luchtig onderwerp

Het is niet noodzakelijk maar er is speciaal voer dat het reguleren voor een suikerspinner stimuleert. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Vanaf na het spuiten tot aan de 9,7 heeft Binky NIETS willen eten. Daarna begon hij gelukkig weer. Heeft wel kippeboullion op tussendoor.
Heb nog geen weegschaal, ga er morgen een halen. Maar jij had gisteren uitgerekend dat die maat van de bakjes van de sheba zeker 40 gram was? Binky heeft een half bakje op vanmorgen voor het spuiten (zou 20 gram zijn), en een paar hapjes blikvoer. Daarna tot vanmiddag niets. Vanavond voor het spuiten een hapje kipfilet en een hapje carbonade en weer een half bakje brokjes (zou 20 gram zijn). En rond half 12 vanavond weer een half bakje. Is totaal ruim 60 gram plus wat blikvoer.
Nu heeft hij vanavond weer een vreselijk opgeblazen buik. Je voelt het rommelen, en hij heeft er ook last van. Maar hij vertikt het om blikvoer te eten vandaag.
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
marielou

Bericht door marielou »

Het kuipje was niet helemaal vol, dat was 40 gram. Dus ik denk dat een heel kuipje wel 50 gram is, dus 1/2 kuipje ongeveer 25 gram.
Geef alsjeblieft geen karbonade, dat is echt niet gezond voor een kat! En heel vet, en dan nog in de boter gebakken waarschijnlijk. Het zal wel een heel klein beetje geweest zijn, maar varkensvlees zou ik een kat niet geven. Die kipfilet komt toch wel uit de magnetron of uit een pannetje water, hé? Die heb je toch niet gebakken? Ik roep maar wat!
Als je morgen je weegschaalte hebt moet je heel strak gaan afwegen, dan weet je 100% zeker wat hij per dag te eten krijgt. Op het voedsel ga je de insuline aanpassen. Geef het even de kans om zijn lijfje te laten wennen aan de nieuwe hoeveelheden. Blijf vooral testen op zijn laagste punt en als je er aan toekomt zijn nuchtere waarde. Maar het laagste punt is wel belangrijk. Als dat aan de lage kant is, test je de daarop komende nuchtere waarde ook weer.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

De kip was volgens recept van Nely uit water. De carbonade was een klein stukje van amper 2 cm als snoepje, en krijgt hij zeker nooit als voeding!!! Binky (en de andere dieren, nog 3 poezen en twee honden) krijgen eigenlijk nooit iets van de tafel, omdat het 1 niet gezond is en 2 omdat ze dan steeds staan te bedelen als je zelf zit te eten.
De nuchtere waarde vandaag is 20,4. Hij eet voldoende, maar nog met tegenzin en langzaam.
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
marielou

Bericht door marielou »

Zeker op zijn laagste punt testen en misschien ook wel graag zelfs een uurtje ervóór, omdat de nuchtere waarde nu lager is, want je weet niet hoeveel hij zakt vanaf dit punt. Als hij te laag gaat uitkomen moet je insuline vernminderen!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

even alles op een rijtje:
gisteravond 19.30 - waarde 27,5
................. 23.30 - .......... 21,9
vanmorgen 07.30 - .......... 20,4
................ 11.30 - .......... 14,1
Dus de laagste waarde gisteravond was hoger dan de nuchtere van vanmorgen.
Ik heb hem 2,5 eh gegeven.
Binky poept normaal tot weinig. De diaree is al bijna twee weken weg, maar dat is nu opgelost want dat komt van de gelei of saus in blikvoer. Als ik pate geef, is er niets aan de hand. (ook met de da besproken)
Hij drinkt normaal tot iets meer nu weer. Het eten doet hij wel, maar langzaam en met tegenzin (waar is mijn kanibaaltje gebleven?) Plassen is ook minder, maar nog hele grote bollen. En de lucht in zijn buik is omdat hij de brokjes heel doorslikt. Ik ga die maar weken voor ik ze geef. Gelukkig wil hij vandaag wel weer blikvoer (specific van de da, moest toch om insuline) Kon het verder niet uitgebr. over Binky hebben, want onze eigen da heeft vakantie deze week (zul je altijd zien!) :catwag:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

:catjump: Jawel, dat is zijn laagste punt. Binky heeft altijd al na 4 uur zijn laagste punt. Ik heb twee keer een curve gemaakt, zodoende weet ik dat.
Of ik tevreden ben? Ja en nee.
Binky ging als een bezetene door het huis op zoek naar alles wat eetbaar is. En nu is dat helemaal weg en is hij zoooooo rustig dat ik er akelig van wordt!! Het is wel makkelijk, maar het voelt niet goed, want dit is mijn Binky niet. :catpet:
Zo'n ommekeer kan niet in twee dagen!
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
marielou

Bericht door marielou »

Het begon al voordat je minderde met eten. Want je schreef dat hij misselijk was en niet wilde eten. En toen met veel moeite wel weer. Dus wat kan eraan de hand zijn? Zou het niet kunnen zijn dat hij door die brokjes zo'n last van zijn buik heeft gekregen dat hij daar niet lekker van is? Let ook heel goed op dat hij geen last krijgt van verstopping! De olijfolie moet dan meteen er worden bijgehaald! En misschien moet je proberen hem in verhouding meer blikvoer te geven, als hij dat nu wel eet.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Marielou, ik heb jou adviezen nog niet eens kunnen uitproberen want s'morgens was hij al niet lekker. Het komt dus zeker niet door minder te eten! Het blikvoer van de da gaat er goed in vanavond. Zijn waarde was 25 om 19.00 uur.Ik weet niet of Binky helemaal niet poept, want er lopen er 4. Maar de laatste dagen kwam hij direct uit de kattenbak kroelen (stinkert bah) omdat hij zich dan niet lekker voelde, en dat doet hij nu al twee dagen niet. Ik ga goed opletten als hij richting bak gaat.
Verder is hij vanavond weer wel levendiger gelukkig. :catsleepy:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
marielou

Bericht door marielou »

Misschien moet je de brokjes dan maar even helemaal weglaten. Zijn darmen zijn duidelijk niet helemaal in orde en daar wordt hij ook misselijk van. En diarree en verstopping zijn keerzijden van dezelfde medaille, zoals altijd gezegd wordt. Hij heeft doordat hij niet lekker is, wel minder gegeten en gelukkig ook minder insuline gehad, dus je kunt nu goed bekijken wat het effekt is van minder eten op de BSS.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

:catwag: Binky heeft geen verstopping, dus dat gaat goed. Maar eten wil hij nog steeds niet goed. Hij eet geen blikvoer. Ook van de da niet meer. Hij wil alleen brokjes. Ik geef nu weer gewoon felix, en daar heeft hij geen opgeblazen buik van omdat hij daar wel op knabbelt en niet heel doorslikt zoals de m/d. Zijn nuchtere waarde gisteravond was 15,1 en vanmorgen was die 24,9. Drinken doet hij ook lang niet zoveel als drie dagen geleden. Hij zoekt koude plekjes op (beton, graniet) om te gaan liggen. Hij is verder niet suf of wiebelig, heeft ook geen buikpijn of zo,maar hij is heeeeeeeeel rustig. (Ook al omdat hij niet meer op zoek is naar iets eetbaars) Hij is nu zo'n lieve rustige voorbeeldige kater.....ik krijg hier kippevel van!! Zo is Binky helemaal niet. Ik mis zijn streken, vooral in de keuken!! Nu heb ik een weegschaal gekocht maar niet meer om te kijken dat hij minder eet, maar om te kijken of hij wel aan die 80 gram brok komt!?! :catsleepy:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
marielou

Bericht door marielou »

Dat koude plekjes opzoeken duidt op hoge BSS waardes. Dat zie je in het begin bij bijna alle katten. Wat mij wel verbaast is het verschil tussen de nuchtere waardes gisteren en vandaag. Goed om hem die felix brokjes te geven, als hij daar geen last van heeft. Want zijn buikje moet wel even tot rust komen. Ik weet nl niets anders te bedenken, waardoor hij eergisteren opeens misselijk was en nauwelijks wilde en wil! eten. Kijk goed uit dat hij niet uitdroogt. Trek regelmatig zijn vel tussen de schouderbladen op en kijk of het veerkrachtig teruggaat. Zorg ervoor dat hij goed drinkt; kippebouillon is nog steeds heel goed om erbij te geven, vooral omdat hij alleen brokjes wil.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Goed idee, dan wil hij misschien ook wel de kip eten vanavond.
Vanmiddag had hij nuchter 16,2.
Ik heb hem vanmorgen toch 3 eh gespoten, moest van de (vervangende) da eigenlijk terug naar 4,5, maar ik wil toch proberen het schema van Marielou te gaan volgen. Heeft vanmorgen 20 gram brokjes op en verder niets. Vanmiddag 15 gram brokjes en verder niets. Zo komt hij niet aan de 80 gram vandaag..!! Drinken is nog steeds heel weinig. Hij is nu weer wel beneden gelukkig. Gisteren kroop hij weg in de douche op de koude granietvloer. Nu op de koude kachelplaat, maar wel bij me. Komt ook weer kroelen. Wilde hij gisteren ook wel, maar ging dan na 2 minuten al weer weg. Als ik het forum zo lees hangt het zeker in de lucht dat onze kattepoezebeesten zo bezig zijn!!! :catpet: :catrollover:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

personeeltje schreef:
dit bericht van jou zie ik dus nu pas, maar Wilma geef nog eens wat feiten door?
Heb je de waardes van di en wo ook bijgehouden Neeltje?
Hij ging van 7.30 uur/ 24,7
11.30 uur/ 9,7 !!!
19.30 uur/ 27,5
23.30 uur/ 21,9
s'morgens nuchter 20,4
11.30 uur / 14,1
19.30 uur / 25
23.30 uur / 15,1
vanmorgen 7.30 uur /24,9
11.30 uur / 16,2.
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

[quote="personeeltje"] Het verschil in nuchtere waardes van gisterenavond 15.1 mmol en vanmorgen 24.9 mmol vind ik zo groot om hem hetzelfde aantal eenheden te geven,

Die verschillen had hij dus di en wo ook.
van 24,7 naar 9,7 naar 27,5
en van 20,4 naar 14,1 naar 25 naar 15,1

Maar ik kan toch niet iedere keer ander eh geven? Dan maak ik zijn lijfje helemaal gek?
toch???????????????? :catscratchhead: :catscratchhead: :catscratchhead:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Hij wil nooit in het zonnetje liggen. Achteraf gezien denk ik dat hij al langer suiker heeft, want koele plekjes opzoeken en veel plassen en drinken en eten deed hij altijd al veel meer dan de anderen. Nou ja, altijd al.... hij is nog maar 15 maanden!! Ik probeer op het voedingsadvies van Marielou te komen nu, (80 gram brok), en hou in iedergeval 3 eh aan.
Of zou ik (wat de da wil) toch hoger gaan?????????
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Nog maar sinds vandaag geef ik 3 eh. Di en wo heb ik 2,5 eh gegeven. Het klopt dat Binky ziek werd op de dag dat ik Marielou haar advies wilde gaan volgen. Ik stond al helemaal in de startblokken om mijn kannibaaltje te gaan teisteren (voor zijn eigen bestwil) met de helft minder te gaan eten..... :catmohawk:
Vanavond heeft hij goed gegeten. Hij heeft 20 gram brokjes op nadat hij eerst blikvoer kreeg waarvan hij eerst alleen het nat op zat te likken, en toch af en toe een hapje nam. Zijn waarde was om 19.30 uur - 24,2.
Hij is nu weer op een koud plekje gaan liggen! :catsleepy:
Ik weet niet of hij koorts heeft, ik test hem al zo vaak dat ik hem een thermometer niet aan wil doen hoor!!
Hij loopt wel af en toe ineens te mauwen zonder reden.
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Hij heeft hele warme oortjes, zegt dat wat over zijn temp?? :catnoknow:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16266
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

Is moeilijk te zeggen, het is goed mogelijk maar het is geen zuivere indicatie. Beter kun je even de temperatuur meten dan weet je het zeker.

Hier een filmpje hoe je moet meten en hier een tabel hoe hoog de temperatuur bij een kat mag zijn.
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Ik denk dat het meer met de hoge bss te maken heeft dan met koorts.
Hij maakt verder geen zieke indruk, behalve dat hij weinig eet. Alles wat hij heeft lees ik op het forum ook van de andere suikerkatten die een hoge bss hebben.
Maar van mij mag hij weer het behang van de muren krabben hoor...(bij wijze van spreken dan)
want zo stilletjes :catsleepy: vind ik maar niets voor mijn anders zo macho Bink. :catjump:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
marielou

Bericht door marielou »

Warme oortjes en koude plekjes opzoeken horen heel erg bij suikerziekte en een te hoge BSS. Maar als je die 3eh aanhoudt,moet je goed blijven kontroleren, want hij reageert best sterk op de insuline. En wat Neeltje zei over het malen van m/d brokjes vond ik ook wel een heel goed idee!
Gebruikersavatar
Wilma
kattofiel
kattofiel
Berichten: 7223
Lid geworden op: 10 sep 2006, 20:10

Bericht door Wilma »

Hij heeft net 1/2 kuipje sheba op, en krijgt weer wat belangstelling voor zijn vriendinnetje Minoes....(en nu willen WIJ gaan slapen!!!)
Om 23.30 uur heb ik hem nu niet getest hoor, morgen nuchter weer.
Hij geeft er wel niets om, maar ik heb zijn oortjes nu wel rond gepierst!!
Zijn de felix brokjes niet goed voor hem dan? Daar heeft hij geen opgeblazen buikje van. :toothy7:
Afbeelding GROETJES, Wilma

BINKY is op 27-03-2011 totaal onverwachts naar de regenboogbrug gegaan...
Nog geen 6 jaar oud... veel te vroeg... voor altijd in mijn hart!
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16266
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

In feite is het 'supermarkt'voer niet zo goed omdat er veel 'vulmiddel' in zit; minder voedingsstoffen en meer granen en daardoor meer koolhydraten en een kat met diabetes moet daar niet te veel van hebben want die worden omgezet naar suiker. Supermarktvoer is ook sneller verteerd en dan is de insuline nog op zoek naar eten maar dat is allang verteerd. M/D wordt niet zo snel verteerd wat beter is voor de suikerkat.

In het boekje van Intervet staat:
Voeding
Het is belangrijk dat de kat dagelijks een zelfde hoeveelheid voedsel van een zo constant mogelijke samenstelling krijgt.
Sommige katten zijn gewend om ’s ochtends hun dagelijkse portie voedsel in één keer in hun etensbak te krijgen en dan gedurende de dag in vele kleine maaltijden deze hoeveelheid voer op te eten. Als uw kat op deze manier eet, is dit een prima manier van voeren. Als uw kat echter de dagelijkse hoeveelheid voer in 4 of minder porties tot zich neemt moet de kat op vaste tijden maaltijden krijgen. Uw kat moet dan vlak voor elke
insuline-injectie én ongeveer 5 uur na de insuline-injectie een maaltijd krijgen. Als het geven van vier maaltijden praktische problemen oplevert, kan hiervoor een voederapparaat worden aangeschaft in de dierenspeciaalzaak. Dit apparaat heeft verschillende vakjes die op instelbare tijden open gaan. De kat kan dan toch op de gewenste tijden worden gevoerd. Als de kat niet wil eten of nuchter moet blijven voor bijvoorbeeld een operatie mag slechts een derde deel van de normale insulinedosis worden toegediend. Als insuline pas na de maaltijd wordt
toegediend en de kat om wat voor reden dan ook niet wil eten, kan de dosis insuline worden teruggebracht.


Maar ja, Binky heeft wat problemen met het eten en dan ben je allang blij dat hij eet; maar in feite is het beter om altijd hetzelfde te eten; krijg je ook geen geschommel met de waardes Daarom dacht Neeltje ook er aan om de brokjes fijn te maken zodat de brokjes niet geschrokt worden en minder lucht naar binnen krijgt. Ik week af en toe de dieetbrokjes voor Mickey op dagen dat hij niet wil eten (Mickey krijgt voor zijn nieren Renal), zodat ik hem met zijn eigen voer eventueel kan dwangvoeren door de geweekte brokjes door een zeef te doen en dan in spuitjes stoppen zodat ik die makkelijk in zijn bek kan proppen. Misschien lukt dat me M/D ook wel.
Plaats reactie