Wie heeft ervaring met gebruik van Nier TONICUM

o.a. nierfalen is een ziekte die bij een kat kan voorkomen. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Wie heeft ervaring met gebruik van Nier TONICUM

Bericht door silpeters »

Wie o wie heeft er ervaring met het gebruik van Nier Tonicum
(b.v van Mac Samuel of ander merk) bij een nier falende kat.
En wat zijn de resulataten en evt bijwerkingen..???

Ik geef mijn kater van 13 jr nu Nierdieet en Fortokor, af en toe als hij een ander hapje krijg voeg ik Ipaktine toe, nu vraag ik me af of ik nog meer voor hem kan doen om alles te verzachten, stabiliseren.

Dus wie ervaring heeft met dat Nier Tonicum of iets anders van homeopathie, graag reakties, b.v.d
rima

Bericht door rima »

Ik gaf Blaas en Nier Compositum van Groene Os. Een paar druppels op een lepel even met een aansteker laten flamberen en dan geven met een spuitje. Mijn Mickey zijn nierwaardes zijn weer helemaal goed. Ik geef ook nierdieet Trovet natvoer en brokken en Hills vinden ze opeens niet meer lekker.

Succes.

liefs,Rimalda
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Dank je Rima, wat goed dat het geholpen heeft, dat zijn dus druppels die jij gebruikt, tja denk dat wat je ook geeft, druppels of pillen niet leuk om te geven en nodige moeite kost om naar binnen te werken maar als het helpt.. dan doe je alles he! Je katten zijn in begin stadium nierfalen, moet je die druppels nu blijven geven voor altijd?
Mijn kater is in gevorderd stadium volgens DA maar gelukkig eet hij nog redelijk alle (kleine) porties op die ik hem voorschotel. Ook af en toe zijn brokjes van RC nierdieet.
Hoop dat het met je suikerpoesje ook goed gaat!
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Hallo Personeeltje dank je ik ben sinds paar weken op zoek op internet en vandaag berichtje hier geplaaatst. Ik heb drie katten twee van 13 en een van 12. Geen van hun hebben diabetes, ik weet dat dit een site is speciaal voor diabetes katten maar zag ook bij de index over nierfalen staan..en de site en reacties van de baasjes (personeel) zijn zo serieus en komen duidelijk over. Zodat ik ook maar een berichtje gewaagd hebt hier. En hoop zo ook aan meer info te komen en te geven als dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Tja heb begrepen dat Diabetes en nierfalen soms samen kunnen gaan dat maakt het nog extra gecompliceerder he! Heeft een van jou katten dat..?
Het gaat om Felix waarvan ik sinds 09-06 weet dat zijn Crea 334 en Urea 24 is.. Zijn harstslag was ook veel te hoog terwijl het geen echte stress kat is. Al mijn drie katten staan al een jaar op brokjes nierdieet van RC in verband met dat de jongste (snoopy) van 12 vorig jaar beginnend nierfalen had.
En omdat ze ongeveer gelijke leeftijden hebben adviseerde DA toen al om ze dat dan allemaal maar te geven, helaas heeft het dus niet uitgemaakt bij Felix om te voorkomen dat het nu al zo hoog is.
Hij heeft het ook niet echt laten merken.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Personeeltje, hoe oud is jou Gijs? Goed dat je weet dat zijn nierwaardes normaal liggen. Zou goed overleggen en info opdoen i.v.m zijn andere dieet voor blaasgruis...
Helaas was ik niet zo slim om jaarlijks bloedtesten te laten doen, en DA heeft er ook nooit over gesproken...ik weet inmiddels wel beter bij senioren katten! Regelmatig testen..!
Die rooie is Fellix..... tis zo'n heerlijke kanjer !
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
Kibas
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4212
Lid geworden op: 08 sep 2007, 10:42
Locatie: Eindhoven Bashra: lantus (ooit caninsulin) Kika (grijs): overleden 17-5-09 (kreeg lantus)

Bericht door Kibas »

Welkom hier op het forum. Bij Ipaktine moet je opletten op de calcium, die kan te hoog worden in het bloed. Je moet regelmatig bloed laten testen. Je kunt in plaats daarvan ook een andere fosforbinder nemen die die bijwerkingen niet heeft, zie http://forum.suikerkatten.nl/viewtopic.php?t=2887
Afbeelding
marielou

Bericht door marielou »

Heb je zijn bloeddruk wel laten meten? Dit omdat zijn hart aan de snelle kant is. Het kan zijn dat zijn bloeddruk te hoog is en dat werkt zeker ook erg op de nieren in. Fortekor verlaagt de bloeddruk wel, maar als het echt te hoog is, werkt het niet voldoende. Ik vermoed dat het misschien in die richting zit, omdat je al nierdieet gaf en de waarden toch nogal hoog zijn.
Kibas
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4212
Lid geworden op: 08 sep 2007, 10:42
Locatie: Eindhoven Bashra: lantus (ooit caninsulin) Kika (grijs): overleden 17-5-09 (kreeg lantus)

Bericht door Kibas »

Een goede tip inderdaad. Ik vind het ook vreemd dat de nierwaarden toch zoveel slechter zijn geworden.

Vaker kleine porties geven is trouwens beter voor de nieren dan minder vaak grote porties.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

marielou schreef:Heb je zijn bloeddruk wel laten meten? Dit omdat zijn hart aan de snelle kant is. Het kan zijn dat zijn bloeddruk te hoog is en dat werkt zeker ook erg op de nieren in. Fortekor verlaagt de bloeddruk wel, maar als het echt te hoog is, werkt het niet voldoende. Ik vermoed dat het misschien in die richting zit, omdat je al nierdieet gaf en de waarden toch nogal hoog zijn.
Hallo Sil, welkom met Felix ook al is hij geen suikerspinner.

Wat Marielou schrijft zat ik ook al te denken. Mijn bejaarde katten hadden ook een te hoge bloeddruk en daardoor ook hoge nier- of schildklier waardes versterken.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Neeltje, zou je dat nou wel doen?

Ik ben het in zoverre eens met de anti-brokken-maffia (niet hier hoor, op Kattenplaza zitten een stel fanatieke barfers) dat brokken niet het ideale kattenvoer zijn en zeker niet aan nierkatten moeten worden gegeven. Het is te droog, nierkatten moeten teveel drinken voor de niertjes en droge brokken maken het nog erger. Brokjes voor blaasgruiskatten zijn om dezelfde reden controversieel.

Tommy's nierwaardes zijn spectaculair verbeterd ten opzichte van een paar maanden terug, sinds ie veel blik en een beetje brokjes krijgt (voorheen: veel blik en zoveel brokjes als ie op kon).

Als het mijn Gijsje zou zijn en ik geen andere katten zou hebben (want dat maakt alles natuurlijk gecompliceerd) zou ik een goede kwaliteit natvoer geven (dus geen Hills c.s.), eventueel met Ipaktine of aluminiumhydroxide als de fosforwaardes daarom vragen, in combinatie met een leuke drinkfontein zodat ie wordt gestimuleerd meer te drinken. Geen brokjes meer dus. Uiteraard heeft dit een impact op de insulinedosis, maar dat hoef ik jou niet te vertellen.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Bericht door kathy »

ook ik heb de keuze gemaakt om geen brokken meer te geven.......om dezelfde reden als brigitte zegt. ik gaf eerder altijd brokken,mijn toen nog 2 katten kregen geen natvoer. ik gaf ze beiden urinary van rc,omdat nobo een blaasgruisverleden had. hij is een keer schoongemaakt.

ook daar ben ik vanaf gestapt vorig jaar,ik moest wat ondernemen.

ik laat binnenkort weer een bloedonderzoek doen,moet alleen de stap nog ondernemen om een da te benaderen,maar ben huiverig. gek he....maar ik moet weten hoe het met zijn nierwaardes staat.....

maar ik ga niet over naar een broknierdieet,dat staat vast,die keuze heb ik gemaakt.
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Wat goed al die reakties, iedereen hartelijk bedankt!

Ben 9-6 voor die bloedtest bij Da geweest, en heb toen meteen alle merken Nat dieeet voer ingeslagen, dat geef ik nu vijf keer per dag als ik denk dat hij trek heeft, en voor de rest staan de nier brokjes klaar naar behoefte. De eerste twee weken werd hij eigelijk alleen maar suffer van de Fortokor, daarna ging het wel beter vond ik. Volgens de DA mag ik die Ipaktine ook over zijn dieet voer doen, maar ben er zelf wel voorzichtig mee. Twijfels...

Bloedruk heeft ze niet opgemeten ondanks dat zijn hartslag 350 was tijdens bezoek DA. Ik heb zelf een stethoscoop aangeschaft voor thuis, helaas is het me niet gelukt om te meten, hoor weinig door dat ding..!

Rond 9-8 zou ik voor tweede bloedtest terug komen, en ga dan ook vragen naar alle andere waardes, nu ben ik meer geinformeerd dankzij het forum hier. En dan kan ik het allemaal over leggen met mijn DA.
Ook over bloeddruk meten en hart controle. Hoop dat ze alle middelen in huis heeft om dat uit te voeren, vind het toch altijd zo gestress voor de beestjes om naar DA te gaan. Het liefst heb ik dat ze hier thuis komt voor hartslag op te meten, misschien vraag ik haar daar ook voor.
Laatst gewijzigd door silpeters op 11 jul 2008, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Bericht door kathy »

waarom geeft je dan geen aluminiumhydroxide,ipv de ipakitine.???

kibas kan je er vast en zeker mee helpen en ze heeft ook een link er bij gezet. lees dat maar eens.

ik geeft trouwens ook aluhydroxide als fosfaatbinder.
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Een gemiddelde da-praktijk heeft geen bloeddrukmeter.
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

Mijn DA was laast naar een lezing geweest over niervoeding en katten en daar is uitgekomen dat er ook beter natvoer gegeven kan worden.

Ik was ook bezig om Mickey over te laten gaan naar natvoer maar hij wilde echt niet. ik moest niet mengen maar gewoon het natvoer apart erbij zetten. Het kon weken duren voordat hij het echt lekker zou vinden. Mickey vond er in de weken dus helemaal niets aan maar ja zijn eetlust was daarvoor ook al een stuk minder.

Maar het advies is dus natvoer.
Kibas
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4212
Lid geworden op: 08 sep 2007, 10:42
Locatie: Eindhoven Bashra: lantus (ooit caninsulin) Kika (grijs): overleden 17-5-09 (kreeg lantus)

Bericht door Kibas »

kathy schreef:kibas kan je er vast en zeker mee helpen en ze heeft ook een link er bij gezet. lees dat maar eens.
Ja hoor, je kunt me altijd vragen als je met de berekening of andere vragen zit. Ik ben er nog een kleine week, daarna ben ik 2 weken op vakantie.
Ik raad je aan bij een volgend onderzoek ook de fosfor (weer?) te laten meten. En de calciumspiegel ivm de Ipakitine. Hoeveel was het fosfaatgehalte voor je met de Ipakitine begon? Als je die niet weet, dan kan het handig zijn het even ana te vragen bij de da.
Afbeelding
marielou

Bericht door marielou »

Bloeddruk en hartslag opmeten kan ook vaak thuis, het doppler apparaat is niet zo groot en kan zo worden meegenomen. Ik heb het thuis laten doen, helaas wist de da ( niet mijn eigen da) niet wat een goede bloeddruk bij een kat was! Wel heel erg, vind ik. Nu moet het binnenkort weer. Laat het een aantal keren meteen achter elkaar meten, bloeddruk is bij de eerste meting vaak veel te hoog door stress. Ik denk echt dat daar het grote euvel zit wb de nieren. De hoge hartslag wijst echt ook wel op een bloeddrukprobleem.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Tommy krijgt blikjes Bozita. Ik wil er wel eentje bij je afgooien? Probleem is wel dat het 400g blikken zijn. Ik jaag er met 10 poezels 2 per dag doorheen, maar een kat in z'n uppie moet het wel in 2 dagen weg zien te werken.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Hoi Marielou,

Ben vanmiddag even bij DA langs geweest voor nieuwe voorraad nat voer, en gevraagd naar de metingen, Op veel voorkomende ziektes Diabetes, schildklier, lever,nieren is getest maar niet op Fosfor en Calcium, voor calcium heeft ze nu net een apparaat binnen dus dat zou nog kunnen bij het volgende bezoek.
En helaas is ze niet in bezit van een bloeddrukmeter voor katten.
Ze vroeg me ook of ik soms veel op ineternet aan het lezen was, en vond dat ik het mezelf nog moeilijker maak, en dat Felix al een Fortokor krijgt die zijn bloedruk omlaag haalt. Nou ja daar kon ik het dan mee doen! En nu een dierenarts vinden die alle apparaten bezit en ook nog bij mij thuis komt om op te meten.
Mijn DA heeft niet zoveel vertrouwen in Homeapatie, dus zal ik haar ook maar niet verder vragen naar dat Nier Tonicum. Ook jammer
En inderdaad erg dat jou dierenarts wel een bloeddruk meter heeft maar niet weet hoe hoog/laag die normale waarden horen te zijn..!!!
Hoe gaat het nu met jou katje, beetje onder controle...?
Laatst gewijzigd door silpeters op 11 jul 2008, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

personeeltje schreef: jij koopt het zeker bij zooplus? heb jij die blikken met witte of rode poes erop? krijgt gijs nooit weg binnen 2 dagen, en ik wil hem nog niet van de cd afhalen vraag me af of het ook ergens in kleinere blikken te koop is
Allemaal, wit, rood en zwart-wit :catsmiley:
Het is alleen in blikken van 400g te koop. Misschien dat Carny dan een optie is, dat is ook kwalitatief goed blikvoer, maar dat is ook in kleinere maten te koop.

Als je interesse hebt, wil ik bij de volgende bestelling bij Zooplus wel een paar blikjes meebestellen om te proberen of Gijsje het lust.
marielou

Bericht door marielou »

Toch denk ik dat de allerbelangrijkste meting de bloeddrukmeting is. Fortekor is te zwak werkend bij ernstige overdruk. en de hartslag is wel erg snel. daar moet de oorzaak van gezocht worden. En als de bloeddruk te hoog is en omlaag komt gaat het ook beter met de nieren. Die worden dan veel beter ontzien. Rondbellen naar dierenartsen helpt vast wel. Bloeddruk moet rond de 120- 130 liggen. Vaak is het hoger vanwege de stress, tot 160 wordt daardoor meestal als acceptabel beschouwd, 160- 180 daar moet je goed bij blijven en meer dan 180 is het medikatie of in dit geval andere medikatie waarschijnlijk ( meestal Norvasc).Je ziet het; ondertussen weet ik zelf wel hoe het zit.
Met mijn Parsifal gaat het zijn gangetje; hij lijkt het redelijk te doen, maar ik weet natuurlijk niet wat er van binnen gaande is. In ieder geval is de hartkwaal (HCM) heel ernstig en maak ik me over de nieren niet zo'n zorgen. Daar doe ik trouwens al alles aan, dus dat is denkelijk redelijk onder kontrole. Ik zal het niet te weten komen, want ik durf hem niet meer mee te nemen naar de da; het is te veel spanning voor hem en dus te gevaarlijk.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Yep, Carny is rund rund rund met een beetje anders erbij. Er is nog genoeg ander spul, bv. Porta21, "kip in eigen sap". Klinkt helemaal yummie.
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Brigitte schreef:Yep, Carny is rund rund rund met een beetje anders erbij. Er is nog genoeg ander spul, bv. Porta21, "kip in eigen sap". Klinkt helemaal yummie.
Ik zag net ook carni met kalkoen, vis en nog veel meer. Of is dat dan een ander soort carny?
Mirjam

Bericht door Mirjam »

product artikel Prijs (incl. BTW) € aantal kopen
- kip & eend 27052.5 6,99 (0,29 / 100g)

- kalkoen & konijn 27052.8 6,99 (0,29 / 100g)

- kalkoen & garnalen 27052.7 6,99 (0,29 / 100g)

- rund & kip 27052.2 6,99 (0,29 / 100g)

- rundvlees puur 27052.6 6,99 (0,29 / 100g)

- rund & hart 27052.3 6,99 (0,29 / 100g)

- rund & lam 27052.4 6,99 (0,29 / 100g)

- multivlees-cocktail 27052.1 6,99 (0,29 / 100g)
Plaats reactie