CARNIBEST natuurlijk (dieet)voer

Het is niet noodzakelijk maar er is speciaal voer dat het reguleren voor een suikerspinner stimuleert. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

CARNIBEST natuurlijk (dieet)voer

Bericht door Jeanne »

CARNIBEST natuurlijk (dieet)voer

Op aanraden van Lucy van Lady


Terug naar de natuur

Honden en katten zijn 'gebouwd' om rauw, onverhit en vers voedsel te consumeren. Onder andere vers vlees, dit verse vlees bestaat uit de beste kwaliteit eiwitten voor hond en kat. Carnibest bevat grote hoeveelheden spiervlees en orgaanvlees. Ook bestaat vers vlees uit natuurlijke vitaminen en mineralen, enzymen en bacteriën. Over de laatste groep bestaan veel misverstanden, men denkt vaak dat bacteriën schadelijk zijn. Maar voor onze huisdieren is het tegendeel waar. Honden bezitten een veel sterker maagzuur dan mensen en zijn veel beter in staat om met bacteriën om te gaan. In de natuur eten wilde dieren namelijk ook geen gekookt voedsel.
Door vers voedsel te verstrekken moet de maag van de hond weer aan het werk, met het gevolg dat het maagzuur sterker wordt, wat veel voordelen heeft.

Verder hebben honden en katten ook verse fijngemalen botten nodig in hun voeding, lees hier meer over onder de button 'voedingsinformatie/botten’.
Tevens dienen verse fijngemalen groenten een onderdeel uit te maken van het dagelijkse menu van uw huisdier en tenslotte dient de voeding voorzien te zijn van diverse plantaardige oliën die rijk zijn aan omega-6 en omega-3 vetzuren.

Honden en katten hebben dus verse voeding nodig. Katten zijn echte vleeseters, honden zijn prooieters. Honden hebben een spijsverteringsstelsel wat identiek is aan dat van hun voorouders, de wolven.
Voor honden dient er dan ook altijd vuile pens in de verse voedingen verwerkt te zijn. Vuile pens bevat tal van gunstige bacteriën die een positieve invloed hebben op de darmflora. Een sterk afweermechanisme is grotendeels afhankelijk van een optimaal gezonde darmflora.


Carnibest voor de kat
Natuurvoer Diabetes
Deze voeding is met name geschikt voor katten met suikerziekte, het bevat geen koolhydraten zodat de alvleesklier ontzien wordt.
Bevat: Vers kippenvlees, koudgeperste zonnebloemolie, vitaminen en mineralen. Eiwit 19%; Vocht 66%; Vet 12%; Calcium 0,54%; As 2%; Fosfor 0,47%; Celstof 1%

Gebruikstips
Als u een Carnibest-worst uit de vriezer haalt kunt u het beste direct de verpakking verwijderen. Eventueel kunt u dit ook doen als de worst reeds half ontdooid is. Het handigst is om met een scherp mes van boven naar onder te snijden, over de lengte van de worst dus. Vervolgens kunt u het plastic verwijderen. Op deze manier haalt u het vlees het makkelijkst uit de verpakking. Gebruik altijd een plastic bakje om het voer in te leggen.

Het ontdooien dient altijd op een koude plaats te gebeuren, bij voorkeur in de koelkast. Carnibest kan als het eenmaal ontdooid is, nog 2 dagen in de koelkast bewaard worden.

Aanbevolen hoeveelheden voor katten
Volwassen katten hebben tussen 30 en 40 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Kittens hebben tussen 40 en 50 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig of indien gewenst, naar behoefte.

Introductie Carnibest
Indien u uw hond, kat of fret voor het eerst Carnibest geeft, introduceer deze voeding van langzaam.
Begin als volgt; meng op de eerste dag 1 eetlepel Carnibest door het huidige voer van uw huisdier. Op de tweede dag 2 eetlepels, op de derde dag 3 eetlepels enz. tot u na 7 dagen zo ver bent dat u uw huisdier 1 hele maaltijd Carnibest kunt voeren. Tevens is het raadzaam om de eerste week een klein beetje gekookt water over het nog op te dienen portie voer te gieten en dit op kamertemperatuur te serveren.

Waarom u Carnibest langzaam dient te introduceren kunt u nu lezen
Honden en katten die het grootste gedeelte van hun leven droogvoer en/of blikvoer hebben gegeten, beschikken over een wat minder sterk spijsverteringsstelsel dan huisdieren die regelmatig of altijd versvleesvoedingen krijgen. Daar komt bij dat droogvoer voor het grootste gedeelte uit koolhydraten bestaat en de spijsvertering hier op ingesteld raakt. Carnibest bestaat voor het kleinste gedeelte uit koolhydraten en voor het grootste gedeelte uit eiwitten en vetten. Het spijsverteringsstelsel van uw huisdier moet dus omschakelen en dat kan enige moeite kosten. Daarom is het belangrijk dat u het voer langzaam introduceert, tenzij uw huisdier al zeer regelmatig vers vlees kreeg in het verleden. Dan kunt u sneller overschakelen.

Het kan voorkomen dat honden, katten en fretten die altijd droogvoer en/of blikvoer hebben gegeten wat vreemd tegenover vers vlees staan. Ze zijn het immers niet gewend. Door middel van een klein beetje gekookt water over het voer maakt u het voer nog iets aantrekkelijker. U mag het ook de eerste paar dagen kort in de magnetron zetten.

Indien u volledig overgeschakeld bent op Carnibest kan het zijn dat uw huisdier gaat verharen, uitvloeiing krijgt uit de ogen en wellicht nog een aantal andere onschuldige verschijnselen laat zien. Dit alles is van voorbijgaande aard en is alleen maar goed voor het lichaam van uw huisdier. Op zulke momenten worden er namelijk allerlei onregelmatigheden uit het lichaam verwijderd en vind er een inwendige reiniging plaats. Ook kan het voorkomen dat uw huisdier de eerste paar dagen meer ontlasting produceert dan normaal. Ook dit is van voorbijgaande aard en duidt er op dat de darmen gereinigd worden van allerhande onverteerbare stoffen.



Extra informatie Carnibest Kat


Onderstaande informatie is afkomstig van Drs. T. Koning, holistisch dierenarts te Almere en Amsterdam.

Carnibest produceert voor katten van alle rassen en leeftijden, 4 volledige voedingen.
Ook bestaat er een speciale voeding voor katten met suikerziekte, deze voeding is genaamd Carnibest Natuurvoer Diabetes kat.

De kattenvoedingen van Carnibest zijn bijzonder gezond en voorkomen tal van kwalen. In de loop der tijd zijn er vele gevallen bekend geworden van katten die geheel zijn genezen van blaasgruis. Ook katten met suikerziekte en nieraandoeningen reageren bijzonder goed op het kattenvoer van Carnibest.

Indien een kat blaasgruis heeft dan kan men dit genezen door uitsluitend Carnibest te verstrekken en hierover een hele kleine hoeveelheid natuurtroebele appelazijn van reformkwaliteit te druppelen. De kwaal verdwijnt dan geheel.
Door na deze periode uw kat uitsluitend Carnibest te voeren, behoort deze vervelende kwaal tot het verleden.

Katten zijn echte vleeseters en hebben voedsel nodig met veel dierlijke eiwitten er in. Helaas is het zo dat in alle droge voedingen veel granen verwerkt zijn, waardoor de alvleesklier van katten overbelast kan raken. Het is een onnatuurlijke voeding voor katten. Bovendien kunnen er door droge voeding mineralenophopingen ontstaan in o.a de blaas, waardoor blaasgruis ontstaat. Door Carnibest te verstrekken aan uw kat, zorgt u ervoor dat de kat voldoende vocht binnenkrijgt wat zorgt voor een goede waterhuishouding in het lichaam.

De acceptatie van Carnibest kattenvoer is vrij hoog, doch er zijn katten die moeten wennen aan de smaak van puur vlees. In Carnibest worden gegarandeerd geen geur- kleur- en smaakstoffen gebruikt. Het kan zijn dat uw kat zijn hele leven droge voeding of blikvoeding gegeten heeft en hierdoor moet wennen aan vers vlees. In het begin kunt u het voer eventjes in de magnetron verwarmen om het vervolgens lauw te serveren aan uw kat. Hierdoor komt er meer geur vrij, uw kat zal hierdoor wat minder moeite hebben met het omschakelen. Vervolgens kunt u na een tijdje het voer half rauw en half verwarmd geven, waarna u telkens iets meer rauw geeft. Ook kunt u het voer in het begin mixen met iets wat uw kat erg lekker vindt, bijvoorbeeld wat zalm of andere vis.

Ook kunt u eventueel Carnibest een aantal dagen mengen met het huidige voer van uw kat.

De voedingen van Carnibest zijn allen kompleet en uitermate gevarieerd. Ze bevatten grote hoeveelheden spiervlees en een zeer klein percentage koolhydraten. Deze voedingen komen de gezondheid van uw kat beslist ten goede.
Laatst gewijzigd door Jeanne op 20 nov 2006, 23:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
annette
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:23
Locatie: Wezep

nachtvoeding?

Bericht door annette »

Een paar vraagjes voor iedereen die carniebest voert geven jullie,
dit ook s'nachts?
Blijft dit dan wel zolang goed ?
zo niet wat geven jullie dan?
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Hallo Annette,
Foxy krijgt om 8 uur en om 1 uur eten, en dat zijn tijdstippen dat ik wakker ben. Komt het eens zo uit dat ik snachts om 1 uur niet thuis ben(of overdag, kan ook gebeuren) dan stop ik zijn eten van te voren in de automatische voederbak en daar kan ik een koel element onder plaatsen zodat t toch "vers" cq goed blijft.
Grts Nely.
Gebruikersavatar
Birgit
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 83
Lid geworden op: 25 sep 2006, 23:49
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Birgit »

Hallo Annette,

Hoe bedoel je 's nachts, dat je het gewoon neerzet zodat ze het kunnen pakken? Dat doe ik eigenlijk nooit, ik geef ze altijd op min of meer dezelfde tijden eten 4 x per dag, 's ochtends, rond de middag, bij het avondeten, en rond 11 uur 's avonds een beetje.
Als je het een hele nacht laat staan gaat het niet meteen bederven denk ik, maar het gaat wel indrogen. Ik laat liever geen restjes van dat rauw vlees staan. Als ze een van hen soms het bakje niet leegheeft, doe ik het terug in de koelkast.

Maar ik ben verder heel goed te spreken over dit voer, ik ben benieuwd hoe het met Layla zal gaan over een paar weken. Ik heb bij Roeschka een flinke verandering gezien, ze ziet er nu super goed uit. Haar vacht is mooi zacht en glanzend en ze is ook aangekomen. Ze was erg mager, 3.5 kilo, maar laatste keer dat ik heb gewogen was het 4.5 kilo! Ze is niet te dik, maar gewoon precies goed zo. Als ik haar nu oppak is het niet meer een licht veertje, maar een echte stoere kat met spieren, die barst van het zelfvertrouwen.. :catwalk:
Gebruikersavatar
annette
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:23
Locatie: Wezep

Bericht door annette »

Hoi Nely,

geef jij geen 4 maaltijden?
Ik ga altijd om ongeveer 21.45 naar bed dan staat het vlees dus 3 uur buiten de koelkast.
ik weet niet of het zo lang vers blijft, ik heb geen voederbak met koeling
ik zit er aan te denken om dan maar brokjes te doen.


ik geef 4 maaltijden op een dag 2 hoofd maaltijden:
8 uur s'morgens en 20 uur sávonds,
12 uur s'middags en half 1 s'nachts een tussen doortje.


layla vind het tot nu toe erg lekker ik hoop ook dat hij het er goed op gaat doen
lucy & Lady

Bericht door lucy & Lady »

Carnibest laten staan zou ik niet doen. Nu we de winter in gaan kan dat misschien nog wel maar als het voorjaar komt komen daar toch vliegen op af . Lijkt me niet zo fris.
Van laten staan is hier zowiezo geen sprake want hier krijgen de dames op vaste tijden eten en ik zit er als een soort politie agente bij zodat ze elkaars eten niet stelen. Overblijven doet er nooit iets, ze likken de bakjes schoon leeg en voor het geval er ééntje niet goed gelikt heeft likken ze elkaars bakje ook nog eens na :catlick:
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Hoi Annette, ik heb het waarschijnlijk een beetje moeilijk gezegd, maar Foxy krijgt wel 4 maaltijdenper dag, smorgens om 08.00 uur hoofdmaaltijd en 5 uur later om 13.00 uur. zijn tussen maaltijd/snack maaltijd. sÁvonds om 20.00 uur weer hoofdmaaltijd en snachts om 01.00 uur ook weer snack/tussenmaaltijd. En een heel enkele keer gebruik ik de automatische voederbak en aangezien die afgesloten is kunnen er geen vliegen bij. Verder is het bakje in no-time empty dus er blijft echt geen krieseltje van achter.
Grts Nely.
Gebruikersavatar
annette
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:23
Locatie: Wezep

Bericht door annette »

het ging hier vandaag net zo,
de bakjes waren zo schoon dat ik eigenlijk niet hoefde af te wassen,
ik ben dit helemaal niet gewent geweldig :catnutty:
alleen jerry luste het niet maar wie weet komt het nog

het houd dus in dat ik maar gewoon wat brokjes geef om 0.30,
het leek mij zelf ook niet erg fris om het vlees de hele nacht te laten staan dus ik was erg beniuwt hoe jullie dit deden
Gebruikersavatar
annette
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:23
Locatie: Wezep

Bericht door annette »

Layla heeft zo'n honger, :catsad: :catsad:
hij krijgt 125 gram per dag en in de nacht wat brokjes.
gisterenavond en vanmorgen spugde layla allemaal gal. :cattail:
het vald mij op dat hij dit vaker doet als hij te lang en lege maag heeft.
hoeveel geven jullie maximaal perdag?
layla staat ook de hele tijd in de keuken te zeuren om eten
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Hoi Annette, ja dat van die honger kan ik me voorstellen. Ik zou Foxy ook maar 100 gr per dag mogen geven volgens de voorschriften. Maar als je dat over 4 maaltijden moet verdelen hou je niks over. Heb dus de carnibest gemaild en het antwoord was dat ik best mocht beginnen met meer te geven. Heb Foxy toen dus 200 gram per dag gegeven tot hij een beetje meer vlees op zijn botten had en nu merk ik dat hij met minder toch verzadigd is. Hij zit nu op 150 gram per dag en heeft helemaal geen honger meer. Regelt zich volgens mij vanzelf naar de normale hoeveelheden. Hij zit nu op de hoeveelheid van het normale voer, 30 gr per kg lichaams gewicht en voor het diabetes voor is dat 20 gr per kg.
Ik hoop dat het met Layla ook goed komt.
Grts Nely.
Gebruikersavatar
annette
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:23
Locatie: Wezep

Bericht door annette »

Hoi nely,
Hoeveel weegt foxy nu dan?,
layla weegt 4,6 kilo.
ik ga layla dan ook maar 200 gram geven eens kijken hoe hij het dan doet bedankt
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Foxy weegt 5 kilo en had/heeft geen overgewicht, komt van 4,2 kilo en is nu dus weer de oude. Bovendien is het een ouwetje en ik hou zijn bss goed in de gaten.
Succes, Nely.
Berre
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 apr 2009, 20:46
Locatie: Ekeren

Re: CARNIBEST natuurlijk (dieet)voer

Bericht door Berre »

Jeanne en Mickey schreef: De kattenvoedingen van Carnibest zijn bijzonder gezond en voorkomen tal van kwalen. In de loop der tijd zijn er vele gevallen bekend geworden van katten die geheel zijn genezen van blaasgruis. Ook katten met suikerziekte en nieraandoeningen reageren bijzonder goed op het kattenvoer van Carnibest.

Indien een kat blaasgruis heeft dan kan men dit genezen door uitsluitend Carnibest te verstrekken en hierover een hele kleine hoeveelheid natuurtroebele appelazijn van reformkwaliteit te druppelen. De kwaal verdwijnt dan geheel.
Door na deze periode uw kat uitsluitend Carnibest te voeren, behoort deze vervelende kwaal tot het verleden.

Katten zijn echte vleeseters en hebben voedsel nodig met veel dierlijke eiwitten er in. Helaas is het zo dat in alle droge voedingen veel granen verwerkt zijn, waardoor de alvleesklier van katten overbelast kan raken. Het is een onnatuurlijke voeding voor katten. Bovendien kunnen er door droge voeding mineralenophopingen ontstaan in o.a de blaas, waardoor blaasgruis ontstaat. Door Carnibest te verstrekken aan uw kat, zorgt u ervoor dat de kat voldoende vocht binnenkrijgt wat zorgt voor een goede waterhuishouding in het lichaam.


Toch even heel goed opletten! Over welk blaasgruis gaat het hier? Er zijn namelijk twee soorten, die een tegengestelde behandeling (voeding) vereisen. Er is struviet gebaseerd gruis en oxalaat gebaseerd gruis. Urine kan te zuur of te basisch zijn door "verkeerde" voeding. Dat geeft dan aanleiding tot de vorming van kristallen in de blaas en de urineleiders die tot ontstekingen leiden en zelfs tot acute verstopping. Dan kan de kat niet meer plassen. De blaas blijft vol zodat de nieren blokkeren, met dodelijke afloop in minder dan 36 uur! Dringende operatie is het enige dat de kat dan nog kan redden.

Wie niet heel zeker weet welk blaasgruis de kat heeft riskeert de kwaal te verergeren en krijgt zéér snel grote problemen. Mogelijk met fatale afloop. Men mag een "struvietkat" dus beslist geen eten geven dat bestemd is voor een "oxalaatkat" en vice versa.

Ik vraag me af welk de invloed is van een zuiver proteïnedieet op de vorming van struviet en/of oxalaat.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Het is niet een zuiver proteïnedieet, er zitten ook gemalen botjes e.d. in. Wat ze in de natuur ook zouden eten. Ik vind de stelling van Carnibest een beetje al te boud. Hetty geeft Carnibest en krijgt alleen maar meer blaasgruiskatten.

Niettemin klopt er het nodige niet aan het dieetvoer bij de dierenarts. Brokken moet je nooit aan een blaasgruiskat geven. Hij moet flink spoelen en veel drinken/plassen. Droge brokken doen dat teniet. Het nat-dieetvoer vindt echter praktisch geen enkele kat te pruimen.

Ik heb gelukkig geen blaasgruiskat (Pepijntje is een keer deels verstopt geweest, maar er was toen geen sprake van dieetvoer en het is ook nooit meer teruggekomen), maar ik zou een groot probleem hebben met dieetvoer van de dierenarts, tegelijk wetende dat een kat 's ochtends normaal kan zijn en 's avonds half dood door blaasgruis.
Gebruikersavatar
Hetty
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4750
Lid geworden op: 20 sep 2005, 22:20
Locatie: Brunssum

Bericht door Hetty »

Ja inderdaad, ik ben gestopt met carnibest omdat Mimi en Olli steeds meer problemen kregen met plassen, blaasontstekingen, blaasgruis, terwijl ze het voor de carnibest niet hadden! Ik geef nu blaasgruisdieet van Royal Canin en alle problemen zijn over. Nu krijgen ze het af en toe als extra omdat ze het nog steeds lekker vinden. Van de 8 katten hebben er drie blaasgruis.
Gebruikersavatar
theo
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 feb 2009, 04:34
Locatie: best

Bericht door theo »

Bij struviet kan Carnibest best helpen, door al die dierlijke eiwitten wordt de urine zuurder waardoor struviet sneller oplost. Bij oxalaat wil je juist niet zo'n zure urine hebben, waardoor Carnibest niet zo'n goede keuze is. Natvoer is altijd beter bij gruis, omdat het zaakje beter spoelt. En bij dieetvoer worden ook bepaalde mineralen toegevoegd en weggelaten om blaasgruis verder te voorkomen, wat weer voor elke vorm van blaasgruis anders is.

En volgens mijn boek waar ik het net nog even heb opgezocht komt struviet in 30% van de gevallen van blaasgruis voor en oxalaat 50%, misschien ook wel aardig om te vermelden.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

En de overige 20% dan?
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Ik heb altijd gedacht dat juist de struviet het meeste voorkwam.
Puffs hebben allebei struviet gehad, Scooter zelfs volledig afgesloten geweest. Sinds ze bij mij zijn en enkel carnibest krijgen is de urine prima in orde en geen kristalletje te zien!
Gebruikersavatar
theo
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 feb 2009, 04:34
Locatie: best

Bericht door theo »

Brigitte schreef:En de overige 20% dan?
7% zou uraat zijn, maar verder staat er niks. Misschien was het onbekend, een mengvorm of iets van cystine of silicium (komt regelmatig bij honden voor). Over struviet is wel een stuk meer bekend, en het is ook makkelijker te voorkomen met voer.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

http://www.peteducation.com/article.cfm ... 2&aid=2729

Jammer dat de meest recente cijfers uit 1995 stammen. Als de trend zich voortzet, kan oxalaat inderdaad vaker voorkomen inmiddels.
Moniek

Bericht door Moniek »

personeeltje schreef:mooie boel, viel me trouwens op van de week op de hill's site dat zij een nieuw soort blaasgruisdieet hebben wat voor struviet en oxalaat geschikt zou zijn, ik dacht al van hoe kan dat nou waar zijn,

ff zoeken
Dat is de urinary van RC tegenwoordig ook. Wel logisch als oxalaat vaker voorkomt. Anders lopen ze inkomsten mis.
Gebruikersavatar
theo
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 270
Lid geworden op: 21 feb 2009, 04:34
Locatie: best

Bericht door theo »

personeeltje schreef:
theo schreef:
En volgens mijn boek waar ik het net nog even heb opgezocht komt struviet in 30% van de gevallen van blaasgruis voor en oxalaat 50%, misschien ook wel aardig om te vermelden.
dat is dan iets van de laatste tijd, een nieuw boek? het is altijd zo geweest dat struviet vaker voorkwam
Boek is van 2003 maar een duidelijke referentie staat er niet bij. Blijkbaar komt oxalaat ook meer voor bij mensen en honden. Misschien omdat het vaker bij oudere dieren/mensen voorkomt, en ze ook steeds ouder worden?

Zo'n mengdieet lijkt me alleen handig als je kat ook werkelijk last heeft van allebei, anders is het toch klungelen met een beetje van dit en een beetje van dat.
Plaats reactie