bloedsuikercurve

Alle informatie over zelf glucose meten bij de kat.
Plaats reactie
Pluis86
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2010, 20:43

bloedsuikercurve

Bericht door Pluis86 »

Ik heb een vraag, over het opstellen van een bloedsuikercurve. Ik ben voor school met een opdracht bezig over suikerziekte bij mensen, honden en katten. We gaan hier in op de chemische structuur van insuline en alle stoffen die hierbij betrokken zijn. Ook moeten we de het bloedsuikerspiegel van een mens hond of kat om het uur of om de 3 uur meten. Ik ken helaas niemand die suikerziekte heeft, of een dier met deze ziekte. Mijn vraag is dan ook of iemand gegevens van een bloedsuikermeting voor mij heeft, want ik ken niemand bij wie ik dit zou kunnen doen. Ik ben bijna klaar met het hele verslag, dit is het enige ontbrekende stukje. Ik vind het heel vervelend om zonder goede reden de hond of kat van een onbekende helemaal lek te prikken om de paar uur. Ik zou het heel fijn vinden als iemand deze gegevens voor mij zou hebben.
Alvast bedankt,
groetjes Nathalie
Gebruikersavatar
Hetty
kattofiel
kattofiel
Berichten: 4750
Lid geworden op: 20 sep 2005, 22:20
Locatie: Brunssum

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Hetty »

Hoi, welkom hier!
Met welke opleiding ben je precies bezig?
Curves genoeg hier zowel van de kat en ook van een hond hier! Je zult zo wel antwoord krijgen!
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Hahahah, Hetty, ik heb eigenlijk meer zoiets van: die curves zijn zó makkelijk te vinden, die kan ze zelf wel even opzoeken.... (tip: kijk in de onderschriften naar de tekst 'waardes [naam kat]", en meer zeg ik niet.

Nathalie, welkom hier! En ook ik ben heel benieuwd voor wat voor opleiding jij deze info nodig hebt? En kan je ons meer vertellen over je werkstuk? Heb je grote verschillen gevonden tussen mens, hond en kat?
Pluis86
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2010, 20:43

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Pluis86 »

Ik moet voor school (6 gymnasium) een profielwerkstuk maken. Het gaat eigenlijk over diabetes bij mensen, maar er moet ook een onderzoek bij zitten. Ik weet wel hoe ik de bloedsuikerspiegel kan meten, ik heb wel eens op de kat van de buren (ook suikerziekte) gepast als ze op vakantie waren. Ik moest ook insuline injecteren. Ze waren wel een lange tijd weg dus ik heb voor hun administratie een aantal keer met een glucosemeter de hoeveelheid glucose in het bloed in mmol/l opgemeten. Vandaar dat ik ook op het idee gekomen ben om dit voor een onderzoekje in mn werkstuk te gebruiken. Probleem is alleen dat ik niemand ken met een zieke kat (gelukkig maar ook eigenlijk, maar toch wel jammer).

Ik begrijp alleen niet wat jullie bedoelen met de onderschriften. Ik ken de site ook neit zo goed, dus ik weet echt niet waar ik meot zoeken eigenlijk.. :blos:
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Kijk in de tekst onder het echte bericht, het onderschrift dat bij elk bericht geplaatst is, bij mij staat daar dus 'waardes Carlijntje' bij. Als je daarop klikt, kom je op een Google sheet met alle waardes van toen ik Carlijn nog insuilne gaf en enige tijd daarna. Dit geldt voor veel mensen hier, dat zij de waardes bijhouden in zo'n Google sheet en dat in hun onderschrift vermeld hebben staan.
Gebruikersavatar
Dikkie
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 433
Lid geworden op: 11 aug 2009, 19:03
Locatie: Den Haag

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Dikkie »

:kombinnen:

Onderaan onze berichten zie je de waarden staan. In mijn geval 'waarden Dikkie'. Nu ben ik niet zo'n goed voorbeeld, want ik heb niet veel curves gemaakt, maar bij bijna iedereen staat wel een onderschrift wat verwijst naar de waarden. Als je daarop klikt kom je in een sheet waar je alle gemeten waarden kunt terugvinden. Je kunt daar bijna wel bij iedereen een curve vinden, dus een meting van bijvoorbeeld elk uur.

Veel succes met je onderzoek, en als je iets leuks, verrassends of interessants tegen komt horen wij dat natuurlijk graag!
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Jeanne »

Het lijkt me beter, dat je alleen een sheet gebruikt, waarvan de kateigenaar je toestemming geeft. Niet iedereen vindt het prettig er zal heus wel iemand positief hierop reageren.

Wist je dat er voor dieren in principe Caninsulin insuline gebruikt wordt, dat die niet voor mensen wordt gebruikt?

Daarnaast zijn er ook katten niet goed op Caninsulin reageren en niet genoeg zakken met hun waardes en humane insuline gebruiken, Lantus/Glargine.
Het is ook een heel ander proces.
Als je meer informatie hierover wil en voor je werkstuk wil gebruiken, zullen er vast wel mensen zijn die je die informatie willen verschaffen. Wil je wel de bronvermelding erbij zetten. http://www.suikerkatten.nl/forum" onclick="window.open(this.href);return false;

We zijn ook zeer benieuwd naar je werkstuk, als het af is, laat je ons dan nog weten hoe het op school ontvangen is?

Veel succes.
Gebruikersavatar
Gizmo2000
kattenfan
kattenfan
Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 sep 2009, 09:10
Locatie: Brunssum

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Gizmo2000 »

:halloww:
Gizmo krijgt Lantus en ik was tot voor kort een zeer nieuwsgierige prikker dus wij hebben van bijna elke dag een soort curve :fluitketel:
Nu heb ik onze sheet toevallig geblokkeerd maar als je me een emailadres stuurt kan ik je wel toegang geven. Succes met je werkstuk!
Groetjes Anke, Kane (& MissGizz 12-11-2011 r.i.p.)
Waarde's Gizmo Online

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Nynke »

Hoi! Waar in Nederland woon je? Misschien is er hier wel iemand in jou buurt waar je een keertje mag gaan testen.
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
Gebruikersavatar
Cd
kattofiel
kattofiel
Berichten: 5380
Lid geworden op: 15 jul 2008, 00:47
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: bloedsuikercurve

Bericht door Cd »

De sheet van Solo op Lantus mag je van mij ook wel gebruiken hoor. Zeker de 1e pagina's (augustus/september 2008) bevatten de nodige curves!! Daar waren we aan het instellen.
Succes met je werkstuk!!
Chantal en Solo
waardes Solo
http://www.fedors-site.nl (site over Fedor + huisgenootjes)
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie