METACAM BIJSLUITER

Niet aan suikerziekte gerelateerde ziekten en aandoeningen bij katten.
Plaats reactie
Henny

Bericht door Henny »

Tja ik kende die bijsluiter en snap niet dat die arts dit voorschrijft aan een kat die hoge leverwaardes heeft.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Tja, als ze de Caninsulin-bijsluiter niet lezen, waarom zouden ze dat met deze bijsluiter wel doen?
Henny

Bericht door Henny »

Brigitte schreef:Tja, als ze de Caninsulin-bijsluiter niet lezen, waarom zouden ze dat met deze bijsluiter wel doen?
Dat gebeurd bij geneesmiddelen bij mensen ook niet. Metacam was in de tijd dat Poeka een mondtumor had niet eens geregistreerd als geneesmiddel voor katten. Poeka was een leverpatiëntje en de arts schreef haar Metacam voor met desastreuse gevolgen voor haar lever de leverwaardes stegen fors. Dus weer een andere arts geraadpleegt en die heeft toen Tolfedine voorgeschreven.
nevada

Bericht door nevada »

Ik ben geen metacam fan... Rommel gaat er trouwens nog een vreselijk van kotsen ook nog... Er zijn ook tabletjes (ben de naam kwijt) die in mijn optiek handiger en beter zijn...

Bijsluiters worden inderdaad vaak niet gelezen... Ook mensen krijgen soms medicijnencombinaties wat gewoon niet samengaat (werking word verergert of vermindert)... Ik snap het niet... maar word er zo moe van dat ik me niet meer druk maak en zelf alles voor gebruik maar goed doorlees...
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Ik kwam gisteren de site http://www.metacamkills.com tegen. Op deze site staan verhalen van personeel die hun kat hebben verloren na het gebruik van Metacam. Van de verhalen ben ik erg geschrokken. Ik wist dat je bij langdurig gebruik van Metacam de nier- en leverwaardes moet laten controleren, maar de verhalen spreken van acuut nierfalen na een paar keer gebruik. Bovendien is een persoonlijk verhaal aangrijpend, veel meer dan de constatering dat je de bloedwaardes moet laten controleren. Marga meldde het een paar weken geleden nog en zelfs toen dacht ik nog "maar het werkt wel goed".

Enige nuancering van bovenstaande is absoluut nodig:

- op de site gaat om de hondendruppels die veelvuldig voor katten werden gebruikt maar nooit voor katten zijn goedgekeurd.

- de kattenvariant bevat 1/3 van de werkzame stof van de hondenvariant. Echter, je doseert op gewicht en ik vraag me ernstig af of je uiteindelijk niet (bijna) evenveel geeft als die paar druppels die van het hondenspul gegeven mochten worden. Dit zou het effect van de lagere concentratie (deels) teniet kunnen doen.

- wanneer je een kat verpleegt die niet meer te redden is en Metacam nodig heeft om een fijn leven te hebben, maken de bijwerkingen niet uit.

- wanneer je een kat met chronische pijn hebt, moet je de afweging maken of het het risico waard is. Andere pijnstillers zijn ook niet prettig bij langdurig gebruik.

Tegelijk maak ik me zorgen over het volgende.

- Metacam voor katten is niet in de VS geregistreerd. Waarom? Is Europa de proeftuin? Wordt het hier op de markt gebracht omdat wij minder alert zijn voor wat betreft NSAID's in het algemeen en Metacam in het bijzonder? Zijn ze bang voor de in de VS gebruikelijke torenhoge schadeclaims?

- de FDA (de Amerikaanse instantie die o.a. toezicht houdt op medicijnen) heeft de fabrikant van Metacam in 2004 op de vingers getikt wegens het doen van misleidende mededelingen over de veiligheid van het produkt.

- de bijsluiter spreekt van de nodige waarschuwingen en contraïndicaties waar een dierenarts op moet letten. Doen ze dat en lezen ze de bijsluiter überhaupt? De waarschuwingen en contraïndicaties betreffen: uitgedroogde dieren, dieren met een lage bloeddruk of een laag bloedvolume, gelijktijdig gebruik van Prednison-achtige medicijnen of andere NSAID's, bepaalde AB en antistollingsmiddelen. Ook dieren die lijden aan ingewandsproblemen of een verminderde hart, nier- en leverfunctie hebben of een probleem met bloedstolling hebben, mogen het niet krijgen.

- bijwerkingen zijn verminderde eetlust, braken, diarree, bloed in de ontlasting, apathie en nierfalen. De fabrikant besluit met de opmerking dat het zeer zeldzaam is dat een bijwerking fataal afloopt. Het zou je kat maar net treffen.

Ik heb persoonlijk besloten dat ik het medicijn niet vertrouw en m'n katten niet langer aan het risico wil blootstellen.
Henny

Bericht door Henny »

Beangstigend vind ik het hoe vaak het voorgeschreven wordt enkele jaren geleden was dit toch wel anders. Hier op het forum krijgt vrijwel elke kat die pijn lijdt metacam voorgeschreven. :catsad:
Bovendien vind ik de medicijnenkennis van da soms heel slecht. Een keer een discussie gehad met een da die beweerde dat paracetamol ook tot de NSAID's behoort. :catcuss:
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Tja, farmacie is in de humane geneeskunde niet voor niks een aparte studie en dierenartsen horen het erbij te doen. Ben benieuwd hoe Bas reageert als ik zeg dat ik het niet meer wil (behalve diep zuchten).
Gebruikersavatar
Lucida
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 415
Lid geworden op: 31 dec 2007, 11:55
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Lucida »

Ik kan bevestigen dat paracetamol ook tot de NSAID's behoort. Met dezelfde bijwerkingen. Slecht voor nieren en lever. 20 paracetamol is bij een mens onbehandeld al dodelijk. Dat weten alleen heel veel mensen niet.
Ruby is 10 november overleden tgv een kaaktumor
Henny

Bericht door Henny »

Nee hoor paracetamol is geen ontstekingsremmer. Heeft in verhouding ook minder bijwerkingen.

Hier het rijtje van ontstekingsremmers en hier staat paracetamol niet bij.
Tot de niet steroïde-ontstekingsremmers behoren: aspirine, diclofenac, diflunisal, fenoprofen, fenylbutazon, flurbibrofen, ibuprofen, indometacine, ketoprofen, nabumeton, naproxen, piroxicam, sulindsac en tolmetine
Laatst gewijzigd door Henny op 17 aug 2008, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Henny

Bericht door Henny »

Een overdosis kan wel dodelijk zijn.......
Gebruikersavatar
Lucida
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 415
Lid geworden op: 31 dec 2007, 11:55
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Lucida »

Een veelvoorkomend misverstand. Paracetamol ofwel aminocetaphen is écht een NSAID.
Ga maar na, het wordt bij koorts bij kinderen voogeschreven om de koorts te dempen, dat is niet voor niets.
Ruby is 10 november overleden tgv een kaaktumor
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Maar het is geen ontstekingsremmer. Als ik Google kom ik verschillende berichten tegen. Bepaalde bronnen scharen het niet bij de NSAID's omdat het geen ontstekingsremmende werking heeft, andere zeggen dat die aminocetaphen wel een NSAID is.
Henny

Bericht door Henny »

Het is geen ontstekingsremmer, de bijsluiter geeft uitkomst. Paracetamol behoort tot de groep van pijnstillers en koortsverlagers. Koorts is een symptoom en geen ontsteking.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

In het Duits, het wordt afgeraden Metacam te geven aan katten die nierproblemen hebben (da's trouwens conform de bijsluiter):

http://www.felinecrf.info/ursachen_von_cni.htm#metacam
Henny

Bericht door Henny »

personeeltje schreef:http://www.consumed.nl/medicijnen/groep ... ng-remmers

hier staan ze allemaal en paracetamol staat er niet bij
Ik weet wel zeker dat paracetamol geen ontstekingsremmer is, dat onderwerp maakte ooit eens deel uit van een opleiding die ik gevolgd heb.
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

Ik heb voor Boefje zeker 4 jaar al Metacam gebruikt vanwege zijn rughernia. Hij had de hondenvariant en mocht 2-4 druppels per dag.
In het begin kreeg hij Tolfedine, maar dat mocht ook niet langdurig gegeven worden. Ik weet niet meer waarom maar kreeg maar voor hooguit een week mee. Waarschijnlijk was de bijwerking nog erger dan die van Metacam en die mocht wel langer gegeven worden. Bij Boefje had ik eigenlijk ook maar periodes dat ik het gaf. Het zal wel het beste van de 2 kwade geweest zijn.
marielou

Bericht door marielou »

Paracetamol is de enige pijnstiller in het rijtje waar ik geen ongeveer finale astma aanval van krijg.

En wat betreft de Metacam; kan je nagaan ik heb de Tomaat bijna 5 maanden de honden variant gegeven en op het laatst meer dan 1ml, dat was een enorme sloot. Hij kreeg er geen bijverschijnselen bij. Maar hij was natuurlijk terminaal en dan doe je alles om de pijn te bestrijden en je beestje nog zolang mogelijk een fijn leventje te geven. Ik heb het ook bewust een overdosis gegeven, omdat hij echt pijnvrij moest blijven, maar ik realiseerde me wel dat de Metacam gevaarlijk zou kunnen zijn. Maar het maakte niet uit, omdat er niets anders meer te doen was. en ik hoefde niet op lange termijn te denken. Dus voor katten die zijn opgegeven vind ik het een goed middel om de pijn weg te houden. Ook omdat het niet versuft, zoals een morfine achtige wel doet. Tommie is tot op het laatst helder en zichzelf geweest. Maar ik zou er nu toch wel erg behoedzaam mee om gaan in een ander geval. En dan liever een ander middel.
Plaats reactie