niertransplantatie

o.a. nierfalen is een ziekte die bij een kat kan voorkomen. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Plaats reactie
nevada

niertransplantatie

Bericht door nevada »

Naar aanleiding van het nierbekkenontstekingverhaal van yoeri zat ik zojuist even te googlen en kwam een heel interessant stukje tegen...

In amerika kan een kat met nierfalen een niertransplantatie krijgen, de donornier komt van een zwerfkat en de voorwaarde is dat je de donor na de behandeling in huis moet nemen... Ik moet nog even nadenken wat ik hier nou eigenlijk van vind... In nederland word een niertransplantatie niet gedaan zeggen ze...

http://www.veterinarypartner.com/Conten ... A=1349&S=1
Brigitte

Bericht door Brigitte »

In Nederland wordt een niertransplantatie inderdaad niet gedaan. Ik heb het met de chirurg die Savannah heeft bekeken in Oisterwijk nog over gehad in het kader van "hoe ver moet je gaan". Alleen al uit ethisch oogpunt vind ik een niertransplantatie niet kunnen. Er zijn geen nieren beschikbaar van dode dieren, dus je zadelt een gezonde kat op met het gemis van 1 nier, terwijl een kat toch al extreem gevoelig is voor nierproblemen. Ze proberen dat ethisch te verantwoorden door "maar dan krijgt een zwerfkat een huisje".

In Oisterwijk hebben ze één baasje gehad die het persé en tegen medisch advies in, wilde proberen in de VS. De kat is in het vliegtuig overleden.
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Zou het voor die zwerfkat wel zo prettig zijn om verder te moeten leven in een huis? Er zijn natuurlijk veel katten die daar teveel verwilderd voor zijn. En wat denk je van die eerste periode na de operatie, als de kat van vreemden misschien nog wel enige verpleging moet krijgen? Nee, ik geloof niet dat ik dit ethisch verantwoord vind...
Gebruikersavatar
Claudia
kattofiel
kattofiel
Berichten: 9286
Lid geworden op: 03 okt 2005, 10:54
Contacteer:

Bericht door Claudia »

Ik vind het ook niet kunnen. Dan kunnen we hier de donorwachtlijst ook wel gaan wegwerken door zwervers van de straat te plukken en ze dan als dank een woning aanbieden.

Als je het naar mensen vertaalt is het een belachelijk idee. Je gaat toch niet zomaar in een gezonde kat snijden? Is een zwerfkat dan minder waard als een huiskat?
marielou

Bericht door marielou »

Ik heb wel eens gelezen dat ze er speciaal katten voor fokken, dus alleen maar om als donor te dienen voor de rijke katten. Weet niet of het waar is, maar als je bedenkt dat mensen nieren van arme Indiase en Pakistaanse mensen kopen, zal het best. Hele volkswijken hebben daar maar 1 nier ( wel per persoon, niet per wijk)
Gebruikersavatar
Diny
kattofiel
kattofiel
Berichten: 11504
Lid geworden op: 06 aug 2007, 21:14
Locatie: Hoorn.was CANINSULIN

Bericht door Diny »

Ik vind het ook heel zielig....zowel voor katten als voor mensen...als je rijk bent koop je dus gezondheid...een mens kan die keus nog maken....een kat dus niet...
Met groetjes van :AfbeeldingPoquito in zomerland en Diny +Afbeelding
marielou

Bericht door marielou »

Diny schreef:Ik vind het ook heel zielig....zowel voor katten als voor mensen...als je rijk bent koop je dus gezondheid...een mens kan die keus nog maken....een kat dus niet...
De mensen kunnen de keus ook niet maken, hoor. Ik heb er een documentaire over gezien, als je maar arm genoeg bent en niets te eten hebt, doe je het wel. Geen nazorg, natuurlijk. En dan de mensen die een klap op hun kop hadden gekregen en met een pijnlijke wond wakker werden, die kregen niet eens die paar dollars.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Die klap op de kop doet wel heel erg denken aan wat ze met de zwerfkat in kwestie doen (of een speciaal gefokte kat desnoods). Spuitje en je wordt wakker met nog maar 1 nier. Wel tekenend dat dit alleen in het meest krankjorume land ter wereld mogelijk is.
Gebruikersavatar
Claudia
kattofiel
kattofiel
Berichten: 9286
Lid geworden op: 03 okt 2005, 10:54
Contacteer:

Bericht door Claudia »

marielou schreef: Hele volkswijken hebben daar maar 1 nier ( wel per persoon, niet per wijk)
Whahahaha.!
Plaats reactie