Met Poes overgaan op Lantus of niet?

Naast Caninsulin wordt ook met Lantus insuline gewerkt (Humane insuline). Lantus wordt het meest gebruikt maar een paar katten worden om verschillende redenen met Humulin N, Insulatard of Norddisk behandeld. In dit forum kun je hier alles over lezen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
claudia1978
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:57
Locatie: Vlaardingen

Met Poes overgaan op Lantus of niet?

Bericht door claudia1978 »

Wij zitten heel erg te twijfelen over we overgaan op Lantus of niet. We hebben allebei zeer onregelmatige werkdiensten, ook in de weekenden. Daardoor is het heel moeilijk om gedurende langere tijd Poes telkens op dezelfde momenten te spuiten. Ik hoor goeie verhalen hier op het forum over Lantus (ivm 1x spuiten per dag), maar ik zou wel de graag de voors- en tegens willen weten.

Daarbij barst ik van de vragen:
* Kan hij blijven eten wat hij nu eet? (Hills diet light)
* Wanneer moet je testen op een dag?
* Is er apparatuur waarmee makkelijker bloed te testen valt? We hebben nu een prikpen en leggen Poes op zijn rug en prikken in de voetzool. Dit zal echter niet gedaan kunnen worden door ouders tijdens vakantie enzo. Poes laat dit niet toe...
* Met hoeveel EH begin je?
* Moet je vrijnemen om Poes in te stellen? Hoe doe je het instellen?
* Onder welke waarde mag je niet spuiten bij Lantus?
* Hoe over te gaan naar Lantus (afbouwen Caninsuline ofzo, of direct over op Lantus op een bepaalde dag)
* Moet je altijd urine meten?
* Waar moeten we nog meer rekening mee houden?
* Wat zijn de concrete nadelen van Lantus en wat zijn de voordelen?

Alvast bedankt!!

(komt van hellup spoed en vragen over lantus N.
Brigitte

Re: Met Poes overgaan op Lantus of niet?

Bericht door Brigitte »

* Kan hij blijven eten wat hij nu eet? (Hills diet light)
Het is niet ideaal maar kan wel.

* Wanneer moet je testen op een dag?
Voor elke spuit en tussenwaardes. Tussenwaardes natuurlijk vaker in het begin, als de kat is ingesteld, bv. alleen in het weekend. Het testen voor de spuit blijft altijd.

* Is er apparatuur waarmee makkelijker bloed te testen valt? We hebben nu een prikpen en leggen Poes op zijn rug en prikken in de voetzool. Dit zal echter niet gedaan kunnen worden door ouders tijdens vakantie enzo. Poes laat dit niet toe...
Nee, dat is er niet, maar in de vakantie kunnen we dan eventueel wel een soort veilige dosis afspreken, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat wel een beetje eng vind.

* Met hoeveel EH begin je?
Hangt af van een aantal factoren, gewicht, waardes voor het spuitje en de Caninsulin-dosis.

* Moet je vrijnemen om Poes in te stellen? Hoe doe je het instellen?
Je moet eigenlijk drie dagen achter elkaar vrij zijn. Die dagen meet je overdag elke drie uur om een indruk te krijgen hoe de kat reageert.

* Onder welke waarde mag je niet spuiten bij Lantus?
5,5, maar dat is dan "niet direct" spuiten, je mag een spuit nooit overslaan.

* Hoe over te gaan naar Lantus (afbouwen Caninsuline ofzo, of direct over op Lantus op een bepaalde dag)
Direct over.

* Moet je altijd urine meten?
Zolang de kat boven de niergrens zit.

* Waar moeten we nog meer rekening mee houden?
Euh, andere spuitjes nodig?

* Wat zijn de concrete nadelen van Lantus en wat zijn de voordelen?
Nadelen: veel testen, mogelijk hogere kosten, voordelen een vlakke curve en permanent onder de niergrens. Beide dingen zorgen ervoor dat een kat zich beter voelt en gezonder leeft.
Lobke & Roxy

Bericht door Lobke & Roxy »

Al je vragen zijn al beantwoord, ik ben benieuwd wat je gaat doen.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Hebben we vaker aan de hand gehad, ik denk aan Synopsis.
Gebruikersavatar
Cd
kattofiel
kattofiel
Berichten: 5380
Lid geworden op: 15 jul 2008, 00:47
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Cd »

Wij werken ook allebei in de continu dienst en hadden zelfs hetzelfde rooster. Wij hebben wel 2x p/d gespoten, maar wij keken naar hoe we moesten werken in een week en begonnen al een paar dagen voor bv een late dienst al te schuiven in de tijden. Af en toe werd het heel lastig en dan werd er door de lantuskenners een schema bedacht en ik moet zeggen dat dat goed uitvoerbaar was. 1x p/d kan natuurlijk ook, alleen duurt het instellen dan wat langer (bv Mouse van Illy zat op 1x p/d en is nu op Honeymoon en Solo van Marlene bv krijgt nu nog 1x p/d, maar er zijn er nog meer hoor die 1x p/d spuiten of spoten)
Chantal en Solo
waardes Solo
http://www.fedors-site.nl (site over Fedor + huisgenootjes)
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
claudia1978
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:57
Locatie: Vlaardingen

Bericht door claudia1978 »

We hebben er nog eens goed over gesproken, maar Lantus gaat echt niet lukken... Marcel is de enige die Poes kan meten, zelf mij lukt het niet. En omdat je altijd moet meten voor een spuit, zou dat betekenen dat we nooit meer op vakantie kunnen...

Ik heb ook niet de hoop dat het meten ooit beter zal gaan. Veel mensen kunnen niet eens bij hem in de buurt komen, laat staan meten...

Maar in ieder geval toch bedankt voor jullie informatie!!
Plaats reactie