Hoe test je de kat op Neuropathie

Diabetische Neuropathie is een complicatie die bij suikerziekte kan voorkomen; het is een stoornis in de functie van het perifere zenuwgestel. Alles bij elkaar over Diabetische Neuropathie.
Henny

Bericht door Henny »

Brigitte schreef:Ik ken geen wetenschappelijk bewijs van de werking van Cobalamine bij katten ....

Diabetes zorgt niet voor een tekort aan cobalamine. Het wordt gebruikt ter ondersteuning van het herstel van de zenuwen bij diabetische neuropathie. De katten kunnen uiteindelijk weer normaal open. Hoera! Op dat moment zijn ze echter goed ingesteld, dus wat heeft het herstel veroorzaakt? Tommy moest twee maanden op normaalwaardes zitten voor ie weer kon lopen. Als cobalamine had geholpen, had het al veel eerder gewerkt.
Cobalamine is zelfs de enige stof die de zenuwen kan herstellen of dit nu door eigen aanmaak is of door het geven als supplement. Men weet ook dat het zelfs drie maanden kan duren. Bekend is ook dat men normaalwaardes moet hebben en dat geldt zowel voor mensen als voor dieren in het algemeen.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Maar niet iedereen die een kat met neuropathie heeft, geeft cobalamine, dus waar komt het herstel in dat geval dan vandaan?
Henny

Bericht door Henny »

Eigen aanmaak.....
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Dus dat zou kunnen betekenen dat extra cobalamine niet eens nodig is.

Op www.stopdepijn.nl staat een uitgebreide brochure over diabetische neuropathie. Bij mensen bestaat de therapie uit pijnbestrijding.
Henny

Bericht door Henny »

Bij mensen is diabetes een indicatie om b12 te laten bepalen. Dus bij mensen kan diabetes en een tekort aan b12 samengaan.

Het voordeel van zo'n discussie is dat het motiveert om veel te lezen.
Henny

Bericht door Henny »

Brigitte schreef:Dus dat zou kunnen betekenen dat extra cobalamine niet eens nodig is.

Op www.stopdepijn.nl staat een uitgebreide brochure over diabetische neuropathie. Bij mensen bestaat de therapie uit pijnbestrijding.
Als ik mag kiezen uit die middelen met al hun bijwerkingen en cobalamine, geeft mij dan maar cobalamine.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Maar het is toch raar dat cobalamine niet eens genoemd wordt?
Henny

Bericht door Henny »

Tja de verkoop van pijnstillers zou toch flink dalen hé?
Zou dat even tegenvallen voor de farmaceutische industrie.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Of het wetenschappelijk bewijs is toch niet zo wetenschappelijk.
Henny

Bericht door Henny »

Soms zie je wel eens een goed artikel.
Hier over b12 en de b vitaminen in het algemeen.

http://www.diabetesjournaal.nl/voeding/ ... nodig.html
Brigitte

Bericht door Brigitte »

De DNS server die ik gebruik ligt half plat, ik kan nu bijna geen enkele site bereiken die ik nog niet eerder heb bezocht, maar ik kijk vanmiddag (hopelijk) wel even.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

OK, gelezen. Het bezwaar dat ik tegen dit soort berichten heb, is dat het om mensen gaat. Mensen en katten zijn totaal anders, denk alleen aan de voeding en voedingsbehoefte. Over de stelling dat een overdaad aan bepaalde vitamines geen kwaad kan, wordt inmiddels genuanceerder gedacht, bv. de bij katten inmiddels bekende schadelijke gevolgen van overdosis vitamine C.

Ik vind het niet verstandig om zomaar supplementen te gaan geven zonder de dierenarts te raadplegen op basis van artikelen die op mensen slaan.
Henny

Bericht door Henny »

Voor alle supplementen en medicijnen geldt dat je dit verantwoord moet doen, dit is zelfs een eerste vereiste. En bij vitamine C geldt dit ook, dat een overdosering kan leiden tot blaasgruis hoeft niet te betekenen dat je het dan maar helemaal niet moet geven als de kat er baat bij heeft. cobalamine helpt bij het herstel van zenuwschade, afhankelijk van de beschadiging kan dit lang duren. Sommige katten herstellen vanzelf, maar dat is dan geen referentie voor alle katten.
Tenslotte geven we onze katten Lantus en die was toch eigenlijk bedoeld voor mensen.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Precies, maar naar het gebruik van Lantus bij katten is uitgebreid onderzoek gedaan en er is veel ervaring mee. Het effect is ook aantoonbaar en dat is de cobalamine niet. Ik heb ernstige twijfels over het nut van vitamine C bij katten overigens.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Die Xobaline heeft bij Tommy totaal geen effect gehad.
Gebruikersavatar
remony
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 245
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:59
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door remony »

bedoelen jullie dat je dit aan de kat kan geven, met zwakke achterpoten, spieren?

hier de linkhttp://www.twenga.nl/aanbieding/23165/2 ... 39865.html
groeten, Yvonne

Vlekje is naar de regenboogbrug sinds 15-04-2009. Het is zo stil in huis...Mis je meisie.
Gebruikersavatar
remony
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 245
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:59
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door remony »

beetje laat, maar bedankt voor het advies. Ga het bestellen. :catnutty:
groeten, Yvonne

Vlekje is naar de regenboogbrug sinds 15-04-2009. Het is zo stil in huis...Mis je meisie.
Gebruikersavatar
janine1
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 aug 2010, 14:49
Locatie: Groningen

Re: Hoe test je de kat op Neuropathie

Bericht door janine1 »

Heb vandaag de tabletjes gekregen, maar hoe geef je het? Gewoon in het bekje of door het eten?
[url=https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0As6_od8Usv2XdHZIanlrdGFRREF1RkR0eTl3elVKbGc&hl=en#gid=0]WAARDES ODIN[/url]
Gebruikersavatar
kathy
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8048
Lid geworden op: 24 feb 2007, 08:53
Locatie: enschede

Re: Hoe test je de kat op Neuropathie

Bericht door kathy »

als jij makkelijk kan pillen dat kun je het rechtstreeks geven in het bekkie,maar als dat niet lukt dat kun je het door het eten doen,of bv verpakken in een stukje leverworst of zoiets. als het maar binnen komt... :hee:
groetjes kathy

*nobo* 17-04-2012. Is 21 jaar geworden en had 6 jaar suikerziekte.
Plaats reactie