extra eiwit toevoegen aan kh-arm voer of niet?

Het is niet noodzakelijk maar er is speciaal voer dat het reguleren voor een suikerspinner stimuleert. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Plaats reactie
Assepoes
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2009, 12:03
Locatie: Schiedam, Caninsulin, miv 27-5 LANTUS

extra eiwit toevoegen aan kh-arm voer of niet?

Bericht door Assepoes »

"De optimale samenstelling van proteïnen, vet en koolhydraten in de voeding van katten met diabetes is nog niet bekend. Het aandeel proteïnen moet hoog zijn en het aandeel koolhydraten laag."

Ik gebruik voor Zorro (kater, 5 jaar, sinds maart 2009 diabeet) tegenwoordig kh-arm voer (Alexis van de Aldi). Het heeft een gunstige werking op zijn bss-waarden. Ongeveer 2 x p/w prak ik een gekookt eitje (alleen het wit) door zijn voer voor de extra eiwitten. Is dat goed en is dat genoeg? Er zijn ook zakken met proteine te koop (vooral bij sportzaken en reformwinkels) maar de dosering is natuurlijk afgestemd op mensen.
Omrekenen naar kilo's lichaamsgewicht ?
Wie kan mij adviseren?

Astrid/Zorro
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Waar komt dat citaat vandaan Astrid? Ik vind het nogal vaag.

De belangrijkste regel is dat een suikerkat zo min mogelijk (liefst helemaal geen) koolhydraten binnen krijgt. Dit is met name belangrijk voor de katjes in remissie en op Lantus, want je zou bij Caninsulin kunnen beargumenteren dat er wel KH nodig zijn omdat de curve anders compleet verstoord wordt.

Waarom suikerkatten extra eiwitten nodig zouden hebben, is mij eerlijk gezegd een raadsel. Extra proteïne uit de reformwinkel zou ik sowieso nooit geven. Het natvoer dat je geeft is compleet.
Moniek

Bericht door Moniek »

Ehm, volgens mij is kh-vrij natvoer van nature al proteinerijk omdat het uit vlees bestaat. Die worden niet vervangen door plantaardige dingen zoals in ander voer.

En dat citaat komt volgens mij uit de Walthaminformatie als ik het goed heb.

Ik zou geen extra proteinen of zoiets geven. Teveel eiwitten is ook niet goed. Zeker niet voor oudere katten, bij een 5 jarige kan af en toe een eitje geen kwaad denk ik.
Fausto
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 495
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:29
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

voervragen

Bericht door Fausto »

In mn voorsateltopic staat al eea aangegeven over dit onderwerp maar ik heb toch nog wat vragen...

De DA heeft ons aangeraden Fausto dieetvoer te gaan geven. Namelijk Hill's W/D. Dat zou koolhydraatarm en eiwitrijk zijn. Nu geef ik expres al aan al onze katten koolhydraatarm en eiwitrijkvoer genaamd Orijen (ook een brok).

De vezels is dit dieetvoer zouden zijn wat hij nodig heeft? Om de lever en/of alvleesklier (weet ff niet meer welke het was) te stimuleren? Nu lees ik dat het ook veel gegeven wordt bij overgewicht. En dat heeft Fausto met zn 7, 1 kilo niet. Dat zou je zo aan zn gewicht te zien misschien wel zeggen maar het is een grote Maine Coon (ex)kater :catplay:


Ik heb nog voorgesteld om het carnibest diabetes te geven, omdat mij persoonlijk dat fijner lijkt..... Fausto lust CB, mits het maar niet langer dan 24u ontdooit is :catrollover: Maar het dieetvoer werd toch aangeraden.

Verder krijgen ze hier (dus Fausto ook) meestal hun dagelijkse portie voeding verdeeld over 4 a 5 maaktijden. Omdat we ook een poezel hebben die anders maar blijft eten... en tonnetje rond word. Ze is nu eindelijk dankzij dit schema en de Orijen zichtbaar (kan haar helaas niet zomaar ff wegen) afgevallen sinds eind vorig jaar :cathiss:


Wat kan ik nu het beste voor hem doen qua voeding??
Alvast bedankt.
Moniek

Bericht door Moniek »

Orijen en Carnibest lijkt mij een goed plan!
Ook het verdelen over meerdere maaltijden is prima.

Orijen heeft net zoveel koolhydraten als m/d maar de ingredienten zijn veel beter. De carnibest diabetes vorm bevat helemaal geen koolhydraten dus is ook prima.

Koolhydraten hebben katten niet nodig en suikerkatten al helemaal niet. Dat verhoogt nl de bloedsuikerspiegel.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Op een heel enkele uitzondering na, geldt dat je beter niet naar je dierenarts kunt luisteren als die advies geeft over diervoeding. Ze worden bijgeschoold door vertegenwoordigers van de merken die ze verkopen. Alsof een Marsjes-verkoper je vertelt dat chocolade goed is voor je.

W/D en over het algemeen voedsel met extra vezels voor diabeetjes is een verouderde opvatting. Het is niet voor niks dat Hills later M/D op de markt heeft gebracht, speciaal voor diabeetjes.

Niettemin is Orijen beter voer dan M/D en het gehalte koolhydraten (want daar gaat het om bij diabeetjes) is even laag.

Carnibest Diabetes is ook prima, daar zitten zelfs helemaal geen koolhydraten in.

Bij het overstappen naar een voeding met weinig of geen koolhydraten moet je echter wel oppassen met de dosis insuline (als je al spuit). Een plotselinge daling van de hoeveelheid koolhydraten in de voeding veroorzaakt een daling van de bloedsuikerspiegel.

Bij Caninsulin zou het ook zo kunnen zijn dat de curve verstoord wordt door het geheel ontbreken van koolhydraten, waardoor bv. het laagste punt veel te vroeg valt. Maar dat is een kwestie van een keer een curve maken.
Fausto
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 495
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:29
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Fausto »

Hihi is mijn bericht nu verplaatst of heb ik het zelf hier neergezet? Ik weet het nml niet meer :catnoknow:

Iig bedanbkt, ik heb een zak meegehad van de DA (21 euro voor 2 kilo ex BTW) en ik schrok niet alleen van de prijs maar ook van de ingrdiënten.... vlees en dierlijke bijproducten, granen (wat voor granen?) en gemalen maïs.. werd er niet vrolijk van, geef ze niet voor niets Orijen als hoofdvoer en als natvoer/lekkertje af en toe wat Almo nature of Feline Porta...

Maar Fausto lust ook CB, dat geef ik hem liever als dieetvoer eigenlijk.... weet alleen niet of ze de diabetes variant hier in de buurt verkopen :catnoknow: (Alphen aan den Rijn) binnenkort maar eens vragen in de winkel hierachter die iig wel CB levert.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

De Diabetes-variant moeten ze meestal bestellen. Die zak M/D zou ik terugbrengen.
Fausto
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 495
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:29
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Fausto »

Brigitte schreef:De Diabetes-variant moeten ze meestal bestellen. .
sjips, dan moet je vaak 20-30 kilo besatellen heb ik begrepen en die vriesruimte heb ik niet :catscratchhead:
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Zou dat zo zijn? Misschien dat je dan met de leverancier kunt afspreken dat je afneemt in stukjes en beetjes? Hij heeft die vriesruimte vast wel.
Fausto
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 495
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:29
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Fausto »

Brigitte schreef:Op een heel enkele uitzondering na, geldt dat je beter niet naar je dierenarts kunt luisteren als die advies geeft over diervoeding. Ze worden bijgeschoold door vertegenwoordigers van de merken die ze verkopen. Alsof een Marsjes-verkoper je vertelt dat chocolade goed is voor je.

Helaas weet ik dat al, ik werd gisteren ietwat overrrompeld met die zak.... :catnoknow:
Brigitte

Bericht door Brigitte »

OK, effe heel gemeen doen. Hills heeft een smaakgarantie. Zak openmaken, beetje uithalen en terugbrengen naar de da met de mededeling dat je katten het niet lusten.

De meeste dierenartsen zullen overigens ook niet moeilijk doen als je een dichte zak komt terugbrengen die je net hebt gehaald, maar het lokt natuurlijk wel een discussie uit.
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Bericht door Annemiek van Carlijn »

In plaats van Carnibest Diabetes kan je ook altijd naar een ander merk gaan hoor, bijvoorbeeld Haaks Barf. Die hebben dan wel geen specifieke diabetes variant, maar HB stopt gewoon helemaal geen granen of groentes in de kattenvoeding... Het is eenn pure combinatie van 70% spiervlees, 15% bot en 15% orgaan in verschillende smaken. Dan kan je nog eens afwisselen ook!
Er zijn nog meer merken hoor, maar met HB heb ik enige ervaring, en omdat het er hier niet bij allebei ingaat, geef ik het niet eens vaak... Roos vindt blijkbaar dat ik het nog moet bakken... :catnoknow:
Plaats reactie