Voedingsadvies bij Lantus

Naast Caninsulin wordt ook met Lantus insuline gewerkt (Humane insuline). Lantus wordt het meest gebruikt maar een paar katten worden om verschillende redenen met Humulin N, Insulatard of Norddisk behandeld. In dit forum kun je hier alles over lezen.
Plaats reactie
diana en tijger

Voedingsadvies bij Lantus

Bericht door diana en tijger »

Omdat we nogal eens een niet goed werkend voerschema zien bij Lantuskatten,hierbij een richtlijn.
Bij Lantus wordt geadviseerd om koolhydraatvrij eten te geven.Een lijstje van de merken die hier worden geadviseerd is:
Almo Natur
Amadeus
Animonda Carny
Animonda vom Feinsten Classic
Animonda Rafine Soft Pate
Animonda Light Lunch
Bozita Nassfutter
Carnibest Diabetes
DM Dein Bestes
Feline Porta 21
Felix Pate
Leonardo
Miamor Bio
Miamor Milde Mahlzeit
Miamor Pastete
Schesir Natural
Sheba Essensia reepjes gevogelte in paté
Sheba kip paté
Schmusy
Schlecker AS Premium Menü
Schlecker AS Pastete
Whiskas Junior Classic (een klein blikje in de smaak gevogelte)
Whiskas zo rijk.... aan Vlees en Vis

Het is aanbevolen om bij Lantus kleinere maaltijden te geven en wat vaker over de dag verdeeld.Zo kan de Lantus zijn werk blijven doen en hoeft de Lantus niet ineens grotere hoeveelheden kristallen af te geven en daardoor sneller zijn werking te verliezen.

Wil of moet je perse brokjes erbij geven,probeer dan over de hele dag een gelijke hoeveelheid brokjes te geven.
Alleen bij het ontbijt brokjes en voor de rest koolhydraatvrij voer werkt door in de bss.Je zult dan zien dat de bss bij het ontbijt(/en waarschijnlijk ook bij de pre 's avonds) lager ligt om dan in de loop van de dag te gaan stijgen( de koolhydraten in brokjes worden in het lichaam omgezet in suikers).Je krijgt dan de schommelingen in de bss en dat willen we proberen te voorkomen.

De truc is dus om het eten zo goed mogelijk te verdelen.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

:catnutty:
cornijl
katthousiast
katthousiast
Berichten: 3702
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:14
Locatie: Haarlem HONEYMOONER, Lantus

Bericht door cornijl »

Hé, goed idee, Diana!

Ik kan er nog aan toevoegen: het helpt als je de maaltijden vrij gelijkmatig over 24h verdeelt. Bij Spock was elke 6h een maaltijd niet vaak genoeg. Het totaal in 6 porties verdelen( elke vier uur) was de oplossing, toen pas werd de curve mooi vlak. Dat ging niet zonder voerautomaat( ik wil ook slapen en de deur uit kunnen :-) ). Aangezien ik twee katten heb, heb ik dus 2 voerautomaten nodig.

Jeanne, wil je svp het stukje van Diana sticky maken? Merci :catkiss:
5 nov '07-5 mrt '08 kreeg Spock Lantus glargine. Nu in remissie :-) Veel liefs van Spock!

Waardes Spock
mahera
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:29
Locatie: Assendelft, CANINSULIN

Bericht door mahera »

Aangezien we toch misschien op Lantus over willen gaan met Casper, even een vraagje.
Hij krijgt alleen M/D brokjes, dat willen we het liefste ook zo houden. Ik lees dat het het beste is als er over de hele dag kleine beetjes gegeten worden. Nu (met Caninsulin) hebben we een timerbak, die (als we er niet zijn) na 4 uur opengaat, zodat ze een kleine maaltijd hebben. Verdeling 35%, 15%,35%,15%. Op deze manier eten ze beiden hun deel helemaal op. Is dit ook zo aan te houden als we eventueel over stappen op Lantus? Onze andere kat (Bonnie) eet namelijk anders alles op, als ik eten laat staan. Of is het beter om dan de totale hoeveelheid in 4 porties te verdelen, dus 4 x 25 %? En dan om de 6 uur geven? Maar dan zit je weer met de spuittijd... Of is dan zoals Cornijl schrijft beter om dan elke 4 uur te laten eten, dus 6x 17%? Ik vraag me dan wel af of Casper het gaat opeten of Bonnie.... Zij is echt op het eten gefixeerd...
Wat is jullie advies?

Groetjes,
Margo
Groetjes,
Margo
waardes Casper
-------------------------------------------------
Forumgeschiedenis:
- Even voorstellen…Casper
- Update van CANINSULIN: Casper van Margo
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Natvoer zit er helemaal niet in, ook niet als ontbijt/avondeten? Het eten verdeel je het best in gelijke porties en dan is twee tussenmaaltijden beter dan een.
mahera
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:29
Locatie: Assendelft, CANINSULIN

Bericht door mahera »

Als ontbijt of avondeten zou het wel kunnen, als ze het tenminste eten (binnenkort eens proberen). Als tussendoortje sowieso alleen brokjes.
Maar dan alleen natvoer als ontbijt en avondeten, en brokjes tussendoor? Hoeveel natvoer zou je dan geven en hoeveel brokjes? En dan dus elke 4 uur een maaltijd, als ik je goed begrijp?

Groetjes,
Margo
Groetjes,
Margo
waardes Casper
-------------------------------------------------
Forumgeschiedenis:
- Even voorstellen…Casper
- Update van CANINSULIN: Casper van Margo
diana en tijger

Bericht door diana en tijger »

Je zou ook bij het ontbijt en avondeten een mix van natvoer en brokjes kunnen maken.Dan heb je de koolhydraten wat beter verdeeld als ze overdag ook brokjes krijgen.

In het begin is het denk ik even een klein beetje gokken hoeveel natvoer je moet geven en als ze brokjes tussendoor krijgen en je zou op bijv. 4 en 8 uur na de insuline geven,dan kun je beter de portie die ze op 4 uur na de insuline krijgen verdelen over 2 porties.Dus eigenlijk de hoeveelheid die Casper normaal gesproken ook over de dag( als tussendoortje) krijgt,het natvoer wat je dan extra gaat geven zou je dan in principe weer van de portie brokjes af moeten trekken.Ik weet dat er een verhouding voor is,maar die weet ik zo even niet.Misschien kan iemand anders daar nog antwoord op geven.
Plaats reactie