Orijen brokken en BSS omhoog i.p.v omlaag?

Het is niet noodzakelijk maar er is speciaal voer dat het reguleren voor een suikerspinner stimuleert. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daisy
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 28 okt 2007, 10:10
Locatie: Almere

Orijen brokken en BSS omhoog i.p.v omlaag?

Bericht door Daisy »

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag voor diegene die Orijen brokken geven aan de kat.

Ik ben langzaam begonnen met het voeren van Orijen afgelopen vrijdag 4 april.

Heel langzaam aan het overgaan want het is nu woensdag en ik zit nu op 3/4 MD brokken en 1/4 Orijen brokken.

Voordat ik begon met de overgang heb ik lex gemeten en zijn bss was toen nog steeds 9 moll. Ik heb Lex z'n bss gemeten op 7 en 8 april en zijn bss is omhoog gegaan van 9 mmol naar respectievelijk 15.8 en gisteravond 18.5 mmol.

Mijn vraag is: Wie heeft dit eerder meegemaakt? Is het de overgang of moet ik stoppen met de Orijen??
Groetjes Daisy & Bunch
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Nee, geen ervaring mee. Tommy is enorm stabiel met Orijen, terwijl Poquito van Diny er de diepte mee in schoot. Katten die strikt KH-vrij eten krijgen, stijgen natuurlijk juist op Orijen.

Er zitten veel voedingsstoffen in Orijen, zo zal het eiwitgehalte stukken hoger zijn dan wat ie gewend is. Misschien dat dat de hogere bss veroorzaakt. Niet alleen glucose laat de bss stijgen, maar ook eten (bij Lantus is nl. de eerste methode om de bss te laten stijgen, iets te eten geven en dat mag koolhydraatvrij natvoer zijn).

Het lijkt me geen kwestie van koolhydraten, MD en Orijen zijn vergelijkbaar op dat punt.

Als ie nog geen diarree heeft, zou je misschien de MD weg kunnen laten en kijken hoe het dan gaat. Als het goed is, gaat ie vanzelf minder eten omdat de brokken zo voedzaam zijn.
Gebruikersavatar
Femke
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4176
Lid geworden op: 01 aug 2007, 13:42
Locatie: Dordrecht

Bericht door Femke »

Is Lex misschien aangekomen? Een kat die aankomt heeft meer insuline nodig. Mijn niet suikerspinner Knuffie is aangekomen van Orijen.
Groetjes Femke & Knuffie & Kobus & Leo & I.M. Okikoki
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Daisy
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 28 okt 2007, 10:10
Locatie: Almere

Bericht door Daisy »

Hoi Brigitte, Femke

Misschien komt het door de verandering van voedingsstoffen.

Het zal ook kunnen zijn dat hij hier momenteel wat meer van eet dan van de M/D brokken en daardoor die schommelingen in z'n bss krijgt.

Lex was ook heel stabiel op de M/D brokken. Hij bleef hangen op 5.4 kg en een bss van 9 mmol.

Ik had gehoopt dat zijn bss zou dalen i.p.v. stijgen :-(

Ik kijk het even aan en anders moet ik toch weer terug naar de M/D
brokken.

Bedankt voor jullie snelle reaktie!!!

Ik hou jullie op de hoogte!

Fijne dag :catsmiley:
Groetjes Daisy & Bunch
Gebruikersavatar
Femke
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4176
Lid geworden op: 01 aug 2007, 13:42
Locatie: Dordrecht

Bericht door Femke »

Wil Lex geen blikvoer eten? Die heb je helemaal zonder KH, dus dat is nog beter. Maar misschien dat dat niet mogelijk is, want je hebt twee katjes, toch?. Ik gaf altijd 's ochtends en 's avonds blikvoer aan oki en overdag stonden er brokjes klaar. Daar at ze niet zoveel van, omdat ze liever wachtte tot ik thuiskwam en blikvoer gaf.

Idd maar ff aankijken, denk ik.
Groetjes Femke & Knuffie & Kobus & Leo & I.M. Okikoki
AfbeeldingAfbeelding
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Dat het de bss omlaag kan brengen, denk ik eerlijk gezegd ook niet (meer). Hooguit zorgen de kruiden ervoor dat de bss beter wordt gereguleerd in de zin dat er een gelijkmatiger verloop is. Bij een kat die insuline krijgt, gaat dat natuurlijk veel minder op omdat de insuline de bss ook al aanpakt en op een veel sterkere manier. De reactie van Poquito is waarschijnlijk uniek geweest.

Niettemin zou ik altijd Orijen geven en geen Hills omdat het kwalitatief beter voer is.
Gebruikersavatar
Daisy
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 28 okt 2007, 10:10
Locatie: Almere

Bericht door Daisy »

Hoi Brigitte,

Ik heb het nu een tijdje aangekeken en in de afgelopen tijd 2x de EH verhoogt van 1.25 naar 1.4 zoiets en vanaf 12 april verhoogt naar 1.5 EH en het enige wat ik zie is dat Lex z'n bss steeds hoger wordt!

4 april begonnen met orijen paar brokjes en toen was z'n bss nog 9.2
7 april bss 17.8
8 april bss 18.5
12 april bss 17.7
14 april bss 21.5

Kan dit door de Orijen komen?
Groetjes Daisy & Bunch
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

Hoeveel gram kreeg hij van de M/D en hoeveel van de Orijen. Is dat bij beide ook de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Als hij meer eet van Orijen dan van M/D geeft dat natuurlijk ook schommelingen in de bss. En iedere samenstelling van voer heeft natuurlijk ook invloed op de bss.
Gebruikersavatar
Daisy
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 28 okt 2007, 10:10
Locatie: Almere

Bericht door Daisy »

Hoi Jeanne en Neeltje,

Ik had graag eerder op jullie gereageerd. Maar om de een of andere reden kon ik wel op de site komen maar alleen geen berichten schrijven. Waarschijnlijk had ik een hele trage verbinding.

Maar om jullie even op de hoogte te brengen :-)

14 april was Lex z'n bss nog 21.5 mmol
15 april ben ik terug gegaan naar M/D zonder z'n insuline te verhogen
16 april gisteravond om 23.00 uur Lex z'n bss gemeten en zijn bss is nu alweer 13.8 mmol.

Hij heeft iets meer van Orijen gegeten dan van z'n M/D en toch was hij niet aangekomen. Dat kwam waarschijnlijk doordat hij zo hoog zat met z'n bss.
Hij was zelfs iets gezakt van 5.4 naar 5.2 en dat is heel wat voor Lex aangezien hij constant 6kg heeft gewogen.
De enige afweging die ik nu moet maken is.......doorgaan met Orijen en dan meer insuline geven of M/D geven?

Wat is wijsheid?? Wat is het beste om te doen?
Lex krijgt sowieso 's morgens en s avonds 40 gram zo rijk aan vlees
Groetjes Daisy & Bunch
Gebruikersavatar
Femke
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4176
Lid geworden op: 01 aug 2007, 13:42
Locatie: Dordrecht

Bericht door Femke »

Ik zou ook kiezen voor m/d geven.
Groetjes Femke & Knuffie & Kobus & Leo & I.M. Okikoki
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Ons doel is zo weinig mogelijk insuline te spuiten.(liefst helemaal niks natuurlijk)
Als Orijen de bss omhoog jaagt, zou ik er iig mee stoppen.
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

Ik heb me ook niet zo heel erg verdiept in de hoeveelheden van het voer maar er zal dan toch iets in Orijen zitten wat de bss omhoog jaagt, in ieder geval bij Lex. Ik zou ook voor de m/d gaan samen met de Whiskas Zo Rijk aan Vis. Die is toevallig bij onze dierspeciaalzaak Faunaland in de aanbieding 1,79. Ik heb geen idee of dat nu goedkoop is en of Faunaland over het hele land verspreid zit.
Gebruikersavatar
Anke en Maestro
katthousiast
katthousiast
Berichten: 2162
Lid geworden op: 23 aug 2007, 14:50
Locatie: Ede

Bericht door Anke en Maestro »

1,79 is super goedkoop zeg!! AH heeft het meestal in de bonusaanbieding 1,93/1,99.......Helaas zit hier geen Faunaland, want Maestro en Boy eten graag zo rijk aan vlees......
Ça ira mieux demain.....
Afbeelding
Brett 16-7-2007 en Igor 1-10-2010 IM *Maestro en *Boy voor altijd in mijn hart......
Gebruikersavatar
Daisy
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 28 okt 2007, 10:10
Locatie: Almere

Bericht door Daisy »

ja, helaas........hier ook geen Faunaland.
En als ik naar Almelo rijd voor de aanbieding, ben ik alsnog duurder uit :catsmiley:
Groetjes Daisy & Bunch
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

Afbeelding

Het is in de aanbieding (trouwens 1,75) in de weken 16-18.

Hebben jullie de winkelzoeker al gebruikt?

Voor Almere is o.a. Huizen en Bussum redelijk in de buurt, kleine 10 km.

Voor Ede was Bennekom, het meest dichtbij.
Gebruikersavatar
Daisy
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 28 okt 2007, 10:10
Locatie: Almere

Bericht door Daisy »

Goed van jou Jeanne :-)

Ik kom vanmiddag toch langs Bussum :catnutty:

Scheelt weer in de buidel!

Tnx en fijn weekendddd!
Groetjes Daisy & Bunch
Gebruikersavatar
Daisy
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 28 okt 2007, 10:10
Locatie: Almere

Bericht door Daisy »

Hallo Allemaal,

Ik heb Lex gister z'n bss opnieuw gemeten en hij is gezakt naar 7.1 mmol

Wat ik mij nu afvraag is....of er misschien ook andere katten zijn die een hogere bss hebben door de Orijen??
Groetjes Daisy & Bunch
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Ja eigenlijk raar, Poquito van Diny zakte er juist mee naar een hypo.
Gebruikersavatar
annette
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 569
Lid geworden op: 06 okt 2006, 21:23
Locatie: Wezep

Bericht door annette »

Ik heb geen suikerkat meer,
maar wil wel mijn ervaring met orijen geven,
Gismo en Minoeska stopten met groeien, zij vielen zelfs 500 gram af,
voor een kitten kan dit niet dus ben ik over gegaan op caro cat, en gismo groeit nu 100 gram per week. Ik denk nu dat orijen niet voldoende energie bevat voor kittens, ik moet wel zeggen dat ze er geweldig uitzagen met hun glansende en supper zachte vachtjes.

Lex doet mij wel een beetje aan Layla denken ook zijn waardes werden, toren hoog van koolhydraad vrij voer.
Layla bleef stabiel op de blikjes van Whiskas
Groetjes Annette en een kopje van Layla vanaf de regenboogbrug
Gebruikersavatar
Anke en Maestro
katthousiast
katthousiast
Berichten: 2162
Lid geworden op: 23 aug 2007, 14:50
Locatie: Ede

Bericht door Anke en Maestro »

personeeltje schreef:wat fijn daisy :catnutty: :catnutty: ik heb geen idee wie er nog meer orijen eet behalve tommy van brigitte, in elk geval reageerde lex er niet goed op dat lijkt me wel duidelijk, maar waarom? :catscratchhead: :catnoknow: :catscratchhead:
Maestro en Boy(hopelijk binnenkort ook weer) eten sinds begin januari Orijen brokjes.....Maestro heeft prima bsswaardes op z'n honeymoon...

Lief van jou Jeanne om vestigingen rond Ede van Faunaland op te zoeken!!!!!Helaas is Faunaland Bennekom midden in het centrum en behoorlijk ver van de parkeerplaats verwijderd en dan red ik het niet met lopen.....
Ça ira mieux demain.....
Afbeelding
Brett 16-7-2007 en Igor 1-10-2010 IM *Maestro en *Boy voor altijd in mijn hart......
Gebruikersavatar
Daisy
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 224
Lid geworden op: 28 okt 2007, 10:10
Locatie: Almere

Bericht door Daisy »

Hoi Allemaal,

Geweldig jullie reakties bedankt!!
Ja, het is inderdaad raar dat Lex z'n bss boven de 20 mmol stijgt van de Orijen.
Nadat ik gestopt was met Orijen kelderde Lex z'n bss van 20 meteen naar 13 en toen naar 7 mmol.

M.A.W Ik heb een zak Orijen over :-) ZEGT HET VOORT :-) Het is een zak van 2,5 kg en er is amper wat uit. Tegen verzendkosten te bemachtigen of gratis af te halen :-)
Groetjes Daisy & Bunch
Plaats reactie