Hoe test je de kat op Neuropathie

Diabetische Neuropathie is een complicatie die bij suikerziekte kan voorkomen; het is een stoornis in de functie van het perifere zenuwgestel. Alles bij elkaar over Diabetische Neuropathie.
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Hoe test je de kat op Neuropathie

Bericht door Jeanne »

(van de site: Diabetes bij katten - van Harm Knol)

Na ongeveer een jaar kreeg Max last van spierzwakte in zijn achterpoten. Hij kon de trap niet meer op komen, sprong niet meer op schoot, en hij moest om de twee meter gaan zitten. Wanneer hij stond, zakte hij gewoon door zijn achterpoten. Het bleek niet aan de spieren te liggen, maar aan de zenuwen. Vooral de lange zenuwen waren door de hoge bloedsuikerwaarden beschadigd. Dit staat bekend onder de naam Perifere Neuropathie. Er is een aantal test dat jezelf kan uitvoeren of er mogelijk sprake is van neuropathie.

Een daarvan gaat als volgt: Laat je kat normaal staan. Pak hem zo vast dat hij niets kan zien, en zet zijn achterpoot met de bovenklant op de grond. Dubbel dus, als het ware. Normaal moet je kat deze stand onmiddellijk corrigeren. Een vertraging duidt al op een afwijking.

Een ander test gaat zo: Til je kat zo vast dat hij niets ziet en met zijn achterpoten naar beneden bungelt. Wanneer je nu voorzichtig met de voorkant van de pootjes bijvoorbeeld een tafelbladrand raakt moet je kat onmiddellijk zijn pootjes òp de tafel zetten. Hier geldt hetzelfde, een vertraging duidt op een afwijking. Natuurlijk kan alleen de dierenarts de uiteindelijke diagnose stellen.

Hoewel het een algemeen bekende complicatie is van suikerziekte, ook bij mensen, is er weinig aan te doen. De dierenarts wist dus ook geen raad, en we dachten dat het afgelopen was.

Totdat ik (alweer) een artikel op het internet las over veganisten en vitamine B12, en nog een Amerikaanse site over een kat met soortgelijke problemen. De oplossing zou een speciale variant van vitamine B12 moeten zijn. Onze dierenarts verzekerde me dat zelfs grote doses B12 niet schadelijk zijn, en was zelf ook erg benieuwd of het zou werken. De aanschaf van methylcobalamine bleek nog wel een probleem ... nog nooit van gehoord en nergens te krijgen, ook niet bij de groothandel! Dan maar via de onuitputtelijke bron ... internet. Jawel, daar was het wel te krijgen, bij LEF, Life Extension Foundation. Dat is een bedrijfje dat vitamines en voedingssuplementen verkoopt aan gezondheidsfanatici.

Het duurde bijna 3 maanden voordat ik 3 potjes met 1 mg methylcobalamine pilletjes in huis had. Er zat bovendien een chemisch aardbeiensmaakje aan. Niet meteen de favoriete smaak van Max!

Voordat we Max B12 gaven zijn we eerst naar de dierenarts gegaan voor een nulcontrole, om zeker te stellen dat niet alleen wij de eventuele verbeteringen zouden zien.

Na drie dagen meenden wij die al te kunnen te bespeuren. Na een maand was het ergste over, en na drie maanden kon je het verschil met een gezonde kat niet meer zien. Ook de dierenarts stond versteld!

Sinds hij vitamine B12 slikt gaat het uitstekend met hem!
Gebruikersavatar
Dominique en Melanie
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:25
Locatie: Amsterdam

Wie heeft er nog vitamine B12 nodig ?

Bericht door Dominique en Melanie »

Hopelijk gaat het inmiddels weer beter met jouw kat !
Gezien ik mezelf spuit met B12, kan ik heel makkelijk aan de B12 komen daarbij is in Duitsland deze vloeistof vrij verkrijgbaar. Ik heb gegevens van een DU apotheek die de B12 gewoon thuisstuurt.
Ik ben zeer bekend met het B12 te kort probleem gezien ik door dit te kort zelf bijna in een rolstoel terecht gekomen, kamp nu nog met beschadigde zenuwenbanen.
Dus hulp nodig op gebied van B12, vraag het mij
Groetjes Dominique
Liefs van Dominique en kopjes van Melanie
Melanie is een Britse-korthaar van 20 jaar en heeft sinds 2003 lichte suikerziekte.Inmiddels gebruikt zij ook Amlodipine, bloeddruk en Atenolol, hart. En is sinds 11 april 2011 StrumazolVRIJ
Gebruikersavatar
Dominique en Melanie
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:25
Locatie: Amsterdam

Hydroxocobalaminehydrochloride in de volksmond vitamine B12

Bericht door Dominique en Melanie »

In reactie op vorig bericht:

Hydroxocobalaminehydrochloride in de volksmond vitamine B12

Gewone vitamine B12 kan je niet injecteren en kan je gewoon bij de drogist kopen. Degene waar ik het overheb is alleen op recept verkrijgbaar.

Dat bedoelde U toch ?

Net mijn DA hierover gesproken en als ik wil kan ik mijn kat (gezien leverproblemen en wat neurologische afwijkingen) voor de zekerheid Hydroxocobalaminehydrochloride injecteren want dit kan geen kwaad. Te veel aan Hydroxocobalaminehydrochloride wordt gewoon door het lijft afgevoerd.

Nogmaals er bestaat een site over vitamine B12 te kort waar alles terug te vinden is en welke klachten je ervan kan krijgen. Dit zal voor dieren niet heel erg veel verschil maken. Zie het als een leidraad.
www.stichtingb12tekort.nl
Liefs van Dominique en kopjes van Melanie
Melanie is een Britse-korthaar van 20 jaar en heeft sinds 2003 lichte suikerziekte.Inmiddels gebruikt zij ook Amlodipine, bloeddruk en Atenolol, hart. En is sinds 11 april 2011 StrumazolVRIJ
Henny

Bericht door Henny »

Een paar maand geleden heb ik die vraag hier op het forum gesteld. Namelijk of iemand ervaring heeft met het injecteren van cobalamine bij katten. Geen antwoord, soms moet je wat geduld hebben. :catsmiley:
Hoe bepaal je de dosis?
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Ik vind al die toevoegingen ook eng hoor.
Henny

Bericht door Henny »

personeeltje schreef:volgens mij doet niemand dat hier en heeft ook niemand dat ooit gedaan henny, maar welke zou je dan kiezen? mietsie heeft het niet meer nodig toch?
Het was ook een paar maand geleden dat ik dat vroeg. Er is niets engs aan hoor de halve sportwereld spuit zich in met cobalamine. Ook in de alternatieve geneeskunde wordt cobalamine voorgeschreven. Hier in Nederland is het alleen niet vrij verkrijgbaar omdat het als geneesmiddel geregistreerd staat. Cobalamine is de enige "voedingsstof" die cobalt bevat en is onmisbaar voor het hele zenuwstelsel inclussief de hersenen.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Open deur: in de sportwereld wordt ook volop doping gebruikt en dingen als anabole steroïden, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is :catsmiley:

De alternatieve hoek, tja, wat mij betreft is het niet voor niks de alternatieve hoek, ik geloof er niet zo in.
Henny

Bericht door Henny »

Brigitte schreef:Open deur: in de sportwereld wordt ook volop doping gebruikt en dingen als anabole steroïden, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is :catsmiley:

De alternatieve hoek, tja, wat mij betreft is het niet voor niks de alternatieve hoek, ik geloof er niet zo in.
Nou er is wel een verschil tussen doping en cobalamine hoor. Van cobalamine is gewoon wetenschappelijk bewezen dat het werkt bij neurologische aandoeningen. Dat sporters er een langer uithoudingsvermogen door krijgen is misschien wel misbruik van een geneesmiddel. En een geneesmiddel is het, want het staat als zodanig geregistreerd.
Henny

Bericht door Henny »

personeeltje schreef:
Henny schreef: Het was ook een paar maand geleden dat ik dat vroeg. Er is niets engs aan hoor de halve sportwereld spuit zich in met cobalamine.
moet je arnold schwarzenegger b.v. nu eens zien :catsmiley:

ja trouwens toen ook niet :catsmiley:
Hij zal vast meer gebruikt hebben dan cobalamine.... :catsmiley:
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Mietsie kan z'n teentjes nota bene weer strekken ...
Henny

Bericht door Henny »

Het was meer voor zijn lever bedoeld. Binnenkort ga ik toch weer eens langs bij de dierenarts, ik zal eens vragen wat hij ervan vindt.
Mirjam

Bericht door Mirjam »

En ook vind ik niet dat je een mens met een kat kan vergelijken.
Ik ben dus ook niet zo voor al die toevoegingen.
Henny

Bericht door Henny »

Dankzij wat?
Volgens mij toch door trouw de cobalamine te geven.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Ik heb Tommy de veel hogere Amerikaanse doseringen gegeven en het hielp geen zier. De bss moet onder controle zijn bij zware neuropathie, iets anders helpt niet.
Henny

Bericht door Henny »

Het is wel een voorwaarde dat de bss goed afgesteld moet zijn. Cobalamine blijft in de lever en werkt nog drie maanden door, dus waarschijnlijk heb je zijn buffer goed gevuld gehad met de hoge doseringen. Dat cobalamine werkt is wetenschappelijk bewezen.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Bij mensen. Een kattenlever is zeer kwetsbaar, dus ik vind het zelfs een eng idee dat het spul wordt opgeslagen. Het gaat wel om een zeer zware overdosering.
Henny

Bericht door Henny »

Bij mensen is het bewezen maar juist ook bij katten. Cobalamine wordt in de lever opgeslagen maar overdosering bestaat niet, vol is vol en de rest verlaat het lichaam via een natuurlijke weg. Een tekort aan cobalamine bestaat wel en heeft desastreuse gevolgen voor het hele zenuwstelsel dus ook de hersenen.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Ik ken geen wetenschappelijk bewijs van de werking van Cobalamine bij katten ....

Diabetes zorgt niet voor een tekort aan cobalamine. Het wordt gebruikt ter ondersteuning van het herstel van de zenuwen bij diabetische neuropathie. De katten kunnen uiteindelijk weer normaal open. Hoera! Op dat moment zijn ze echter goed ingesteld, dus wat heeft het herstel veroorzaakt? Tommy moest twee maanden op normaalwaardes zitten voor ie weer kon lopen. Als cobalamine had geholpen, had het al veel eerder gewerkt.
Henny

Bericht door Henny »

Brigitte schreef:Ik ken geen wetenschappelijk bewijs van de werking van Cobalamine bij katten ....

Diabetes zorgt niet voor een tekort aan cobalamine. Het wordt gebruikt ter ondersteuning van het herstel van de zenuwen bij diabetische neuropathie. De katten kunnen uiteindelijk weer normaal open. Hoera! Op dat moment zijn ze echter goed ingesteld, dus wat heeft het herstel veroorzaakt? Tommy moest twee maanden op normaalwaardes zitten voor ie weer kon lopen. Als cobalamine had geholpen, had het al veel eerder gewerkt.
Cobalamine is zelfs de enige stof die de zenuwen kan herstellen of dit nu door eigen aanmaak is of door het geven als supplement. Men weet ook dat het zelfs drie maanden kan duren. Bekend is ook dat men normaalwaardes moet hebben en dat geldt zowel voor mensen als voor dieren in het algemeen.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Maar niet iedereen die een kat met neuropathie heeft, geeft cobalamine, dus waar komt het herstel in dat geval dan vandaan?
Henny

Bericht door Henny »

Eigen aanmaak.....
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Dus dat zou kunnen betekenen dat extra cobalamine niet eens nodig is.

Op www.stopdepijn.nl staat een uitgebreide brochure over diabetische neuropathie. Bij mensen bestaat de therapie uit pijnbestrijding.
Henny

Bericht door Henny »

Bij mensen is diabetes een indicatie om b12 te laten bepalen. Dus bij mensen kan diabetes en een tekort aan b12 samengaan.

Het voordeel van zo'n discussie is dat het motiveert om veel te lezen.
Henny

Bericht door Henny »

Brigitte schreef:Dus dat zou kunnen betekenen dat extra cobalamine niet eens nodig is.

Op www.stopdepijn.nl staat een uitgebreide brochure over diabetische neuropathie. Bij mensen bestaat de therapie uit pijnbestrijding.
Als ik mag kiezen uit die middelen met al hun bijwerkingen en cobalamine, geeft mij dan maar cobalamine.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Maar het is toch raar dat cobalamine niet eens genoemd wordt?
Plaats reactie