dus eigenlijk was ze prima ingesteld :) (als het goed is staat dat wel in het excel document), maar omdat de waardes hoger liggen dan 300 (bovenste referentie waarde voor normale gezonde katten) praat je toch over een hyperfructosaminemie.

Hypothyreoidie viel mij inderdaad ook op, maar dit hoeven niet allemaal dieren te zijn met een traag werkende schildklier. Een te laag T4 kan namelijk ook worden beïnvloed door andere hormonen. In dat geval noemen we een laag T4 onderdeel van het SES; Sick Euthyroid syndrome. Ware hypothyreoidie is zeer zeldzaam bij katten.
Gebruikersavatar
Martine
katthousiast
katthousiast
Berichten: 3723
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:09

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Martine »

Ik ben me helemaal de blubber geschrokken van de uitslag, had het in retrospect geloof ik niet eens willen weten maar ja :knippie:
Mijn eerste gevoel is dus altijd juist geweest en achteraf bezien had ik hem gelijk in moeten laten slapen, de strijd was oneerlijk.
De fructo was nog hoger dan bij de diagnose (toen 585 en bij het onderzoek 630) toen ik de echo van Youp zag wist ik eigenlijk al wat ik wilde, heb de da toen nog gezegt dat hij me tegen moest houden als ik tever zou gaan in zorgen...had ie dat maar gedaan.

En Youp had dus cushing erbij (hij was ab-so-luut géén stresskat, de da deed hem niks, was bekend terrein en dat vond ie allemaal best) en nog een hele reut aan afwijkende waardes waaruit bleek dat zijn pancreatitis al flink had huisgehouden in zijn lijfje. Enige wat me verbaasde was dat er geen ketonen zijn gevonden, dat had ik eigenlijk ook wel verwacht, thuis ook nog een paar keer getes en elk bloedonderzoek werd het ook meegenomen, ketonen zijn nooit aangetroffen, dat is best verrassend...

Inmiddels bekomen maar het viel flink hard binnen...

Arme Youp....
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Mauranius schreef:Hypothyreoidie viel mij inderdaad ook op, maar dit hoeven niet allemaal dieren te zijn met een traag werkende schildklier. Een te laag T4 kan namelijk ook worden beïnvloed door andere hormonen. In dat geval noemen we een laag T4 onderdeel van het SES; Sick Euthyroid syndrome. Ware hypothyreoidie is zeer zeldzaam bij katten.
Ik heb er eentje gekend: Joep van mijn zus. Op zijn tweede of derde wilde mijn zus haar huis verkopen en daarom kwamen er kijkers met de makelaar 2x op dezelfde dag langs. De tweede keer hebben ze maar eens gecheckt of de kat die nog precies hetzelfde op de bank lag en die wéér niet eens opkeek, nog wel leefde... in het proces van verhuizen zou ik met ze langs de DA gaan, voor de entingen en dan door naar het nieuwe huis. Joep brak uit zijn transportkist en ging daarom in een verhuisdoos mee. De DA-assistente zou wel even helpen tillen, zij pakte de doos. Maar ja, wie rekent er nou op dat er 12 kilo kat in zo'n doos zit... Ze ging bijna door haar rug! Toen is de diagnose hypothyroidie gesteld. Jaren later kreeg Joep er suikerziekte bij. Daarbij kreeg hij een niet genezende wond/huidinfedctie op zijn flank, waarvoor hij een t-shirtje aan kreeg om te zorgen dat hij niet te veel ging likken. Uiteindelijk is hij overleden aan zijn eerste, maar zeer heftige epileptisch insult.

Joep:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paasnini
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 11262
Lid geworden op: 29 jun 2010, 23:57
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Paasnini »

Bamboe had het ook. Blijkbaar zie je het dus relatief veel onder katten met suikerziekte of is het een bijkomstigheid van 1 van de onderliggende oorzaken?
Personeel van Yari, Moekje, Pjotr, Max, Moos en Tommy.
Franca
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 884
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:49
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Franca »

Ik heb de uitslag ook binnen!
Mauranius
DIERENARTS
DIERENARTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:43

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Mauranius »

Hypothyreoidie kan suikerziekte veroorzaken. Doordat het metabolisme van alle cellen vertraagd word vertraagd ook het metabolisme van de insuline producerende cellen van de alvleesklier. Hierdoor stijgt de glucose concentratie in het bloed. Daarnaast zal er minder energie verbruikt worden. Hierdoor ontstaat er een relatief, maar ook een absoluut tekort aan insuline en dus is er sprake van suikerziekte.

Hyperthyreoidie kan ook suikerziekte veroorzaken. Het metabolisme versnelt waardoor er meer insuline geproduceerd moet worden om de energiebehoefte van de cellen bij te benen. Dit kan leiden tot snellere uitputting van de B-cellen van de alvleesklier en dus ook een relatief maar uiteindelijk een absoluut tekort aan insuline.

beide zijn dus onderliggende oorzaken voor suikerziekte, of kunnen in ieder geval meespelen in het complex.
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: Grootschalig onderzoek Diabetes katten. OPROEP!

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Dat verklaart het relatief hoge aantal schildklierpatienten onder de diabeten... Altijd fijn hoe jij zo uitvoerig uitlegt hoe dingen in elkaar zitten, dank je wel!
Gesloten