5 belangrijke punten voor de bloedsuikerspiegel.

Hoe herken ik de symptomen van suikerziekte? Waar moet ik op letten? Lees het hier!
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

5 belangrijke punten voor de bloedsuikerspiegel.

Bericht door Jeanne »

cornijl schreef:Hoi, ik ben vierdejaars geneeskunde( mensen) en ik heb inmiddels van mijn Da begrepen dat diabetes bij mensen en katten behoorlijk hetzelfde werkt.


DOSIS
Bij verder gezonde menselijke diabeten die insuline gebruiken en dus ook (bij katten zijn er vijf dingen belangrijk voor de bloedsuikerspiegel:

1. Het gewicht van de diabeet. Hoe zwaarder, hoe meer insuline nodig

2. Hoeveel eet de diabeet? Hoe meer eten, hoe meer insuline nodig.

3. Hoeveel beweegt de diabeet? Hoe meer beweging, hoe minder insuline nodig

4. Hoeveel insuline krijgt de diabeet?

5. Hoeveel insuline produceert de alvleesklier (=pancreas) nog zelf? Hoe meer de pancreas zelf maakt, hoe minder insuline je erbij hoeft te spuiten

(Hierop zijn nog allerlei subtiele variaties, zoals bv. het tijdstip waarop de diabeet eet. De spreiding van de maaltijden pas je aan aan het type insuline. Mijn kat krijgt een andere insuline dan de jouwe, dus advies daarover etenstijden en -hoeveelheden kun je beter vragen aan de mensen die hun kat met Caninsulin spuiten. Een andere belangrijke variatie is dat de pancreas ten allen tijde kan besluiten weer meer insuline te gaan maken. En ook belangrijk is dat ziekte de bloedsuikerspiegel flink kan verstoren.)

Uit die vijf dingen die ik hierboven genoemd heb, kun je maar één ding afleiden: elke kat is anders!!!!!!!!!!!!!!

Dus: de ene kat van 7kg kan genoeg hebben aan 2x 1 eh per dag, terwijl de andere kat van 7kg er bijvoorbeeld wel 2x4 nodig heeft!

Daardoor kun je dus nooit alleen op basis van het gewicht zeggen dat een bepaalde dosis zeker veilig is.

VERHOGEN
Iets anders wat de anderen ook al genoemd hebben is dat je niet te snel mag verhogen. Ik snap dat je graag zo snel mogelijk mooie waardes wilt zien, maar helaas geeft snel verhogen twee nare risico's in het lichaam!!!

a. Door te snel verhogen kan het kattenlichaam resistent worden tegen de insuline. Dat wil zeggen dat het lichaam ongevoelig wordt voor de insuline, waardoor het er niet of nauwelijks meer op reageert. Als dat gebeurt moet je op een andere insuline overgaan en begint het hele proces van instellen op de juiste dosis opnieuw. Daarom moet je niet sneller verhogen dan volgens de internationaal goedgekeurde bijsluiter mag!

b. Door snel verhogen kan het lichaam een schrikreactie krijgen op de insuline. Dit kan in theorie altijd gebeuren als je het lichaam instelt op insuline, maar de kans hierop is wel veel groter als je te snel verhoogt. Het kattenlijfje is al een tijdje gewend aan te hoge bloedsuikerspiegels. Als de bloedsuikerspiegel (te snel) daalt, kan de lever van je kat het idee krijgen dat hij die bloedsuikerspiegel weer omhoog moet zien te krijgen. Daar heeft de lever een stofje voor in huis, glucagon. Dit stofje zorgt ervoor dat alle glucosevoorraden van het lichaam zo snel mogelijk de bloedbaan in gestuurd worden. Als je thuis test kun je dan ook de bloedsuikerspiegel plotseling enorm omhoog zien gaan. Nou is een niet al te lang durende te hoge bloedsuikerspiegel niet erg, maar er is een probleem: het lichaam verstookt op die manier op topsnelheid al zijn glucosevoorraden! Dus als alle glucosevoorraden op zijn, knalt de bloedsuikerspiegel plotseling omlaag. Meestal zal de kat dan nog niet in een hypo belanden, maar als je niet kunt testen weet je niet dat dit gebeurd is. Geef je dan de normale dosis insuline, dan komt de hypo wel! En aan een hypo gaat je kat wel snel dood. Dit fenomeen (glucagon->bss stijgt-> glucose op-> bss daalt hevig) heet het Somogyi- effect. Het Somogyi-effect is dus levensgevaarlijk.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd, maar wil je alsjeblieft niet te snel verhogen, en al helemaal niet zolang je niet zelf kunt testen???? Je kunt namelijk niet voldoende zicht hebben op wat er gebeurt. En natuurlijk kan het toevallig allemaal goed gaan bij suikerkat, maar de risico's die hij nu loopt om een hypo te krijgen (óf door teveel insuline, óf door te weinig eten, of door op het verkeerde moment eten, óf door te snel verhogen) zijn echt héél erg groot.
Gesloten