Narcose bij "Masker"katten! o.a. Ragdolls, Heilige

Niet aan suikerziekte gerelateerde ziekten en aandoeningen bij katten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Narcose bij "Masker"katten! o.a. Ragdolls, Heilige

Bericht door Jeanne »

Narkoseunverträglichkeit

Informationen über Narkosemittelunverträglichkeiten bei Maskenkatzen

In Deutschland ist es noch weitestgehend unbekannt, dass es eine sehr hohe Sterblichkeitsrate von Katzen und Jungen nach Kaiserschnittgeburten oder normalen OP's gibt.

Viele Tierärzte wissen nicht, dass Maskenkatzen auf Narkosemittel sensibler reagieren und nach Applikation von normaler Dosierung schlechter wachwerden und/oder Kreislaufprobleme bekommen können.

Dieses Phänomen der Maskierten in der Katzenzucht (Siamesen, Colourpoint Perser und BKH, Neva Masquerade, etc.) hängt mit dem Fehlen eines bestimmten Lipides (Fettstoff) im Blut zusammen. Dies bewirkt, dass das Narkosemittel stärker und besser vom Körper aufgenommen wird. Das kann sowohl zum Schock und/oder sogar Herzstillstand während oder kurz nach der Operation führen. Eine genaue Dosierung des Narkosemittels am Gewicht des Tieres oder die aufwendigere Verwendung von Lachgas sind anzuraten.

Oft führt es zum Tode des Tieres, wenn, beispielsweise, die Katze bedingt durch Berufstätigkeit oder Abwesenheit des Besitzers in der Nacht einen Kreislaufschock erleidet oder am Erbrochenen erstickt.

Afbeelding

Wie verhält man sich als Besitzer einer Maskenkatze, die operiert werden muss oder soll ?
Man sollte, den behandelnden Arzt auf die Tatsache hinweisen, dass diese Farbvarianten nur soviel Narkosemittel bekommen dürfen, dass sie eben schlafen. Die Katze sollte gewogen werden und die Dosis eher niedrig gegeben werden. Besser ist es, noch Narkose nachzuspritzen, wenn die Katze wieder Anzeichen während der Narkose zeigt, die darauf hindeuten, dass das Tier wieder aufwacht.

Was tue ich als Besitzer einer frisch operierten Katze ?
Die Katze sollte solange in der Tierarztpraxis verbleiben bis deutlich zu sehen ist, dass sie wieder wach wird. Der Besitzer sollte die Katze bis zum völligen Aufwachen ca. 6 - 8 Stunden nach der Operation genauestens beobachten. Dafür eignet sich eine ausreichend grosse Transportbox am besten. Man legt die Katze auf ein Heizkissen, dass auf die niedrigste Stufe gestellt wird, damit sie nicht unterkühlen oder sich überhitzen kann. Keinesfalls lässt man in dieser Zeit andere Katzen aus dem Haushalt mit ihr/im zusammen kommen, da Katzen, die nicht richtig wach sind, manchmal zu merkwürdigen Verhaltensweisen neigen können. Später können sich daraus eventuell Aggressionen gegen die im Halbschlaf gesehenen Katzen entwickeln, da irgendwelche negativen Gefühle im Zusammenhang mit Schmerzen und der Operation mit dieser Mitkatze verbunden werden.


Die Tiere sollten nach Möglichkeit erst dann gefüttert werden, wenn sie wieder richtig wach sind und schon wieder sitzen und laufen können. Es sollte aber in den ersten Tagen danach noch eine leichte Schonkost wie gekochtes Puten- oder Hühnerfleisch mit Reis und Wasser als Getränk gegeben werden. Die Narbe sollte täglich kontrolliert werden, ob sie gut verheilt. Massive Blutungen aus der Narbe müssen sofort wieder tierärztlich behandelt werden. Ebenso, wenn Eiter oder sonstiges Sekret aus der Narbe kommen.

Bron: Heike Schlaefer

NEDERLANDSE VERTALING

Over Hoe te handelen als uw Ragdoll onder narcose moet....(een Ragdoll is een Maskerkat!)

Informatie over Narcosemiddel, onverdraaglijkheid bij maskerkatten en gedrag na een operatie of een keizersnee in het algemeen.

In Duitsland is het nog wijdverbreid onbekend, dat er een zeer hoge sterfte is van katten en kittens na geboorte door middel van een keizersnee of een normale operatie. Veel dierartsen weten niet, dat maskerkatten gevoeliger reageren op narcosemiddelen en na toepassing van een normale dosering niet goed wakker worden en/of bloedsomloop problemen kunnen krijgen.
Ofschoon ik de laatste tijd meer en meer van dierenartsen te horen krijg, dat zij de kleine patiënten wegen en hun bezitters op deze bijzonderheid opmerkzaam maken.
Dit fenomeen voor de gemaskerde katten in de kattenfok (siamezen, colourpoint perzen en brits
korthaar, neva masquerade, heilige birmanen, Ragdolls etc.) hangt samen met het ontbreken bij de katten van een bepaald lipide (vetstof) in het bloed. Dit lipide zorgt ervoor, dat het narcosemiddel sterker en beter door het lijf opgenomen wordt.
Het ontbreken daarvan kan zowel tot shock en/of hartstilstand tijdens of kort na de operatie leiden.
Een nauwkeurige dosering van het narcosemiddel in verhouding tot het gewicht van het dier of de uitwendige toepassing van lachgas zijn aan te raden.
Vaak leidt het tot de dood van het dier, wanneer, bijvoorbeeld, de kat alleen is gelaten, doordat de bezitter moet werken of afwezig is, of 's nachts aan een hartstilstand overlijd of aan een onderbroken bloedsomloop stikt.

Hoe gedraagt men zich als bezitter van een point-kat, die geopereerd moet worden?
- De behandelende arts op het feit wijzen, dat deze kleurvarianten maar zoveel narcosemiddel toegediend mogen krijgen, dat ze even slapen.
De kat moet gewogen worden en de dosering moet eerder minder gegeven worden. Beter is het, nog wat narcose na te spuiten, wanneer de kat tijdens de narcose verschijnselen vertoont die erop duiden, dat het dier weer ontwaakt.

Wat doe ik als bezitter van een net geopereerde kat?
De kat moet zolang in de dierenartspraktijk blijven totdat het duidelijk te zien is, dat hij of zij weer wakker wordt. De bezitter moet de kat tot het volledige wakker worden, circa. 6 tot 8 uur na de operatie heel goed in de gaten houden.
Daarvoor kan een grote transportbox prima gebruikt worden. De kat wordt op een warmtekussen gelegd, dat op de laagste stand ingesteld wordt, waardoor zij niet onderkoeld of oververhit kan raken.

In geen geval laat men andere katten uit het huishouden met hem/haar samenkomen, omdat katten, die niet goed wakker zijn, soms tot merkwaardige gedragingen neigen kunnen.
Later kan hieruit eventueel agressie ontwikkelen tegen de in halfslaap geziene katten, omdat de negatieve gevoelens die de kat eventueel had in samenhang met pijn en de operatie met deze katten in verbinding gebracht worden.

De dieren zouden, als het het mogelijk is, pas eten moeten krijgen als ze goed wakker zijn en weer

Bron: http://bbst.nl/hrmpunt/_Informatie_maskerkatten.htm 23-3-2008
Laatst gewijzigd door Jeanne op 23 mar 2008, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anke en Maestro
katthousiast
katthousiast
Berichten: 2162
Lid geworden op: 23 aug 2007, 14:50
Locatie: Ede

Bericht door Anke en Maestro »

Mijn Duits is niet best omdat ik het altijd een rottaal gevonden heb...maar geldt dit hele verhaal ook voor gasnarcose????
Volgende week wilde nl ik een afspraak maken voor de gebitssanering van Boy, die ook een maskerkatje is....
Ça ira mieux demain.....
Afbeelding
Brett 16-7-2007 en Igor 1-10-2010 IM *Maestro en *Boy voor altijd in mijn hart......
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Het gaat om het gebruikte narcosemiddel en het feit dat maskerkatten supergevoelig zijn voor narcose. Als er puur op gewicht wordt gespoten, kunnen ze erin blijven (tijdens de narcose of later thuis).

Volgens mij is dit een vertaling van het artikel: http://bbst.nl/hrmpunt/_Informatie_maskerkatten.htm
Gebruikersavatar
Anke en Maestro
katthousiast
katthousiast
Berichten: 2162
Lid geworden op: 23 aug 2007, 14:50
Locatie: Ede

Bericht door Anke en Maestro »

Da's weer een supersnelle aktie van jou Brigitte!!!!Dit is idd hetzelfde artikel maar dan in het Nederlands....Dankjewel :catkiss:
ER wordt alleen helemaal niks over gasnarcoses gemeld.....heb me laten vertellen dat dat de veiligste narcose is....Sietske heeft me ieg wel beloofd dat ze Boy dan extra goed in de gaten zullen houden....
Ça ira mieux demain.....
Afbeelding
Brett 16-7-2007 en Igor 1-10-2010 IM *Maestro en *Boy voor altijd in mijn hart......
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

Anke en Maestro schreef:Da's weer een supersnelle aktie van jou Brigitte!!!!Dit is idd hetzelfde artikel maar dan in het Nederlands....Dankjewel :catkiss:
ER wordt alleen helemaal niks over gasnarcoses gemeld.....heb me laten vertellen dat dat de veiligste narcose is....Sietske heeft me ieg wel beloofd dat ze Boy dan extra goed in de gaten zullen houden....
Ik heb de Nederlandse vertaling onder de Duitse geplaatst.

Anke, in beide stukken hebben ze het over om beter 'lachGAS' te gebruiken, volgens mij is dat de GASnarcose.
Gebruikersavatar
Anke en Maestro
katthousiast
katthousiast
Berichten: 2162
Lid geworden op: 23 aug 2007, 14:50
Locatie: Ede

Bericht door Anke en Maestro »

Ja, sorry, had de vertaling geprint en las het zaterdagavond laat nog, compie was al uit en gisteren hele dag weg en vandaag ook weer een groot gedeelte, vandaar mijn late reaktie....Maar bedankt voor jullie meedenken en meelezen....
Ça ira mieux demain.....
Afbeelding
Brett 16-7-2007 en Igor 1-10-2010 IM *Maestro en *Boy voor altijd in mijn hart......
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Niet alle ragdolls zijn maskerkatten hoor. De bicolor bv is geen maskerkat.
Plaats reactie