Wie heeft ervaring met gebruik van Nier TONICUM

o.a. nierfalen is een ziekte die bij een kat kan voorkomen. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Ik snap alleen de prijs niet. 6,99 voor 100 gram :catscratchhead:
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Da's voor 6 blikken. Het heet allemaal leuk, maar elke Carny-variant bestaat voor 85% uit rundvlees, ook al heet het Tonijn.
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Brigitte schreef:Da's voor 6 blikken. Het heet allemaal leuk, maar elke Carny-variant bestaat voor 85% uit rundvlees, ook al heet het Tonijn.
Das raar
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Da's de Warenwet. Iets mag Tonijn heten als er een tonijn doorheen is gezwommen.
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

Mijn dierenarts heeft denk ik nu 2 jaar een bloeddrukmeter en ik ben met Boefje en Mickey altijd wel naar de praktijk gegaan. We werden als 1e op de dag ingepland en werden gelijk naar de behandelkamer geloodst zodat de kat kon acclimatiseren. Na ongeveer 20 minuten de DA die dan verschillende metingen deed, een stuk of 20. De eerste keren waren hoog rond 230, later door het medicijn Amlopidine werd het al wat lager rond 215 en omdat zijn nieren niet goed waren kreeg hij ook nog Fortekor erbij en toen was de bloeddruk goed 160-170.
Kibas
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4212
Lid geworden op: 08 sep 2007, 10:42
Locatie: Eindhoven Bashra: lantus (ooit caninsulin) Kika (grijs): overleden 17-5-09 (kreeg lantus)

Bericht door Kibas »

Brigitte schreef:Als je interesse hebt, wil ik bij de volgende bestelling bij Zooplus wel een paar blikjes meebestellen om te proberen of Gijsje het lust.
Ik heb nog het een en ander in huis van voordat Bashra nierklachten kreeg, dus je kunt bij mij wel wat komen ophalen, voor of na mijn vakantie. Ik heb trouwens ook nog carnibest in de vriezer voor de liefhebber. Gratis gekregen ter test, nauwelijks iets van gebruikt.
Afbeelding
Kibas
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4212
Lid geworden op: 08 sep 2007, 10:42
Locatie: Eindhoven Bashra: lantus (ooit caninsulin) Kika (grijs): overleden 17-5-09 (kreeg lantus)

Bericht door Kibas »

silpeters schreef:voor calcium heeft ze nu net een apparaat binnen dus dat zou nog kunnen bij het volgende bezoek.
Een da kan het bloed ook opsturen/af laten halen. Dus alle testen op velerlei gebied kunnen gedaan worden, ook die waar je da geen apparatuur voor heeft.
marielou schreef:Ik zal het niet te weten komen, want ik durf hem niet meer mee te nemen naar de da; het is te veel spanning voor hem en dus te gevaarlijk.
Ik zou ook wel de nierwaarden van Kika willen weten, maar durf haar ook niet meer mee te nemen naar de da, de laatste keer kon haar hart het nauwelijks aan.
Afbeelding
marielou

Bericht door marielou »

Precies, mij is het ook te gevaarlijk. Bovendien kan ik niet méér doen op niergebied dan ik al doe, dus het heeft verder nauwelijks zin om de waardes te weten. Zolang hij maar goed eet en zijn adem het goed doet ben ik tevreden. Maar de bloeddruk ga ik wel weer laten doen einde van de maand; en ik weet nu wel hoe de waarden horen te liggen. En natuurlijk bij mij thuis.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Oke jullie hebben het redelijk voor elkaar met DA, maandag ga ik langs 2 praktijken om het uit te leggen, hoop dat een van hun verder kan helpen met bloeddruk meting. Is dat soms een heel duur apparaat dat de meesten het niet in praktijk hebben?
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Volgens mij wel, je was er niet met een paar honderd euro. Daarnaast is het een gedoe, je moet zorgen dat de poes niet teveel stress heeft (weghouden bij honden in de wachtkamer, laten acclimatiseren, meerdere keren testen in een rustige omgeving). Bovendien is het besef dat bloeddruk bij katten van belang is, nog lang niet doorgedrongen.
marielou

Bericht door marielou »

Ja, het is nog lang geen standaard onderzoek, terwijl veel oudere katten een te hoge bloeddruk schijnen te hebben. Bij Parsifal werd het wel meteen gemeten toen hij iets meer dan 3 jaar geleden HCM bleek te hebben. Maar voor de nieren is het dus ook een heel belangrijk gegeven. Maar vreemd genoeg geven ze voor de nieren vaak Fortekor, wat de bloeddruk verlaagt, zonder te weten hoe het met de bloeddruk zit. Je zou zeggen dat een beetje logisch nadenken je dan naar het opmeten van de bloedddruk brengt.
In Amsterdam zijn de da'en wel ruim voorzien van bloeddrukmeters, maar dan moet je er weer eentje vinden die klein en licht genoeg is en dan ook behorend bij een da die bereid is thuis te komen. En dan graag 1 die de juiste bloeddrukwaardes kent! Dat heeft me echt verbijsterd, dat een da dat niet weet en zich zeer stellig beroept op cijfers die pertinent onwaar zijn. Ik heb er ook nog een bom geld voor betaald. Dat vind ik niet erg als ik een betrouwbaar resultaat te horen krijg, maar wat het gebrek aan kennis van da'en betreft moet ik me eigenlijk niet meer verbazen. Wel erg dat je zelf een halve da moet zijn, om alles te kunnen kontroleren wat de "echte" da je voorkletst.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Vervolg van Felix,
Hij is afgelopen dinsdag getest bij DA, bloeddruk was 160 en hartslag 150, wat dat betreft ben ik dus wat meer gerustgesteld. Bloeddruk werd trouwens om zijn staart gemeten, dat schijnt betrouwbaarder te zijn al om de poot. Felix gedroeg zich als een voorbeeldig patient, liet alles rustig toe. :catwag:
Calcium gehalte in bloed was goed en volgens DA mag ik de Ipaktine wel geven.
Ureum 25,1 en Crea 314, iets lager als de vorige keer, maar dat was toen bij een andere DA gemeten.
DA vond hem er mooi uitzien voor een nierpatient en zag niets van uitdroging gelukkig. Verder gaat het eten soms nog mondjes maat, maar ik hou vol en probeer alles om hem zoveel mogelijk te laten eten, hij is deze week zelfs een onsje aangekomen.
Ben nog niet veel wijzer geworden over de Nier Tonicum, heb het wel in huis maar durf het nog niet te geven, op de bijsluiter staat dat je het middel niet langer als drie maanden achtereen mag geven... of DA moet vragen, heb nog geen DA gevonden hier die achter dit soort medicijnen staat of er veel van af weet.
Ik heb ook van iemand een tip gekregen over klassieke homeopathie.. dat dat soms goed kan zijn... maar wacht voorlopig eerst de volgende onderzoek resultaten af.
Oww ja DA had het ook over af en toe Lax-a-past te geven dat kan zijn stofwisseling/ afvalstoffen bevorderen.....!
Voor hier iedereen sterkte met jullie katjes en hopen op gezondheid..! :catwalk2:
Als ik weer nieuws heb dan plaats ik t.z.t op dit forum
Laatst gewijzigd door silpeters op 27 jul 2008, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
marielou

Bericht door marielou »

Ja, de laxa plast of hoe heet het is de lactulose waar ik het eerder ook al over had. Is heel goed, want het bindt de ureum in de darmen, zodat het niet in het bloed terecht komt. en te hoge ureum maakt misselijk, dus het helpt heel erg als je daar een deel van kwijt kan.
marielou

Bericht door marielou »

Ik geef mijn Parsifal ook elke dag lactulose, hij krijgt per dag iets van 1,5ml, maar je moet uit proberen wat goed wordt geaccepteerd. Een kat krijgt het normaal tegen konstipatie, daar heeft Parsifal geen last van, maar hij kan prima tegen zo'n 1,5 ml. Langzaam opbouwen, de normale dosering is 3 ml per dag bij konstipatie, maar als je kat er diarree van krijgt kan je meteen weer minder gaan geven, het effect op de ontlasting houdt dan meteen op.
Maar gewoon wel elke dag geven, er zijn aaanwijzingen dat een kat met nierklachten er erg op vooruit kan gaan als hij elke dag lactulose krijgt.
marielou

Bericht door marielou »

Beter bekend onder de naam laxatract of tractonorm in de diergeneeskunde, maar als je gewoon een 300ml fles lactulose bij je apotheek koopt heb je precies hetzelfde en is het een stuk goedkoper. Bij mensen wordt het overigens al lang gebruikt bij nierproblemen, in noodgevallen, als de ureum snel omlaag moet, worden grote doses gegeven om de ureum als het ware uit te spoelen.
Wij gebruiken kleine beetjes om het ureumgehalte zo onder kontrole te houden.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Hoi Marielou,
De lactulose heb ik inmiddels ook in huis, is ook wat makkelijker te mengen door het voer. Heb zo'n beetje alle middelen in huis lijkt me zo.
Ook nog Trovet dieet voer gevonden voor de afwisseling met RC en Hills.
Nu maar even afwachten.. Bedankt voor de tips.!!!
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
marielou

Bericht door marielou »

Ik zie nu dat je je bericht hebt aangepast en dat je da geen lax-a-plast, maar lax-a-past had aanbevolen!
En dat is heel wat anders dan lactulose, lax-a-past is meer tegen haarballen en tegen overgeven.
Maar toevallig is lactulose, die je nu dus hebt, wel heel goed om te geven in dit geval. Bouw het voorzichtig op. Veel nierkatten hebben last van konstipatie, ik weet niet of dat bij hem ook het geval is? Dan helpt het daar ook nog tegen. Maar als je voorzichtig opbouwt zie je snel genoeg hoe hij reageert. Niet meer geven, als uiteindelijke dosis, dan 3 ml per dag.
En dan elke dag, zo spoel je de ureum goed uit. Samen met het nierdieet, altijd voldoende drinken tot zijn beschikking en de Fortekor en Ipakitine heb je inderdaad alles om de nieren te ondersteunen.
marielou

Bericht door marielou »

De Ipakitine hoef je alleen maar te geven als de fosfaatwaarde in het bloed te hoog is. Is dat gemeten? Nierdieet heeft daarop namelijk al een verlagende werking en het mag ook niet te laag komen.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Vervolg Felix;
Gisteren bij de DA geweest, een bloedtest gedaan, zijn Ureum is nu 21,- (was 25,1) en Crea 301 (was 314) in vier manden tijd iets gedaald, niet echt veel, maar ben al blij dat het niet slechter is. Bloeddruk en hartslag waren wel goed.
Zijn gewicht blijft stabiel ( 5,5 kg), hij eet best goed. Ook geef ik al een maand of 3 die Nier Tonicum. Plus de lactulose en de Ipakitine (beiden afwisselend om de dag).En natuurlijk iedere dag de fortekor.

Weet iemand of 1 a 2 x per week een plakje rosbief kwaad kan voor zijn nieren...??? En of af en toe een stukje wit vis slecht is.. in verband met het eiwit gehalte..?
Heel af en toe probeert ie te bietsen als ik dat zelf eet.

Verder doet hij hij het best goed nu, binnenkort gaat ie nog terug voor tandsteen verwijderen, heb er toch vertrouwen in dat ie nog lang stabiel blijft, tenminste zoals het er nu naar uitziet. Hope so!
Hoe gaat het met jullie katjes...? Hoop bij jullie goed ....??? Ik ben niet zoveel online maar heb beloofd om bij nieuws iets te laten horen dus bij deze. Groetjes Sil, en sterkte en liefs voor jullie katjes..X
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
marielou

Bericht door marielou »

Ik zou echt zelf helemaal geen vis en alleen maar heel af en toe een flinterje rosbief geven.
Het liefst helemaal niets vers, dus. Ik geef mijn Parsifal wel eens een heeeeeel klein stukje kaas, dan zit hij te kijken en te kijken omdat het zo pietselig is, maar hij vind het toch al een hele traktatie. Het is meer een korreltje dan een stukje.
Maar vis is echt niet geschikt.
Drinkt hij voldoende? En hoeveel lactulose geef je, want dat kan je beter elke dag geven. En is de fosfaatwaarde in het bloed echt verhoogd, want anders mag je geen ipakitine geven. Dat moet eerst worden getest. Het nierdieet is immers ook al fosfor verlagend.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Hoi Marielou, denkt dat felix wel genoeg vocht krijgt 2 x per dag een half borrelglaasje water(barleduc) met nier tonicum via pipetje, vind ie ook nog leuk en vraagt/komt er een soort om!

Lactulose schijnt een soort voorloper te zijn op de ipaktinine (volgens de DA) ja je hoort zoveel en weet soms ook niet meer wat wel goed en slecht is.. dat is het probleem he! En ja ik ben voorzichtig met bij voeren van "mensen eten" ben daar nooit geen voorstander van geweest, weet dat het allemaal vaak te zout is, en niet goed.
Maar uiterlijk gaat het goed met hem, als je niet zou weten dan zou je denken dat er niets aan de hand is... (heel verradelijk dus)

Heb jij je poes nog laten meten voor bloeddruk? Weet dat je daar nog mee zat te dubben ..? Is het gelukt..?
Groetjes Sil
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
marielou

Bericht door marielou »

Lactulose en ipakitine hebben volgens mij niets met elkaar te maken, wel binden ze allebei schadelijke stoffen. Lactulose bindt ureum en ipakitine bindt fosfor Maar de ureum moet je zeker binden en het lijf uitkrijgen en ik weet niet of je weet of de fosfaatwaarde in het bloed wel is verhoogd. Als die niet is verhoogd heeft het geen enkele zin om Ipakitine te geven en je loopt ook het, kleine, risiko op een te hoog calciumgehalte in het bloed. De ureum veroorzaakt misselijkheid en dus moet die zoveel mogelijk weg. Lactulose kan helemaal geen kwaad als je er maar voor zorgt dat je niet zoveel geeft dat er diarree ontstaat. Ik zou echt elke dag geven en het liefst ook een beetje over de dag verdeeld.
Ik heb Parsifal's bloeddruk niet meer laten meten, ik heb besloten gewoon door te gaan zoals het nu gaat. Het is een soort broos evenwicht en ik durf toch niets aan zijn medikatie te veranderen, dus hij krijgt geen da bezoek meer.
Gebruikersavatar
silpeters
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jun 2008, 12:38
Locatie: waddinxveen

Bericht door silpeters »

Hoi Marielou bedankt voor je reakties, begrijp het als je Parsifal redelijk stabiel is dat je hem/haar geen DA bezoek aandoet, houden zo! Blijft allemaal maar afwachten en je kunt niet meer als je best doen, en dat doe je ook! Ik geef afwisselend ipaktinine en lactulose, want als ik teveel van het een of ander er door heen doe, eet ie er maar weinig van!
Kotsen doet ie gelukkig maar zelden, niet meer als mijn andere katten(hooguit 1 x per maand)
Zijn zusje (zelfde nest)is van de week ook getest op bloedwaarden haar ureum was 8.6 en Cre 149 (moet 145 zijn) Ze krijgt ook al een tijd nierdieet dus maar even afwachten hoe het daar mee gaat. Verder heb ik nog een Snoopy van 12 jaar onder behandeling van DA vanwege te snelle schildklier en granuloom complex, medicatie; met felimazole en prednoral 5.mg. waar ze dik van is geworden, dus opletten blijft het met hun allemaal bijna bejaarde katjes! Snoopy gaat om de vijf weken terug voor controle, omdat de granuloom bijna in haar keeltje zit en per toeval ontdekt is tijdens gebitscontrole, en ik het zelf niet kan zien je moet echt haar tong eruit trekken zeg maar... Ze at nog steeds haar brokjes dus daaraan kon je het ook niet merken. Katten zijn echt sterk en hebben hoge pijngrens.. ze laten het niet snel merken.. helaas.
2 poezen en en 1 kater van 12 en 13 jaar.
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Bericht door kathy »

ik geef aluminiumhydroxide ipv de ipakitine. de aluhydroxide is beter omdat het de calcium niet verlaagd,maar zoals marielou ook al zegt moet je wel zeker zijn dat de fosfaten verhoogd zijn.

lactulose is voor het ureum goed en natuurlijk eventuele verstoppingen. ik zou de beiden geven en niet om de dag zoals je schrijft. het zijn totaal andere middelen.

als je meer info wil over de aluhydroxide dan kun je me mailen en de lactulose geef ik aan mijn kat. 3 ml per dag en dan in 2 keer verdeeld. mijn kat eet het gewoon door het voer.
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Plaats reactie