luchtig onderwerp

Het is niet noodzakelijk maar er is speciaal voer dat het reguleren voor een suikerspinner stimuleert. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

luchtig onderwerp

Bericht door Wilma »

:catwalk2: Ik geef Binky nu ruim een week m/d brokjes. Maar omdat hij zo'n honger heeft, schrokt hij die heel naar binnen. Hij heeft nu vaak een hele opgeblazen buik. Als je daar aan komt, voel je bubbels en laat hij windjes. Hij voelt zich dan ook een poos na zijn maaltijd niet optimaal. Met blikvoer is dat niet. Maar het lijkt me niet goed om hem alleen blikvoer te geven? De diaree is nu helemaal over. Ik weet nu eindelijk wat dit was. =D> Het kwam door de saus of gelei in het blikvoer. Nu ik blikjes pate of m/d blikvoer geef, is de diaree helemaal weg. Heeft iemand ook zo'n schranspoes met luchtproblemen??? :occasion7:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Doe ik al, maar zijn buikje blijft zo opgeblazen. Ik heb de brokjes ook al gemengd met de felix brok die hij hiervoor had, omdat die groter zijn en hij daar wel op knabbelt. Maar de m/d is gewoon te klein en die slikt hij zo door. Als ik hem ALLEEN blik geef, heeft hij het NIET, dus is het van de brokjes. Maar ik wil hem juist niet alleen op blikvoer hebben. :catjump:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Hoi Wilma, waarom wil je eigenlijk niet dat hij volledig op blikvoer staat? Heb je daar een speciale reden voor? Ik heb Foxy inmiddels volledig op md en hij doet het daar beter op dan toen hij nog brokjes kreeg.
Grts Nely.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Het zal wel niet zo zijn, maar ik had het idee dat Binky van blikvoer heel erg veel aankomt en van brokjes minder. Ook voor zijn tanden lijkt het me goed dat hij brokjes eet. En dan voor het spuiten krijgt hij blikvoer. Binky is een van de weinigen hier, die onbeperkt mag eten van de da. Maar ik twijfel of dat nu wel zo goed is! Volgens mij krijg ik hem zo niet snel ingesteld als hij als een gek blijft eten. Hij lijkt wel een panter!! Hij groeit nu ook, in de lengte maar ook in gewicht. Hij jat de vleeswaren en de melk van de tafel wat hij anders nooit deed. Ook de vuilnisbak moest naar buiten, omdat hij al het eetbare eruit haalde. (al was het maar de verpakking, ook daar begon hij aan!!) Ik probeer hem op 4 maaltijden te krijgen per dag, maar daar heeft hij helemaal niet genoeg aan. :catjump:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Ik ben ook een watje hoor, want het is zo zielig als een dier zo'n honger heeft dat hij de vuilnisbak inkruipt. Daar kan ik slecht tegen....
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Wilma ikkenhetprobleemhoor, Foxy vrat alles wat ie maar tussen zijn kaken kon krijgen en niks zo erg als een hongerig poezebeestje.
Misschien kunje proberen m te vullen met (jaja daar is ze weer) kippebouillon, vult maar heeft weinig energetische waarde. Ik heb ook een tijdje spercie boontjes gekookt door zijn blikje gemengd zodat het volume groter werd. En ja Foxy is razend op komkommers die heb ik m ook tussendoor gegeven....soms kreeg hij er wel 3 per week.
En voedingsadviezen van Marielou zijn goud waard hoor!

Succes Nely.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Gelukkig, ik dacht al dat ik alleen was. Maar ik vind het echt zo erg als hij zo'n honger heeft. Binky groeit nu ook weer. Hij is nog maar 15 maanden en door de (onbehandelde) suiker heeft zijn groei een poos stilgestaan. Nu wordt het helemaal een grote kater/panter/poezebeest. :catsmiley:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
marielou

Bericht door marielou »

Hoi Wilma,
Hoeveel weegt Binky op het moment en hoeveel eh geef je. Je moet absoluut naar 4 maaltijden per dag gaan, alleen dan kun je goed kontroleren wanneer hij precies wat eet. En geen tussendoortjes! Dan kun je de insuline afstemmen op de hoeveelheid voedsel die hij per etmaal krijgt. En dat moet elke dag hetzelfde zijn. En hij heeft honger omdat hij suiker heeft. Hoe minder voedsel je hem geeft, hoe lager zijn BSS wordt en hoe minder honger hij dus krijgt. Dat betekent niet dat je hem uit moet hongeren, hoewel het daar in het begin wel een beetje op zal lijken :catcuss:
Brokjes zijn energierijker dan blik, dus het ligt er helemaal aan wat hij van elk per dag binnen krijgt.
Dus laat even weten wat hij weegt en hoeveel je spuit en wat hij op het moment aan eten binnenkrijgt per dag.
groeten
marielou
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Binky weegt nu ruim 4,5 kilo. Ik spuit 2 x 4,5 eh. Zijn laagste waarde is 14,6 en nuchter 25,6.
Het eten is veel te veel (denk ik). Hij eet 300 gr blikvoer over 24 uur dan, en brokjes 2 kuipjes van bv sheba. Eet hij meer brokjes, dan eet hij wel minder blikvoer. Zelf heeft hij het liefst brokjes. Maar nu heeft hij last van teveel lucht in zijn darmen. Verder heb ik alles weggedaan wat of waaruit hij kan jatten. Hij scheurde zelfs de nw pakken brokjes open in de kelderkast! (die is nu op slot) :catjump:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Ja dat is idd een probleem, bovendien is ie nog in de groei dus heeft hij extra bouwstoffen nodig. Maar ik hebhet idee dat 300 gram blikvoer per dag wel erg veel is hoor, zeker als er dan nog brokjes bijkomen ook.
Wat geeft je fabrikant voor richtlijn op de verpakking?
Grts Nely.
Mirjam

Bericht door Mirjam »

F&D mogen per kat maar tussen de 60 en 80 gram brokjes per dag of 300 gram blik. En zij zijn groot hoor. Al bijna 5 kilo
marielou

Bericht door marielou »

Ik begrijp niet de
'brokjes 2 kuipjes van Sheba" Kuipjes is natvoer en brokjes zijn harde brokjes. Ik heb een vermoeden dat hij dus nog veel méér krijgt dan die 300 gram blikvoer? Twee kuipjes sheba is ook al 200 gram, toch?
Ik denk dat hij iets extra mag hebben omdat hij groeivertraagd is, maar nu geef je hem zoveel, dat je zijn honger alleen maar erger maakt. Als hij zoveel eet, blijft zijn BSS hoog en moet je steeds meer insuline geven. Die cirkel moet je doorbreken! Wat voor harde brokjes geef je?
Je mag zo'n 225 gram blikvoer geven óf 80 gram harde brokjes. En dat is aan de hoge kant, maar dat is omdat hij nog wat groeit. En dat is dus per dag! En dat moet over een tijdje iets omlaag als hij is uitgegroeid. Als hij minder eet, gaat zijn BSS omlaag, dus dat moet je goed blijven kontroleren. Want het kan zijn dat je insuline moet verminderen.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Marielou; Met de kuipjes van de sheba bedoel ik als maat de hoeveelheid brokjes. Ik heb geen keukenweegschaal, dus geen idee hoeveel gram hij krijgt.
Dus dan moet ik of alleen blikvoer geven en dan minder dan nu. Of brok erbij, maar dan het blikvoer minderen afhankelijk van de hoeveelheid brokjes? Zodat ik op die 225 gram uit ga komen per dag? :catpet:
Ik geef m/d brokjes maar die zijn te klein die slikt hij heel door en nu heeft hij last van een opgeblazen buik. Ik meng ze met Felix vis brokjes, en dat gaat beter omdat die groter zijn, en hij daar wel op knabbelt.
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Hoi Marielou,

Ik ben het niet helemaal eens.

Op het blikje Whiskas junior staat dat kittens ouder dan 10 maanden 1 1/2 - 1 3/4 blik per dag mogen. In een blikje zit 195 gram. Dus ze mogen dan tussen 300 en 325 gram blikvoer per dag. Is toch 100 gram meer dan de 225 die jij aangeeft.

Ook op de brokken staat tussen 60 en 80 gram per dag.

gr. Mirjam
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Binky krijgt whiskas voor volwassen katten. Daar staat op dat katten van 4 kilo een blik per dag mogen = 400 gram. Hij eet 2/3 tot 300 gram plus nog brokken dan erbij. Maar dat is wel voor gezonde katten zonder dieet + insuline of maakt dat geen verschil? (Binky is 15 maanden)
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Als ik een schatting moet maken denk ik dat de brokken die je in het shebabakje geeft al gauw 50 gram is.
Ik zou dus 50 gram brokken geven en 1/4 blik (=100 gram).

Ik ben benieuwd wat de rest hiervan zegt.

gr. Mirjam
marielou

Bericht door marielou »

Hoi Wilma,
Koop zo snel mogelijk een weegschaaltje bij Blokker of zo. Je hebt er zo'n plezier van! Brokjes moet je echt afwegen, ik heb nl. net even een experiment gedaan en een kuipje wat normaal 100 gram bevat( zoals Sheba) niet helemaal volgegooid met harde brokjes. Ongeveer 3/4 kuipje, dus. Dat was al méér dan 40 gram! Dus als je al 300 gram blik per dag geeft en 2 kuipjes brokjes erbij, dan geef je ook nog eens 80 gram (minstens) brokjes erbij!! Dan krijgt hij dus méér dan 2x teveel te eten per dag! en daarom kom je niet lager met zijn BSS en daarom heb je zoveel insuline nodig!
Dus als je hem anders te eten gaat geven heb je grote kans dat zijn BSS heel snel daalt, dus blijven testen! Maar hij moet minder eten, want je krijgt hem niet ingesteld. Dat blijkt nu toch wel. ik zou zelfs meteen vanaf de 1e keer dan je hem minder eten geeft , de insuline halveren! Heel belangrijk, want zijn laagste punt zit nu dus op 14? Je gaat hem minder dan de helft eten geven, dus hij gaat onder die 14 terechtkomen als het goed is. Zelfs met de helft van de insuline.
Dus insuline halveren, want je geeft minder dan de helft eten. En dus geldt dezelfde regel als voor een kat die niet goed eet.
Ik weet niet of je alleen blikvoer wil geven of dat je er ook brokjes bij wil blijven geven. Het is een jonge kat en zijn tanden moeten ook op orde blijven, dus mengen is wel verstandig.
Als je alleen blik geeft:
1e maaltijd 75 gram +halve dosis insuline
2e maaltijd 40 gram
3e maaltijd 75 gram +halve dosis insuline
4e maaltijd 40 gram

Als je mengt:
1e maaltijd 15 gram brokjes + 30 gram blik + halve dosis insuline
2e maaltijd 5 gram brokjes + 25 gram blik
3e maaltijd 15 gram brokjes +30 gram blik + halve dosis insuline
4e maaltijd 5 gram brokjes + 25 gram blik

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Je zult moeten kijken hoe hij hierop reageert. Hij zal in het begin wel honger hebben, maar naarmate zijn BSS daalt zal hij daar steeds minder last van krijgen.
Marielou















Als je mengt:
marielou

Bericht door marielou »

En op alle whiskasblikken staan krankzinnige hoeveelheden vermeld die iedere kat, van elke mogelijke leeftijd per dag zouden moeten eten van Whiskas. Als je dat gaat geven heb je alleen nog maar heel dikke katten. En Binky is 15 maanden en mag al niet meer zoveel hebben als een kitten, hij is op zich al op een heel normaal gewicht met zijn 4,5 kilo, zelfs ondanks een groeiachterstand
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

We gaan aan de slag. Bedankt voor je advies Marielou.
ehhhhh....Niet namens Binky denk ik, althans voorlopig! Misschien over een poosje wel, als het werkt en de honger weg blijft. :catmohawk:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Hoi Wilma, die hoeveelheden die Marielou adviseert zijn denk ik wel juist hoor. En t zal idd int begin even moeilijk zijn want hij staat volgens hemzelf in de brand van de honger. Ik mocht Foxy zeggen dat het moest van tante Eucalypta hihihihi maar op termijn werkt het echt wel iig bij Foxy.
Grts en succes...Nely en 'neusje"van Foxy voor Binky, omdat hij weet hoe moeilijk Binky het gaat krijgen.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

En ook de andere drie poezebeesten...want die krijgen nu ook maar tegelijk met Binky eten, en niet meer de hele dag door zoals ze gewent zijn. Dit wordt NIET gezellig de komende dagen!!! (hoe lang is op termijn?)
:catmohawk: :catmohawk: :catmohawk: :catmohawk:
voor Simba-Nala-Minoes en Binky.
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
marielou

Bericht door marielou »

Maar je halveert wel de insuline, hè?
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Ja, ja...maar ik test hem ook extra hoor. Gelukkig geeft hij daar niets om. :catpet:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Uuuuuhhhhhh een week of 2 à 3?
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

:catscratchhead: Marielou, wat zijn het toch een onvoorspelbare dieren!!!
Heb ik alles op een rijtje, plan van aanpak gemaakt, vol goede moed naar beneden, en wat tref ik daar......een Binky die misselijk is en dus helemaal niet wil eten!! Na een uur zakte het gelukkig, maar hij wil geen blikvoer alleen brokjes. nou ja..ook goed, dus toch begonnen dan. (Ook eh gehalveerd.) Ik heb wel kipfilet en boullion ervan, dan geef ik dat wel i p v blikvoer vandaag.
We gaan ervoor. :catwalk:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Plaats reactie