Niesen bij katten

Niet aan suikerziekte gerelateerde ziekten en aandoeningen bij katten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cd
kattofiel
kattofiel
Berichten: 5380
Lid geworden op: 15 jul 2008, 00:47
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Niesen bij katten

Bericht door Cd »

Heeft een niesende kat altijd niesziekte?? Als ik google kom ik daar dus niet helemaal uit. Overal zie je wel het woord niesziekte langskomen.

Ik vraag dit omdat Gyzzmo zo'n anderhalve week ineens is begonnen met niesen. Eerst was het af en toe, maar nu niest ze best vaak. Ze niest dan 3 a 5x achter elkaar en dat gebeurd toch wel minimaal 1x het uur a 1x in de 2 uur. Er komt geen snot uit haar neus, ze heeft geen tranende ogen, goede eetlust (voor zover zij dat had) en ze is niet ziek. Afgelopen zomer is ze geënt. Nu las ik wel dat zo'n enting maar 9-12 maanden wekzaam is. Ik zit te dubben of ik ermee naar de da moet, zeker omdat ze helemaal niet ziek is. Ik schrik me alleen 's nachts af en toe te pletter :glimlach:
Chantal en Solo
waardes Solo
http://www.fedors-site.nl (site over Fedor + huisgenootjes)
AfbeeldingAfbeelding
Henny

Re: Niesen bij katten

Bericht door Henny »

Vind dit heel frapant want bij mij hetzelfde, zowel Mietsie als Luna niezen en dat zijn nu net degenen die vorig jaar geënt zijn. Nu moet ik wel zeggen dat Mietsie dit eigenlijk al z'n hele leven doet maar bij Luna is het nieuw. Heb laatst ergens iets gelezen van een nieuw virus dat verkoudheid veroorzaakt bij katten maar weet niet meer op welke site dit stond. Het kan ook zijn dat ze last van stof hebben, van bijvoorbeeld de kattenkorrels die nogal eens stof veroorzaken. :glimlach:
Gebruikersavatar
Cd
kattofiel
kattofiel
Berichten: 5380
Lid geworden op: 15 jul 2008, 00:47
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Niesen bij katten

Bericht door Cd »

Solo heeft het daarvoor 2 dagen gehad en heel af en toe nieste ze wel eens, maar Gyzzmo niest nu fors. Vandaar dat ik ben gaan googlen. Er stond bij 1 site wel dat katten die geënt zijn en die nu niesen en verder geen klachten hebben een hele lichte vorm hebben (een soort verkoudheid dus) en dat er dan geen behandeling nodig is. Ik twijfel, omdat niesen ook chronisch kan worden (en dat lees je op veel meer sites). Maarja om nou weer direct met allerlei troep te moeten gaan starten vind ik ook weer zo iets.

Vind het wel frapant dat het zo plots ontstaat en dat het erger wordt. ze is vast allergisch voor Fedor :glimlach:
Chantal en Solo
waardes Solo
http://www.fedors-site.nl (site over Fedor + huisgenootjes)
AfbeeldingAfbeelding
Henny

Re: Niesen bij katten

Bericht door Henny »

Veel kun je er toch niet aan doen Chantal. Als het een virus is helpen antibiotica toch niet, alleen als het tot complicaties leidt, zoals ontstekingen. is het begonnen sinds de komst van Fedor?
Gebruikersavatar
Cd
kattofiel
kattofiel
Berichten: 5380
Lid geworden op: 15 jul 2008, 00:47
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Niesen bij katten

Bericht door Cd »

Het is pas vorige week begonnen. Ik weet dat ze bij een virus weinig kunnen doen, hoewel er wel een middel op de markt is wat wel bij virussen werkt, maar wat op dit moment alleen nog voor honden geregistreerd staat. Ik wil alleen niet dat ze uiteindelijk een chronische nieser wordt (kost mij mijn nachtrust en die is al niet optimaal op dit moment omdat Fedor nog regelmatig komt 's nachts).
Chantal en Solo
waardes Solo
http://www.fedors-site.nl (site over Fedor + huisgenootjes)
AfbeeldingAfbeelding
Henny

Re: Niesen bij katten

Bericht door Henny »

Ik heb ze eerlijk gezegd nog niet horen niezen het 's nachts maar dat kan ook komen dat ik vast slaap :glimlach:
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Re: Niesen bij katten

Bericht door Wilma »

Nala van mij doet het ook.
Nu heeft die wel als kitten de niesziekte gehad, en het daar waarschijnlijk uit over gehouden volgens de DA.
Het zijn periodes en meestal omdat ze dan een keer direkt de kattenbak ingegaan is als ik die net schoon heb gemaakt
dus dan is het er nog een beetje stoffig zeg maar
Ze kan daar wel een week lang last van hebben en krijgt dan telkens niesbuien van wel 7 tot 10 x niesen
Je schrikt je helemaal te pletter en denkt dan dat je helemaal onder het snot komt te zitten zo klinkt dat
Maar dat komt dat er gelukkig niet bij, het blijft bij niesen.
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
pensiontommie
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 373
Lid geworden op: 19 dec 2005, 13:51
Locatie: velddriel
Contacteer:

Re: Niesen bij katten

Bericht door pensiontommie »

Het is zo net als bij mensen die de griepprik krijgen...ze worden niet voor alle griep varianten ingeënt.
Dit is bij de nies ziekte ook zo. In de coctail enting zitten maar 3 varianten...maar er zijn er natuurlijk veel meer.

Ik zelf vindt dat als de kat geen zieke indruk maakt, en voldoende eet en drinkt, het lichaam zelf het virus te lijf met gaan.
Dus geen medicatie geven.

Maar bij twijfel altijd even langs de dierenarts.
Plaats reactie