OVER ETEN GEVEN VOLGENS DE FACULTEIT

Alle informatie over insuline en het gebruik ervan!
Plaats reactie
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Hier gaat ie de fout in:
Er hoeft strikt genomen dus geen tweede maaltijd (per insuline-injectie) te worden gegeven ‘om de tweede insulinepiek op te vangen’.
De tussenmaaltijd is niet bedoeld om de tweede piek op te vangen, maar om de eerste piek niet door te laten schieten.

De bewering over de situatie in het buitenland ga ik onderzoeken.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Anzahl der Mahlzeiten

Viele Katzen bevorzugen eine Ernährung in kleinen, über den Tag verteilten Mengen (etwa 5-11 kleine "Snacks") anstelle von separaten Mahlzeiten. Außerdem scheint bei Katzen kaum ein Zusammenhang zwischen Fütterung und Hyperglykämie zu bestehen, was wahrscheinlich auf diese häufigen kleinen "Mahlzeiten" zurückzuführen ist. Im Idealfall sollte daher zu Beginn der Stabilisierung einer diabetischen Katze die übliche Fütterungsroutine (z. B. Futter immer vorhanden - ad libitum -, zwei- oder dreimal täglich Angebot von Mahlzeiten/frischem Futter) eingehalten werden. (caninsulin.de)
Als Clyde 2001 zum Diabetiker wurde, durfte ich nur zwei große Mahlzeiten am Tag vor den Insulinspritzen füttern. Mittlerweile ist man zu anderen Erkenntnissen gekommen. Bei Katzen soll die postprandiale Hyperglykämie (Ansteigen der Zuckerwerte nach Mahlzeiten) nicht sehr ausgeprägt sein. Darum ist es möglich, ihnen ständig Futter zur Verfügung stehen zu lassen. (katzendiabetes.de)
Most people here would agree that feeding a cat between the time insulin peaks and the next shot is unwise, although a small high-protein, zero-carbohydrate snack such as chicken or tuna should not substantially affect blood glucose. Whatever you decide, be consistent. (FDMB1)
-2 and 1/2 hours later or what we refer to as "+2.5", offer a snack of 1/3 breakfast...(As the insulin works to lower the blood glucose, offering a snack will help balance a drop that is happening too fast.) (FDMB2)
Because of the (sometimes) steep drop, it is important to make food available around the time of nadir to help "smooth" the curve. This can be done either with a timed feeder or free feeding your cat. (petdiabetes.com)
Tja, het zal wel allemaal te weinig wetenschappelijk zijn, maar ik kom er steeds meer achter dat er een groot gat zit tussen wat wetenschappers denken over en wat de praktijk is van de behandeling van suikerkatten.
Moniek

Bericht door Moniek »

Ik weet wel dat op het duitse forum, de katten die van caninsulin op Lantus overstappen allemaal 2x p/d te eten krijgen. Dus 1 maaltijd bij de injectie en niets tussendoor.

Ik dacht juist dat dat ouderwets was, maar in Utrecht beweren ze dus iets anders. :catnoknow:
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Ik ben blij dat ik de oude folder nog heb gekregen....
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Da's dezelfde meneer die zegt dat brokken geen invloed hebben op het ontstaan van diabetes. Dit is een mededeling van huishoudelijke aard, wil verder niks impliceren over slecht onderzoek dat gesponsord is door een brokjesfabrikant of zo.
marielou

Bericht door marielou »

Ik denk dat de snack niet alleen gegeven moet worden om te voorkomen dat de 1e piek te diep wordt. Want als het zakken te ver en te lang doorgaat, krijg je wel degelijk ook problemen bij de 2e piek. De BSS is dan hopelijk wel weer aan het klimmen, maar waarschijnlijk te weinig omhoog gegaan om de 2e piek, die ook nog langer duurt, op te vangen. Als je dan de 1e piek al (te) laag bent gegaan komt er nog eens een vrij stevige daling overheen. Fijn voor katten die al tegen een hypo aanzitten!
Gebruikersavatar
Tobias & Hans
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:31
Locatie: HOOFDDORP, Caninsulin
Contacteer:

pieken of dalen

Bericht door Tobias & Hans »

marielou schreef:Ik denk dat de snack niet alleen gegeven moet worden om te voorkomen dat de 1e piek te diep wordt. Want als het zakken te ver en te lang doorgaat, krijg je wel degelijk ook problemen bij de 2e piek. De BSS is dan hopelijk wel weer aan het klimmen, maar waarschijnlijk te weinig omhoog gegaan om de 2e piek, die ook nog langer duurt, op te vangen. Als je dan de 1e piek al (te) laag bent gegaan komt er nog eens een vrij stevige daling overheen. Fijn voor katten die al tegen een hypo aanzitten!
personeeltje schreef: Di Nov 18, 2008 8:53 pm
ik word hier wel zo moedeloos van, het gaat niet om 4-5 uur na de maaltijd zoals meneer slingerland zegt, maar 4-5 uur na de injectie
niet de 2e piek dus maar de eerste moet opgevangen worden door eten
Hallo allemaal. Ik heb vandaag voor het eerst het verhaal van dr Slingerland gelezen en ook het daarna geplaatste commentaar, waaruit ik twee quotes hier geplaats heb.
Wat ik uit jullie reacties niet helemaal begrijp mbt de "pieken" is dat de 2 pieken (met hoge bss waarden) die Slingerland m.i. bedoelt alleen ontstaan als je niet zou voeren. Deze worden in ons geval opgevangen door het eten en veroorzaken daardoor geen pieken in onze bss metingen. Wat jullie (lage) pieken noemen zijn volgens mij wiskundig gezien "negatieve" pieken of te wel "dalen" en veroorzaakt dat het onbegrip van de tekst van dr Slingerland.
Of begrijp ik het nu allemaal verkeerd? :catnoknow:
Hans
1-11-08 m Caninsulin begonnen 2x1EH. Dan met ½ EH p/wk omhoog naar 4EH. Toen na een lage 2,9 bss terug naar 3½ en 3/1 weer laag dus terug naar 3EH, daarna nar 3,3 mvg Hans
Inmiddels 3,5 EH met 19gr brokken en na 4,5 uur 13 gr brokken.
Moniek

Bericht door Moniek »

Ha Hans,

Er word een piek in de werking van de insuline bedoeld. Dus wanneer de werking van de insuline op zijn hoogst is.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

En de bloedsuiker dus het laagst.
Gebruikersavatar
Tobias & Hans
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:31
Locatie: HOOFDDORP, Caninsulin
Contacteer:

Bericht door Tobias & Hans »

Moniek schreef:Ha Hans,

Er word een piek in de werking van de insuline bedoeld. Dus wanneer de werking van de insuline op zijn hoogst is.
Moniek en Brigitte, dank voor jullie reactie.
Ja ik begrijp de teksten nu beter; een insuline-piek veroorzaakt een bss-dal, maar dan snap ik de tekst (zie mijn quote) van Marielou niet goed als ze schrijft "Ik denk dat de snack niet alleen gegeven moet worden om te voorkomen dat de 1e piek te diep wordt. Want als het zakken te ver en te lang doorgaat, krijg je wel degelijk ook problemen bij de 2e piek."
De tekst "voorkomen dat de 1e piek te diep wordt. Want enz. enz" brengt mij wel op een dwaalspoor. Ze bedoelt dus "het bss-dal als gevolg van de 1e insuline-piek". De ene keer wordt dus over de insulinecurve gesproken en de andere keer over de bss-curve. Het woordgebruik "een diepe piek" vind ik in ieder geval niet mooi.
Dank en groetjes, Hans
1-11-08 m Caninsulin begonnen 2x1EH. Dan met ½ EH p/wk omhoog naar 4EH. Toen na een lage 2,9 bss terug naar 3½ en 3/1 weer laag dus terug naar 3EH, daarna nar 3,3 mvg Hans
Inmiddels 3,5 EH met 19gr brokken en na 4,5 uur 13 gr brokken.
Gebruikersavatar
Tobias & Hans
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:31
Locatie: HOOFDDORP, Caninsulin
Contacteer:

Re: OVER ETEN GEVEN VOLGENS DE FACULTEIT

Bericht door Tobias & Hans »

Nog even verder op een deel van de tekst van Dr Slingerland:
personeeltje schreef:........
Ondertussen is uit wetenschappelijk onderzoek duidelijk geworden dat de tweede insulinepiek bij katten niet zo hoog is, maar ervoor zorgt dat er na de eerste insulinepiek nog een basale hoeveelheid insuline in het bloed van de kat aanwezig blijft. Er hoeft strikt genomen dus geen tweede maaltijd (per insuline-injectie) te worden gegeven ‘om de tweede insulinepiek op te vangen’. De basale hoeveelheid insuline na de eerste insulinepiek dient om de glucoseproductie door de lever te onderdrukken.
.........
w.g. Dr Slingerland
Over dit deel van de tekst heb ik geen commentaar gezien; kunnen de door de wol geverfde SKL-ers dit wel snappen; het kost mij wel moeite. Als het wetenschappelijk juist is dan zou het dus slechter zijn om evenveel te voeren na 4½ uur. Ik zou dan veronderstellen dat bij het insuline prikken meer wordt gevoerd en na 4½ uur minder, dus in een verhouding 70-30 of zo.
Ook kan ik niet snappen dat de 2e insulinepiek bij katten lager is (dan bij honden of andere dieren?). Wordt die 2e insulinepiek dan niet volledig veroorzaakt door de bijzondere werking van de ingespoten Caninsulin, maar wordt het mede veroorzaakt door een reactie van het kattenlichaam zelf?
Het zou allemaal betekkenen dat het hele spuit- en voer-protocol op de helling kan, maar dat zegt Slingerland nou weer niet echt duidelijk.
Ben ik wel duidelijk met mijn vragen/opmerkingen?

Groetjes, Hans
1-11-08 m Caninsulin begonnen 2x1EH. Dan met ½ EH p/wk omhoog naar 4EH. Toen na een lage 2,9 bss terug naar 3½ en 3/1 weer laag dus terug naar 3EH, daarna nar 3,3 mvg Hans
Inmiddels 3,5 EH met 19gr brokken en na 4,5 uur 13 gr brokken.
Gebruikersavatar
Annemiek van Carlijn
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ...DIABETES...... ...CONSULENT...
Berichten: 12800
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:13
Locatie: Overschie

Bericht door Annemiek van Carlijn »

Deze zelfde Caninsulin geeft bij honden een heel andere reactie, juist doordat een honden- en een kattenlichaam anders met deze soort insuline omgaan. Zo kan een hond vaak wel toe met 1 injectie per dag, maar is de insuline bij de kat binnen 12 uur uitgewerkt.
De lever maakt glucose aan om de werking van de insuline te compenseren. Het latere, lagere insulinegehalte (ná de eerste piek) is er om die glucoseproductie (en dus BSS stijging) tegen te gaan.
Dat is wat ik daar lees.
Moniek

Bericht door Moniek »

Of het grammaticaal correct is weet ik niet maar ik wil wel proberen antwoord te geven :catsmiley:

Het voedingsadvies hier op het forum is ook om 35% van de voeding voor de injectie te geven en dan na ong. 4 uur 15%. En dat dus 2x per etmaal, dan kom je op 100%.

En de tweede insulinepiek is niet zo laag als de eerste. Dat bedoelt hij, denk ik, met lager. En ik denk niet dat het kattenlichaam daar zoveel mee te maken heeft. Het lijkt me meer de werking van Caninsulin. Een gedeelte snelwerkende insuline zorgt voor de eerste piek. De langerwerkende insuline hoeft dan minder moeite te doen om de bss omlaag te krijgen maar kan dan gebruikt worden om de bss laag te houden.

Dat is de theorie.
In de praktijk blijkt dat zonder eten de bss te snel omlaag keldert waardoor er hypo's kunnen ontstaan. Of misschien net niet. Als dan de basale (langerwerkende) insuline de bss nog iets laat zakken is dat misschien net de druppel.
Gebruikersavatar
Tobias & Hans
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:31
Locatie: HOOFDDORP, Caninsulin
Contacteer:

voedingsadvies bij Caninsulin

Bericht door Tobias & Hans »

Moniek schreef: Het voedingsadvies hier op het forum is ook om 35% van de voeding voor de injectie te geven en dan na ong. 4 uur 15%. En dat dus 2x per etmaal, dan kom je op 100%.
Ik begin de theorie te begrijpen, maar had dat voedingsadvies eigenlijk nog niet eerder gezien, zal dat allemaal nog eens bestuderen.
Dank en groet, Hans
1-11-08 m Caninsulin begonnen 2x1EH. Dan met ½ EH p/wk omhoog naar 4EH. Toen na een lage 2,9 bss terug naar 3½ en 3/1 weer laag dus terug naar 3EH, daarna nar 3,3 mvg Hans
Inmiddels 3,5 EH met 19gr brokken en na 4,5 uur 13 gr brokken.
nevada

Bericht door nevada »

Ik ga er niet eens meer op in... Ze kunnen deze meneer beter ontslaan...
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Klazien, je weet dat hij een van de twee top-internisten in Utrecht is he? Zo triest is het dus gesteld met de kennis over diabetes. Heb je mijn emailwisseling met Hans Kooistra over Lantus wel eens gelezen?
Gebruikersavatar
Tobias & Hans
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:31
Locatie: HOOFDDORP, Caninsulin
Contacteer:

Bericht door Tobias & Hans »

Brigitte schreef:Klazien, je weet dat hij een van de twee top-internisten in Utrecht is he? Zo triest is het dus gesteld met de kennis over diabetes. Heb je mijn emailwisseling met Hans Kooistra over Lantus wel eens gelezen?
Hans Kooistra werkt toch bij/voor Caninsulin?
Dan is hij natuurlijk commercieel bezig/beinvloed geweest.
Er zijn ook wel notarissen die een eed gezworen hebben en toch vals spel spelen etc.
1-11-08 m Caninsulin begonnen 2x1EH. Dan met ½ EH p/wk omhoog naar 4EH. Toen na een lage 2,9 bss terug naar 3½ en 3/1 weer laag dus terug naar 3EH, daarna nar 3,3 mvg Hans
Inmiddels 3,5 EH met 19gr brokken en na 4,5 uur 13 gr brokken.
Brigitte

Bericht door Brigitte »

Hij werkt op de faculteit en de faculteit wordt op allerlei manieren door Intervet gesponsord. Verder heeft Utrecht een grote rol gespeeld bij de ontwikkeling/het testen van Caninsulin.
Plaats reactie